جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 2 اسفند 1393     
نامه درخواستی دادستان کل به روحانی

تسنیم: حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی در همایش سراسری روسای پلیس مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه وجود مواد مخدر در فرد یا جامعه موجب می‌شود آن فرد یا جامعه از انسانیت فکر و اندیشه به دور باشد گفت: شاید ابتدا اینگونه به ذهن افراد متبادر شود که ماده مخدر بیش از هر چیزی صبغه انتفاعی دارد اما اگر ابعاد قضیه خوب تحلیل شود به این نتیجه می‌رسیم که قاچاق مواد مخدر و تولید آن امروز بیش از هر چیزی صبغه سیاسی به خود گرفته است.

وی ادامه داد: امروز بیشترین مواد مخدر در افغانستان و تحت اشراف و حضور نیروهای ناتو و نظام سلطه تولید می‌شود. شاید کشت مواد مخدر به دست افغانستان باشد اما لابراتوارهای مستقر در مرزها و تبدیل مواد مخدر سنتی به به صنعتی در دست نظام سلطه است.

دادستان کل کشور اضافه کرد: تبدیل مواد سنتی به صنعتی امروز توسط بخش‌های علمی که در خدمت جریان نظام سلطه هستند انجام می‌شود. و مسئله مواد مخدر مسئله‌ای انتفاعی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است.

رئیسی با اشاره به مشکلات اجتماعی ناشی از مواد مخدر اظهار داشت: امروزه بسیاری از ناهنجاری‌های موجود در جامعه اعم از سرقت، طلاق، و انواع جنایت‌ها در ارتباط با مواد مخدر هستند.

وی تاکید کرد: امروز مساله توزیع مواد مخدر وارد فضای مجازی شده و بیش از 30تا 40 سایت به کار توزیع مواد مخدر از طریق فضای مجازی را انجام می‌دهند. این پدیده یک پدیده خانمان برانداز با تهدیدات بسیار جدی نسبت به جامعه بشری بویژه جوانان است.

دادستان کل کشور اضافه کرد: امروز نیروهای جمهوری اسلامی ایران اعم از نیروهای قضایی، انتظامی، اطلاعاتی و امنیتی در صحنه داخلی و بین‌المللی در مبارزه با مواد مخدر فعال هستند اما نظام سلطه در نوع پیگیری و برخورد خود با این قضیه دچار پارادوکس است به طوری که از سویی برخورد قاطع ما را با قاچاقچیان مواد مخدر مورد سوال قرار می‌دهند و از سوی دیگر می‌گویند که شما در خط مقدم مبارزه با مواد مخدر هستید.

رئیسی تاکید کرد: علی‌رغم پیگیری‌های جمهوری اسلامی ایران و برخورد نیروهای کشورمان با قاچاقچیان مواد مخدر از ناحیه سازمانهای بین‌المللی و سازمان ملل در عمل هیچ رفتاری مشاهده نمی‌شود. امروز عوامل بروز چنین پددیه شومی کاملا شناخته شده هستند و برخورد با آنها نیازمند یک کار بین‌المللی است. جمهوری اسلامی ایران از ابتدای انقلاب اسلامی در برخورد با مواد مخدر کاملا جدی وارد شده است و برخوردهایی که تاکنون در حوزه‌های مختلف داشته نشانگر اراده جمهوری اسلامی ایران در این حوزه است.

وی تصریح کرد: دستگاه قضایی امروز در همه بخش‌ها بویژه نسبت به پرونده‌های سنگین اراده جدی برای بررسی و برخورد دارد ا ما به نظر می‌رسد علی‌رغم کشفیات بالا و برخورد قاطع نیروی انتظامی و دستگاه قضایی با قاچاقچیان به دلیل انتفاعی، سیاسی و اقتصادی بودن موضوع هنوز به نقطه مطلوب نرسیدیم و برای برخورد با این پدیده شوم باید تمام ظرفیت در کشور بسیج شوند. هرگاه با تمام ظرفیت برای حل مسئله‌ای وارد شده‌ایم در انجام مسئولیت خود موفق بوده‌ایم. آنچه تاکنون در راستای مبارزه با مواد مخدر انجام شده قابل تقدیر است اما برای گام‌های بعدی باید ابعاد مختلف موضوع مورد توجه قرار گیرد.

دادستان کل کشور  با بیان اینکه مواد مخدر و جرائم مرتبط با آن مهمترین معضل اجتماعی و تهدید کننده هنجارهای اجتماعی هستند گفت: در این راستا ضرورت دارد تمامی بخش‌های مرتبط با موضوع مواد مخدر در صحنه حضور فعال داشته باشند.

وی با بیان اینکه برخورد با مواد مخدر فقط انتظامی و قضایی نیست، گفت: در برخورد با این پدیده شوم باید به ابعاد اجتماعی، فرهنگی و سیاسی موضوع نیز توجه داشته باشیم و از همین روست که قانونگذار ستاد مبارزه با مواد مخدر را به عنوان جایگاه برتر از نظر اجرایی پیش‌بینی کرده است. بنابراین جلسات این ستاد باید با حضور شخص رئیس جمهور تشکیل شود و از زمانی که در دادستانی کل حضور یافته‌ام پیگیر بودم تا جلسات ستاد با حضور شخص رئیس جمهور تشکیل شود.

دادستان کل کشور به نقش وزارت امور خارجه در موضوع مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد و گفت: نمی‌گویم در وزارت امور خارجه معاونت یا اداره کل برای مبارزه با مواد مخدر ایجاد شود اما باید در این وزارتخانه یک میز مبارزه با مواد مخدر داشته باشیم و دیپلماسی مبارزه با مواد مخدر فعال شود جممهوری اسلامی ایران در مذاکره با کشورهای اروپایی و کشورهای همسایه حرف‌های زیادی در زمینه مبارزه با مواد مخدر دارد.

رئیسی همچنین به انجام اقدامات فرهنگی در مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد و گفت: تنفر از مواد مخدر باید به عنوان یک حس فراگیر در جامعه به وجود آید و ایجاد این حس نیازمند انجام کار فرهنگی در مدارس، دانشگاه‌ها و رسانه‌هاست.

وی یادآور شد: اخیرا نامه‌ای به رئیس جمهور نوشتم و از وی خواهش کردم جلسات ستاد مبارزه با مواد مخدر با حضور و ریاست خود ایشان تشکیل شود و تمامی دستگاه‌های کشور در این راستا بسیج شوند.

دادستان کل کشور یادآور شد: در مبارزه با مواد مخدر باید از تهران به سمت نقطه مرزی برویم و مشکل را در آنجا حل کنیم. نقطه مبارزه با مواد مخدر هر قدر به طرف مرزها برود موفق‌تر بوده‌ایم.

رئیسی تاکید کرد: بودجه و اعتبارات تخصیص یافته برای مبارزه با مواد مخدر باید فقط در جهت امر مبارزه به کار گرفته شود و هیچ بخشی از این بودجه نباید در بخش‌های دیگر مورد استفاده قرار گیرد همچنین اجرای احکام قاچاقچیان عمده مواد مخدر و شبکه‌ها و سرشبکه‌های این پدیده شوم باید به اطلاع عموم برسد تا همگان از سرنوشت این افراد آگاه شوند.

وی در پایان سخنان خود تاکید کرد: امروز بخش‌های انتظامی، قضایی، اطلاعاتی و امنیتی همکاری خوبی در مبارزه با خمواد مخدر دارند و اگر جلسات ستاد مبارزه با مواد مخدر با حضور رئیس جمهور و همه وزرای مربوطه تشکیل شود به طور قطع شرایطمان کاملا متفاوت از شرایط فعلی خواهد شد.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: