جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 29 بهمن 1393     
خبرقشقاوی ازسفر روحانی به عشق‏‌آباد

فارس:«حسن قشقاوی» معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان خارج از کشور وزارت خارجه ایران که در راس یک هیئت سیاسی - کارشناسی به منظور حضور در یازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های کنسولی، مرزی و گمرکی ایران و ترکمنستان به عشق‌‏آباد سفر کرده پس از پایان این اجلاس و قبل از ترک عشق‌آباد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در عشق‌‏آباد، نتایج سفر 2 روزه خود به ترکمنستان را مثبت ارزیابی کرد.

 وی گفت: یازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‏‌های کنسولی، مرزی و گمرکی ایران و ترکمنستان به میزبانی عشق‏‌آباد برگزار شد و در این سفر مذاکرات قابل توجه‌ هیئت ایرانی و طرف ترکمنی نیز به سرپرستی «وفا حاجی‌‏اف» قائم مقام وزارت خارجه ترکمنستان صورت گرفت.

وی افزود: در این مذاکرات 3 کمیته مشترک گمرکی، مرزی و مبارزه با مواد مخدر تشکیل شد که در آن مسائل مهم بین دو طرف بررسی و تبادل نظر شد.

قشقاوی تصریح کرد: خوشبختانه به تمامی اهدافی که ما در این سفر داشتیم دست پیدا کردیم از جمله در حاشیه این اجلاس پروتکل انتقال محکومین که در سال گذشته نیز مراحل اولیه آن طی شده بود در نهایت توسط معاون وزیر خارجه ترکمنستان به امضا رسید.

معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان خارج از کشور وزارت خارجه اعلام کرد: به این ترتیب سند انتقال محکومین میان ایران و ترکمنستان قرار است در سفر آتی «حسن روحانی» رئیس جمهور اسلامی ایران به ترکمنستان به امضای نهایی برسد و پس از گذراندن مراحل قانونی و تصویب مجالس کشورهای مذکور اجرای خواهد شد.

قشقاوی افزود: این در واقع یک گام بلند در موضوع انتقال محکومین دو کشور می‏‌باشد.

عفو 10 زندانی ایرانی به مناسبت جشن ملی پرچم ترکمنستان

وی با اشاره به اینکه در حاشیه یازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‏‌های کنسولی، مرزی و گمرکی ایران و ترکمنستان در عشق‌آباد با «رشید مراداف» وزیر امور خارجه ترکمنستان ملاقات کرده‌ اعلام کرد: 10 نفر از زندانیان ایرانی به مناسبت 19 فوریه سالروز جشن پرچم ترکمنستان با حکم رئیس جمهور این کشور عفو شده‏‌اند.

قشقاوی تصریح کرد: بنابراین در دو ماه اخیر بیش از 50 نفر از زندانیان ایرانی در ترکمنستان مورد عفو و آزادی قرار گرفته‌‏اند و 3 تن از زندانیان ترکمنی هم از ایران به ترکمنستان منتقل شده‌اند.

وی اضافه کرد: امیدواریم که این فرایند مثبتی که در جهت انتقال و یا عفو محکومین صورت گرفته، ادامه پیدا کند و در اجلاس مذکور نیز فرصت خوبی فراهم شد تا در مورد وضعیت جسمی و روحی برخی از زندانیان با اسم و مشخصات صحبت‏‌هایی را داشته باشیم که طرف ترکمنی قول داد از موضع انسان دوستانه وضعیت آنها را مورد پیگیری قرار دهد.

قشقاوی گفت: علاوه بر این مباحثی در زمینه گمرکی و مسائل مرزی فیمابین و همچنین موضوع مهم، مبارزه با مواد مخدر صورت گرفت که بنا است در سال جاری میلادی اجلاس‌هایی با مسئولیت دو طرف ترکمنی و ایرانی در امور گمرکی، مرزی و مبارزه با مواد مخدر به صورت جداگانه صورت گیرد.

برگزاری دهمین نمایشگاه اختصاصی ایران در عشق‌آباد

معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان خارج از کشور وزارت خارجه ایران در بخش دیگر این مصاحبه عنوان کرد: در هفته آینده نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در عشق‌‏آباد برگزار می‏‌شود.

وی افزود: قرار است شماری از اعضای دولت جمهوری اسلامی ایران و نیز مقامات عالی رتبه دولت ترکمنستان در مراسم افتتاحیه نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در عشق‌‏آباد شرکت کنند.

سفر «روحانی» به عشق‌‏آباد در آینده نزدیک

وی تصریح کرد: همچنین روزهای فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عشق‏‌آباد برگزار می‏‌شود و از همه مهم‌تر سفر رئیس جمهور اسلامی ایران به ترکمنستان هم به زودی اتفاق خواهد که متعاقبا زمان دقیق آن اعلام خواهد شد.

250 نفر زندانی ایرانی در ترکمنستان

 معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان خارج از کشور وزارت خارجه ایران در پاسخ به سئوالی درباره تعداد زندانیان ایرانی در ترکمنستان نیز گفت: در حال حاضر حدود 250 نفر از زندانیان ایرانی در ترکمنستان محبوس هستند.

11 نفر زندانی ترکمنستانی در ایران

قشقاوی در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه که چه تعداد از اتباع ترکمنستان در زندان‏‌های ایران به سر می‏‌برند، گفت: حدود 11 نفر از اتباع ترکمنستان در زندان‏‌های ایران به سر می‏‌برند.

وی تصریح کرد: در نهایت نتیجه مذاکرات در مورد زندانیان به دو صورت پایان گرفت از جمله عده‌ای از آنان مورد عفو قرار گرفته و آزاد می‌شوند و تعداد دیگر به زندان‌های ایران منتقل و مدت محکومیت خود را در ایران سپری خواهند کرد.

مسئله کامیون داران ایرانی بهبود خواهد یافت

قشقاوی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه در اجلاس امروزی آیا مسائل کامیون‌داران ایرانی بررسی شد، گفت: بله، خوشبختانه یک بند از پروتکل این اجلاس به این مورد اختصاص یافته است و در آینده نزدیک مشکلات کامیون‌داران نیز حل و فصل خواهد شد.

وی تصریح کرد: با توجه به افتتاح راه‌آهن قزاقستان-ترکمنستان-ایران و جهشی که در موضوع حمل‌و نقل و ترانزیت صورت گرفته است، تمام تلاش ها باید در جهت گسترش همکاری‌ها صورت گیرد.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: