جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 3 اسفند 1393     
آخرین خبر از لایحه حقوقی مالکیت اقتصادی

تسنیم: حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری صبح امروز در افتتاحیه پنجمین جشنواره علم تا عمل، به اهمیت توجه به علم و هدایت سرمایه‌داری در زمینه علم و فناوری اشاره کرد و گفت: قطعاً ارزش علم از همه چیز بالاتر است، اما باید بدانیم نتایج و دستاوردهای تحولات اجتماعی و علم برای رفاه اجتماعی چیست و چگونه می‌توان آن را منجر به رفاه و توسعه اقتصادی کرد.

وی تأکید کرد: علم فضیلت خوبی است و باید تلاش کرد دستاوردها و هدف آن و بهره برداری از‌ آن مورد استفاده انسان قرار گیرد.

وزیر دادگستری با اشاره به وضعیت دنیای موجود در عرصه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی و امنیتی، ادامه داد: امروز در دنیای بی‌رحمی قرار داریم و در کنار مطرح شدن بحث‌های امنیتی، سیاسی و مذاکرات شاهد رقابت‌های بی‌رحم و شتابانی در دنیا هستیم. رقابت‌هایی که گاه بسیار نزدیک به هم و سخت است، مانند کشورهای چین و آمریکا که در حال رقابت اقتصادی با یکدیگر هستند. لذا در چنین شرایطی نگاه درست به علم داشتن مورد نیاز همه بشریت است.

حجت‌الاسلام پورمحمدی ادامه داد: ما نیز برای بقا، ادامه حیات، پیشرفت و بازنماندن از رقابت نیازمند تحول اساسی در رفتار اقتصادی، مدیریتی، پژوهشی، علمی و آموزشی خود هستیم.

وی با اشاره به سخنان یکی از نویسندگان آمریکایی درباره اهمیت علم و نقش آن در اقتصاد، گفت: آنهایی که توانسته‌اند دانش، ثروت و بازار را به همراه تحولات سیاسی در هم آمیزند نبض اقتصاد را به دست گرفتند و لذا ما نیز باید دنیا را به خوبی بشناسیم و سیستم تحولات دنیا را رصد کنیم.

وزیر دادگستری افزود: مدیران کشور برای تصمیم‌گیری بیشتر به شناخت و رصد این تحولات احتیاج دارند و ما برای دفاع از آرمان، سخن، موجودیت، ملیت، هدف و سرنوشت خود باید به درستی مسیر را بشناسیم و در آن  حرکت کنیم.

حجت‌الاسلام پورمحمدی با اشاره به اینکه اقتصاد دانش‌بنیان در سال 82 و 83 مطرح شد، اما به این مسئله آن‌طور که باید توجه می‌کردیم، نکردیم، افزود: در حال حاضر اقتصاد دانش‌بنیان قانونی شده که تنها در کتابخانه‌ها و در اوراق مانده و از آن به شکل درست استفاده نکرده‌ایم. لذا اقتصاد مقاومتی که از طریق اقتصاد دانش‌بنیان محقق می‌شود نیاز به استقامت و صبوری دارد و برای رسیدن به هدف بالا باید استقامت و صبوری کرد.

وی با اشاره به توضیح اقتصاد مقاومتی، خاطرنشان کرد: امروز اقتصاد مقاومتی نگاه به درون منابع داخلی و سرمایه انسانی تربیت شده و در داخل براساس دانش و فناوری جدید است که در این مسیر نیازمند شناسایی ظرفیت‌های کشور هستیم.

وزیر دادگستری ادامه داد: خوشبختانه امروز حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان از مباحث مورد توجه دولت محسوب می‌شود و دولت یازدهم اهتمام فوق‌العاده‌ای در این زمینه دارد، به شکلی که طرح‌های موجود در این جشنواره از مسیر استانداری‌ها عبور کرده‌اند و در انتخاب آنها سهیم هستند.

حجت‌الاسلام پورمحمدی با اشاره به شخصیت دکتر ستاری معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، گفت: دکتر ستاری فردی آشنا با مسائل اقتصاد، تجارت، با فعالیت بازار تجاری و تبدیل دانش به ثروت هستند و گرد و خاک این مسائل را خورده‌اند. از طرف دیگر ایشان دارای نیروی جوانی، نشاط و قدرت ریسک‌پذیری هستند که این امتیازات در کنار سوابق خانوادگی ایشان که نشان‌دهنده خدمت به نظام و وفاداری به مردم و آب و خاک کشور است، از او سرمایه ارزشمندی برای حضور در چنین صحنه‌ای را می‌سازد.

وی افزود: طرح‌ها و پیشنهاداتی که ایشان در هیئت دولت مطرح می‌کنند مورد توجه اعضای هیئت دولت و به ویژه رئیس‌جمهور است.

وزیر دادگستری با اشاره به اقدامات دولت در حوزه مالکیت حقوقی برای طراحان و مالکان فکر و ایده، گفت: در دولت دو لایحه در حال انجام است که یکی از آنها لایحه حقوق مالکیت فکری، ادبی، هنری و علمی است که کار آن پایان یافت و به مجلس ارائه شد.

حجت‌الاسلام پورمحمدی گفت: لایحه دیگر لایحه حقوق مالکیت اقتصادی است که بیشتر مربوط به حوزه شما طراحان و دارندگان ایده‌های برتر می‌شود. این لایحه روزهای آخر خود را در دولت می‌گذراند و امیدواریم به زودی کار آن پایان یافته و به مجلس ارسال شود و در نهایت به تصویب برسد.

وی افزود: شورای مالکیت فکری از چند سال پیش در کشور ایجاد شده که به دلیل بار سنگین حقوقی مدیریت آن را به وزارت دادگستری سپردند و شورای هماهنگی حقوق مالکیت فکری وزارت دادگستری این وظیفه را برعهده گرفته تا مصادیق و مسائل مختلف آن را پیگیری کند، لذا معاونت مالکیت فکری در وزارتخانه ایجاد شد تا این وظایف را انجام دهد.

وزیر دادگستری در پایان گفت: دومین مسئله‌ای که در وزارت دادگستری مورد توجه است، حقوق مالکیت صنعتی است که وجود این مسائل و پیگیری آنها اهتمام دولت را به این مسائل نشان می‌دهد. لذا می‌توان گفت بسترهای لازم فراهم شده و امیدواریم بتوانیم با کم یکدیگر ایران را به جایگاه مناسبی برسانیم.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: