جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 28 بهمن 1393     
روحانی:در علم از کسی اجازه نمی‌گیریم

مهر: حجت الاسلام حسن روحانی در مراسم گرامیداشت فناوری فضایی که صبح امروز سه شنبه در سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهارداشت: ملت ایران و  دانشمندان و محققین ما در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها و بخش صنعت و ماهواره‌بر ما مصمم هستند تصمیماتی قاطع برای پیشرفت و برای سلطه بر این فناوری بگیرند.

وی با بیان اینکه  قرآن مجید به ما می‌‌گوید شما می‌توانید از همه قطره هایی که در فضا وجود دارد عبور کنید. البته این عبور، عبور آسانی نیست و باید در آن نفوذ کرد و این بدان معناست که در این مسیر با موانع مختلف مواجه هستیم و باید از موانع به سمت اهداف حرکت کرد.

روحانی افزود: برای این کار نیاز به سلطه و تسلط بر علوم هستیم که این امر نیازمند برنامه‌ریزی، هدفیابی و هم دستیابی به همه اهداف است.

وی تصریح کرد: مسلط بودن هم دانش، برنامه ریزی و حرکت می خواهد و هم هدف یابی و  دستیابی به اهداف. امروز در مجموعه دانش فضایی اگر همه تحقیقات را کنار هم قرار دهیم برای ما روشن می شود که دنبال چه اهدافی هستیم.

روحانی با بیان اینکه قدم گذاشتن در علوم فضا لایتناهی است، گفت: کجاست این فضا؟ چقدر راه است؟ امروز یک متری پیدا کردند برای فضا که آن سال نوری است، چند سال نوری است؟ دیگر امروز بحث چند میلیارد سال نوری است، چند کهکشان است. چه خبر است در این دنیا؟ چقدر سیاره و ستاره است؟ و شما بخواهید به جهان و ریزهای علوم ورود کنید می بینید که چه دنیای عجیبی است.

رئیس جمهور ادامه داد: هر چیز که از چشم بشر پنهان است جن است، البته اجنه مفاهیم بسیار گسترده ای دارند؛ اما هر ناپیدایی از لحاظ لغوی جن است. در مقابل ما یک عالم بزرگ، عظیم و بیکران قرار دارد و از آن طرف به عالم بالا نگاه می کنیم، آنجا نیز یک دنیای دیگر است.

وی با بیان اینکه علم بشر هر مقدار هم که پیشرفت کند باز محدود است، گفت: دانش بشر، دانش محدودی است و در عین حال خداوند قدرتی را به انسان داده تا بتواند بر زمین و بر جهان مسلط شود. این سلطنت، سلطه و مسلط شدن بر تمام جهان، آفرینش و کرات از دید قرآن امکان پذیر است.

روحانی، دانش هوا و فضا را یک دانش راهبردی نامید و گفت: کشوری که وارد این مرحله از علوم می شود، می تواند اقتدار ملی خود را توسعه داده و توانمند کند. ملتی که می تواند ماهواره بسازد و این ماهواره را پرتاب کند، کنترل کند و ایستگاه زمینی‌اش با ماهواره در ارتباط باشد، داده هایی بدهد و داده هایی بگیرد، یعنی این ملت وارد این جهان شده است.

رئیس جمهور با تبریک به ملت ایران برای ورود به فناوری های پیشرفته دنیای امروز، گفت: ما در دهه های اخیر پیشرفت های روزافزونی داشتیم و در هیچ لحظه ای نیز متوقف نشدیم.

وی تصریح کرد: اراده ملی ما از رهبری که بالاترین شخصیت کشور است تا مردم عادی این جامعه مصمم هستند که در فناوری پیشرفته از جمله هوا و فضا، زمینه های لازم را برای اندیشمندان و صاحبنظران خود فراهم کنیم؛ چرا که این ملت استعداد این کار را دارد و مستعد است و در همه فناوری های نوین دنیای امروز، ایران حرکت بسیار خوبی داشته است.

روحانی ادامه داد: در زمینه داروسازی، واکسن های مختلف، جراحی، علوم پزشکی، فناوری نانو، بیوتکنولوژی ما به پیشرفت های خوبی دست یافته ایم و می توانیم خودمان را در سطح دنیا عرضه کنیم. امروز دیگر کسی بیمار می شود دنبال گذرنامه و ویزا نیست، بلکه فقط نیازمند یک وسیله حمل و نقل برای انتقال بیمار خود از شهری به شهر دیگر است و ما توانسته ایم در علوم پزشکی کارهای بسیار مهمی انجام دهیم.

رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت تولید واکسن در داخل کشور گفت: برنامه این دولت این است که همه واکسن های مورد نیاز کشور در داخل تولید کنیم و قدم به قدم در این زمینه پیش می رویم.

روحانی با بیان اینکه در زمینه نانو، علوم هسته ای، علوم فضایی و تکنولوژی در حال پیشرفت هستیم، گفت: در دولت یازدهم در زمینه علوم هسته ای به سرعت در حال پیشرفت هستیم اما مذاکرات هسته ای آنقدر پر سر و صداست که این پیشرفت ها تحت الشعاع آن قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: این دولت و جمهوری اسلامی ایران برای پیشرفت در علم و دانش از کسی اجازه نگرفته و نخواهیم گرفت.

رئیس جمهور افزود: هیچکس به ذهنش نیاید که چون ما داریم به دنیا نزدیک می شویم و مذاکره می کنیم، پس می‌خواهیم این علم یا آن علم را کنار بگذاریم. بحث مذاکره این نیست که علمی کنار گذاشته شود.

روحانی با اشاره به بهانه جویی های دشمنان در زمینه توسعه علمی، گفت: گاهی وقت ها دشمن می خواهد در توسعه علمی بهانه جویی کند و کار دولت این است که این بهانه ها را بگیرد، فقط همین.

وی گفت: گاهی وقت ها برخی از جملات، کلمات و موضع گیری ها به بهانه جویی های دشمن کمک می کند و یا اینکه اتهامات بی اساس و ناروایی که دارند را در لابه لای این کلمات جستجو می کنند و می گویند ببینید اینها هم خودشان اعتراف می کنند. بنابراین تلاش دولت یازدهم این است که این بهانه گیری ها را از دست قدرت هایی که علیه ایران تلاش می کنند، بگیرد.

رئیس جمهور ادامه داد: ما این حربه ها را از دست دشمنان می گیریم تا روزی که معلوم شود این حربه ها خیالی است و واقعی نیست.

روحانی در ادامه با اشاره به دانش فضایی، گفت: دانش فضایی هم راهبردی، هم کاربردی است و هم برای توسعه و جلوگیری از تهدید دشمنان است و ما در زمینه هوا و فضا قدم های اولیه را برداشته ایم و هنوز راه زیادی در پیش داریم.

وی همچنین با اشاره به اقدامات خوبی که در حوزه سلامت انجام شده است، گفت: خوشبختانه علما، فقها و عالمان دینی ما در را بر روی این تکنولوژی باز گذاشته اند. لذا در به روی جوانان، اندیشمندان و دانشمندان ما باز است؛ البته اصول اخلاقی را باید در این علوم مورد توجه قرار دهیم.

روحانی همچنین با اشاره به اقدامات اخیر دولت برای سازمان فضایی کشور، تصریح کرد: دولت یازدهم متوجه به هم ریختگی سازمان فضایی از لحاظ ساختار و تشکیلاتی که در گذشته برایش پیش آمده بود، شد. در یک مقطعی، یک تکه تکه هایی از جاهای دیگر کندند و در جای دیگر با هدف اینکه در زمینه فضایی پیشرفت بیشتر شود، این تکه را کنار هم قرار دادند اما ما دیدیم که مراکز تحقیقاتی باید سر جای خودش باشد تا بتواند پیشرفت کند لذا سازمان فضایی و هم پژوهشگاه مربوطه را در اختیار وزارت ارتباطات قرار دادیم؛ چرا که در گذشته نیز تحت نظر این وزارتخانه بوده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه در زمینه علوم فضایی باید یک تقسیم کاری میان دانشگاه ها صورت گیرد، گفت: دانشگاه های ما نباید کار موازی کنند، بلکه باید یک کنسرسیوم از دانشگاههای مختلف ایجاد کنیم و هر کدام یک تحقیقی انجام دهند.

وی در ادامه با اشاره به معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری و با بیان اینکه مرکز علمی فناوری تحت نظر این معاونت قرار دارد، گفت: ما باید از طریق آن مرکز هماهنگی های لازم را ایجاد کنیم و هر مقدار جلساتی که در این زمینه لازم باشد، باید برگزار شود و دولت نیز از لحاظ فنی، علمی، مالی و هم افزایی هر کمکی که از دستش بربیاید انجام خواهد داد.

روحانی گفت: هم افزایی به ما در سرعت و چابک سازی در ساختار کمک می کند و با توجه به اینکه دانش فضایی هم کاربردی و هم راهبردی است و هم مانع تهدیدها می شود، باید کار بسیار وسیعی در این زمینه صورت بگیرد، چرا که این علوم بسیار ارزشمند است.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما به دانشمندانمان افتخار می کنیم، اظهار داشت: من در این جلسه می خواهم به شما دانشمندان تبریک بگویم و سپاس ملت ایران را به شما منتقل کنم. مردم ما خوشحال هستند و به دانشمندان عزیزشان افتخار می کنند و بدانید کار شما بسیار ارزشمند است.

وی همچنین از اراده و تصمیم قاطع دولت برای ادامه راه و ایجاد زمینه های لازم برای پیشرفت علوم خبر داد و گفت: دولت بر ادامه راه و سرعت راه در زمینه همه فناوری های نو از جمله علوم فضایی تاکید دارد و از همه توان و امکانات خود در این زمینه استفاده خواهد کرد.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: