جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 29 بهمن 1393     
پاسخ‌های حماس به 5 شرط «تونی بلر»

فارس: «موسی ابومرزوق» یکی از اعضای ارشد جنبش مقاومت اسلامی فلسطین «حماس» اعلام کرد «تونی بلر» فرستاده کمیته بین‌المللی صلح خاورمیانه در خلال سفرش به غزه (اوایل همین هفته) 5 شرط برای بازسازی غزه و بهتر شدن شرایط معیشت در آن گذاشت (جزئیات بیشتر).

بنا به گزارش وبگاه خبری «الرساله»، ابومرزوق افزود: بلر از حماس خواست آشتی فلسطینی را بپذیرد، دولت فلسطین را با مرزهای 1967 یه رسمیت بشناسد، ثابت کند که جنبشی فلسطینی است نه جنبشی دارای ابعاد منطقه‌ای، قبول کند که طرح «دو دولت» راه‌حل نهائی فلسطین است و به مصر ثابت کند که در اتفاقات منطقه سینا دخالتی ندارد و به این کشور اطمینان خاطر بدهد.

ابومرزوق در پاسخ به این شرط‌های بلر گفت: آشتی فلسطینی انجام شده است و نمی‌داند آیا مطلوب بوده است یا نه، ما همراه با اجرای هر بندی که درتوافقنامه با فتح امضا کردیم (اردیبهشت ماه 93)، هستیم. اما در خصوص دولت فلسطینی با مرزهای 1967 مشکل از جانب ما نیست بلکه از طرف اسرائیلی است بلر باید با اسرائیل سخن بگوید تا دولت فلسطین با مرکزیت قدس را به رسمیت بشناسد. و آیا اینکه قبول می‌کنند شهرک‌ها را رها کنند و از اراضی اشغالی در کرانه باختری عقب بنشینند.

وی افزود: اما در خصوص اینکه حماس یک جنبش فلسطینی صرف است یا نه، منظور بلر جمعیت اخوان المسلمین است و ما می‌دانیم بسیاری از این موضوع بیشتر از حقیقت به عنوان یک بهانه استفاده می‌کنند زیرا هر جنبش سیاسی اسلامی با رهبران محلی خود و در صحنه سیاسی (محل خود) تشکیل می‌شود و یک «جامع» وجود ندارد که سیاست‌های متغیر و متناقض موجود در دولت‌هایی  را که آن جمعیت‌ها در آن وجود دارند، یکجا جمع کند.

ابومرزوق سپس گفت: این ادعا که حماس جنبشی دارای ابعاد منطقه‌ای است نیاز به حقیقتی دارد که بر تحمیل برنامه‌ها و طرح‌های سیاسی توسط آن جمعیت منطقه‌ای دلالت داشته باشد اما این برنامه‌های کجایند؟ (وجود ندارند). وی تاکید کرد که حماس یک جمعیت مقاومت فلسطینی است و هیچ اقدامی در خارج از فلسطین انجام نمی‌دهد.

اما این رهبر حماس درباره طرح «دو دولت» گفت: حماس قبول نخواهد کرد برگه‌ای را امضا کند که حقوق و آرزوهای ملت فلسطین با آن مصادره شود چرا از اسرائیل نخواهیم که حقوق فلسطینی‌ها را بدهد و ترتیب بازگشت آواراگان فلسطین به وطنشان را فراهم کند. حماس شناسایی اسرائیل را رد می‌کند اما با راه‌حل موقت درگیری فلسطینی-اسرائیلی یعنی شناسایی فلسطین با مرزهای 1967 و با مرکزیت قدس موافق است.

ابومرزوق در پایان در خصوص دادن اطمینان به مصر گفت: مصر برای ما فقط یک دولت نیست، امنیت و آرامش آن به نفع فلسطین و قدرت آن باعث قدرت ملت فلسطین است ، هیچکدام از اعراب اینگونه مانند ما خصوصا ساکنان غزه به مصر نمی‌نگرند بنابراین غزه نمی‌تواند خود عامل خسارت به مصر و یا آزار آن باشد.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: