جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 29 بهمن 1393     
دست رد اروپایی‌ها بر سینه نتانیاهو

تسنیم: به محض اینکه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در پی حملات مشکوک اخیر به یک مرکز فرهنگی و یک کنیسه در کپنهاگ پایتخت دانمارک بار دیگر از یهودیان اروپا خواست به فلسطین اشغالی مهاجرت کنند و حتی از اختصاص بودجه ویژه برای این کار خبر داد مقامات اروپایی بخصوص آنهایی که مورد آماج سیاست های جدید راستگرایان اسرائیلی قرار گرفته اند با اتخاذ موضعی هماهنگ با این درخواست مخالفت کردند.

فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه در بازدید از منطقه ای در جنوب پاریس خطاب به یهودیان اروپا گفت: "دیگر اجازه نخواهم داد حرف‌هایی که در اسرائیل زده می شود. این تصور را به وجود آورد که یهودیان دیگر جایی در اروپا و به ویژه فرانسه ندارند."

"مانوئل والس، نخست وزیر فرانسه هم روز دوشنبه با اظهار تاسف از اظهارات نتانیاهو اطمینان داد کشورش نمی‌خواهد یهودیان فرانسه به اسرائیل بروند. آنگلا مرکل صدر اعظم المان نیز گفت: "ما همه تلاش خود را به کار می گیریم تا امنیت مؤسسات و  شهروندان مرد و زن یهودی تأمین شود". سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه این کشورنیز با ارائه مواضع مشابه گفت: "ما هر کاری لازم باشد انجام می دهیم تا یهودیان در آلمان باقی بمانند و احساس امنیت کنند. "سباستین کورتز، وزیر امور خارجه اتریش نیز در رویکرد مشابه اظهار داشت: "باید تمام اقدامات لازم را به کار بندیم تا با تامین امنیت، یهودیان مجبور به مهاجرت نشوند".

این مواضع در رسانه های اروپایی بخصوص آنهایی که دولت متبوعشان مورد هجمه دور جدید سیاست های مداخله گرانه راستگرایان اسرائیلی قرار گرفته، انعکاس یافته است؛

خبرگزاری فرانسه


"سران اروپا از یهودیان خواستند به فلسطین اشغالی مهاجرت نکنند"
"نخست وزیر دانمارک: حمله به یهودیان دانمارک حمله به دانمارک است"
"اتریش به اظهارات نتانیاهو در مورد مهاجرت یهودیان واکنش نشان داد"
"مرکل ابراز امیدواری کرد یهودیان به زندگی در آلمان ادامه دهند"
"والس از دعوت نتانیاهو از یهودیان برای مهاجرت به اسرائیل ابراز تأسف کرد"
"والس خطاب به یهودیان فرانسه: فرانسه نمی خواهد شما بروید"
"اولاند اطمینان داد یهودیان جایگاه خود را در اروپا و فرانسه دارند"

این مواضع نه تنها از سوی دیگر مقامات کشورهای اروپایی بلکه از سوی یهودیان مقیم اروپا نیز اتخاذ شد و برای مثال سخنگوی جامعه یهودیان دانمارک گفت:" ما دانمارکی هستیم و ترور و وحشت نمی تواند ما را مجبور کند به اسرائیل برویم."این مواضع بعد از آن بیان شدکه نتانیاهو بعد ازنشست کابینه در سخنانی مقامات اروپایی را به چالش طلبید و در مصاحبه ای تصریح کرد:"ما آماده جذب گروهی مهاجرت ها از اروپا هستیم.من باید به یهودیان اروپایی و همه یهودیان در هر جایی که هستند بگویم که اسرائیل خانه هر یهودی است.امروز ما در جلسه کابینه طرحی به ارزش صد و هشتاد میلیون شیکل را برای تشویق به جذب مهاجران از فرانسه، بلژیک و اوکراین ارائه کردیم و طرح های بیشتر در این رابطه را بعدا ارائه خواهیم کرد. من به یهودیان اروپا و یهودیان جهان می گویم که اسرائیل با دستانی گشاده منتظر شماست"نتانیاهو پیش از این نیز در ژانویه گذشته پس ازکشته شدن چهار یهودی در جریان عملیات مشکوک گروگان گیری در پاریس. به یهودیان فرانسه گفته بود اسرائیل «وطن شما» است که با این اظهار خود پاریس را به خشم آورده بود. حال سوال این است که علت اصرار نتانیاهو بر مهاجرت یهودیان اروپا به فلسطین اشغالی چیست و چرا مقامات اروپایی با آن مخالفت می کنند؟

چرایی اصرار نتانیاهو بر مهاجرت یهودیان اروپا به فلسطین اشغالی

شاید بتوان گفت مهمترین علت اصرار نتانیاهو بر مهاجرت یهودیان اروپا به اسرائیل در این مقطع زمانی بهره برداری انتخاباتی است تا موقعیت خود را در انتخابات زودهنگام پیش رو تقویت کند. به نوعی می توان گفت که نتانیاهو تمام تخم مرغ هایش را در سبد انتخابات زودهنگام پیش رو گذاشته و این در حالی است که تمام برنامه ریزی های قبلی اش برای پیروزی در انتخابات تا حدود زیادی به هم خورده است. زیرا وی قصد داشت سخنرانی در کنگره امریکا را به فرصتی برای تقویت موقعیت خود تبدیل کند حال آنکه این موضوع با توجه به مخالفت های گسترده ای که در امریکا و فلسطین اشغالی با این مسئله شده. به یک تهدید جدی برای وی و دیگر راستگرایان تبدیل شده است. از طرف دیگر نتانیاهو می خواست انتخابات آتی را به یک همه پرسی درباره سه موضوع اساسی یعنی: مخالفت با حل سیاسی موضوع هسته ای ایران.مخالفت با تشکیل دولت فلسطینی و زمینه سازی برای تصویب نهایی و اجرای لایحه تشکیل دولت ملی یهود تبدیل سازد که تقریبا در هر سه موضوع با مشکل و چالش اساسی و جدی روبرو شده است.به عبارت اگر در مسئله هسته ای با امریکا و دولت اوباما دچار چالش شده در خصوص تشکیل دولت فلسطینی با اروپایی ها تنش پیدا کرده است و نکته قابل توجه و تامل در این زمینه این است که خیلی از رخدادهای امنیتی مشکوک در اروپا که بنام مسلمانان و یا گروههای چون القاعده و داعش انجام می گیرد.درست بعد از آن اغاز شد که کشورهای اروپایی نیز به جمع روند حامیان تشکیل دولت فلسطینی پیوستند.

چرایی مخالفت گسترده اروپایی‌ها با مهاجرت یهودیان به اسرائیل

به نظر می رسد دستکم دو عامل در اتخاذ چنین رویکردی از سوی مقامات اروپایی موثر بوده است:نخست اینکه احتمالا خود این کشورها به نقش مافیای صهیونیستی در ایجاد ناامنی برای یهودیان اروپا جهت کوچ دادن انها به فلسطین اشغالی مشکوک شده اند و دوم اینکه این کشورها نمی خواهند راستگرایان اسرائیلی به رهبری نتانیاهو با استفاده از مهاجران یهود بار دیگر برنده انتخابات زودهنگام این رژیم باشد.
در مورد عامل نخست باید گفت شاخص های زیادی وجود دارد که نقش سرویس هاس اطلاعاتی و امنیتی صهیونیستی را در پس رخدادهای امنیتی مشکوک در اروپا تائید می کند: از جمله اینکه این رخدادها  چه در پاریس و چه در کپنهاگ تنها به نفع رژیم صهیونیستی تمام شده و ارتباط روشن و آشکاری بین رخدادهای امنیتی هدایت و مدیریت شده در اروپا و تلاش راستگرایان اسرائیلی برای کوچ دادن یهودیان اروپا به فلسطین اشغالی دیده می شود.از این دید حتی اگر این ادعا به اثبات برسد که عوامل حملات پاریس و کپنهاک از اعضای القاعده و یا داعش بودند در این صورت این احتمال بیش از پیش تقویت می شود که سرویس های اطلاعاتی و امنیتی صهیونیستی در بین این گروهها نفوذ کرده اند و عملیات این گروهها را به نحوی هدایت و مدیریت می کنند که به اجرای اهداف و سیاست های خاص خود کمک کنند.

البته نباید از این واقعیت غافل شد که چه در جریان رخدادهای امنیتی پاریس و چه در کپنهاک هنوز ناگفته های زیادی وجود دارد و یکی از نکات سوال برانگیز در این زمینه این است افرادی که به عنوان عاملان این رخدادها معرفی شدند درجا کشته شدند و اخبارآن نیز بایکوت شد.حال آنکه اگر فرض بر کشف واقعیت بود در این صورت باید نهایت تلاش صورت می گرفت تا عوامل و مظنونان زنده بازداشت می شدند تا در بازجویی از آنها اطلاعاتی درباره همدستان و وابستگی اشان مشخص می شد.بر این اساس اینکه در جریان رخدادهای امنیتی اروپا پاک کردن هرگونه ردپای در اولویت قرار می گیرد و یا با شتاب و عجله عوامل حملات به القاعده و داعش و اسلام گرایان افراطی نسبت داده می شود.از دو حالت خارج نیست یا اینکه نیروهای اطلاعاتی و امنیتی اروپا عاملان واقعی را پیدا نمی کنند و برای حفظ آبرو و حیثیت به ارائه یک چنین نسبت های دست می زنند و یا اینکه می دانند سرویس های  اطلاعاتی و امنیتی صهیونیستی در پشت این حملات دست دارند و لذا نمی خواهند خود را با این سرویس ها درگیر کنند.

نتیجه گیری

از آنچه که گفته شد مشخص می شود که با گذشت زمان دست راستگرایان اسرائیلی به رهبری نتانیاهو در رخدادهای امنیتی اروپا برای مقامات این کشورها رو می شود و اگر چه این رخدادها در مقابله با مسلمانان مقیم اروپا و محدود کردن انها مورد استفاده دولت های اروپایی نیز قرار می گیرد اما در این مقطع زمانی بیشترین نفع را راستگرایان اسرائیلی به رهبری نتانیاهو می برند که می خواهند از کوچ دادن یهودیان اروپا به عنوان عاملی برای تقویت موقعیت خود در انتخابات استفاده کنند اما از آنجا که کشورهای غربی با پیروزی راستگرایان و بخصوص نتانیاهو در این انتخابات موافق نیستند و آن را مانع اساسی برای پیشبرد طرح های نیمه تمام خود در قبال مسائل مختلف از موضوع هسته ای ایران گرفته تا تشکیل دولت فلسطینی می دانند لذا نمی خواهند نتانیاهو از مسئله مهاجران یهودی برای تقویت موقعیت خود در انتخابات استفاده کند.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: