جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 28 بهمن 1393     
پرتاب ماهواره‌ها توسط گلایدر/تصاویر

ایسنا: در حالی که اخیرا دارپا از سیستمی موسوم به ALASA برای پرتاب ماهواره‌ها با استفاده از هواپیماهای جنگنده رونمایی کرده، ناسا سیستم پرتاب هوایی گلایدر (TGALS) را برای پرتاب‌کردن ماهواره‌ها با استفاده از یک گلایدر ارائه داده که این گلایدر خود توسط دو هواپیمای دوقلو یدک می‌شود.

سیستم TGALS که در «مرکز تحقیقات پرواز آرمسترانگ» ناسا واقع در پایگاه نیروی هوایی ادواردز کالیفرنیا در حال ساخت است، به عنوان‌ شیوه‌ای مقرون‌به‌صرفه برای قراردادن فضاپیماها در مدار پایین زمین طراحی شده است. نخستین پرواز آزمایشی نمونه اولیه این سامانه اکتبر سال 2013 انجام شده است.

هدف از ارائه سیستم TGALS مانند ALASA، ایجاد سیستم پرتاب فضایی برای ماهواره‌های کوچکی است که جایگزین پرتاب با موشک‌ شود. با این حال، سامانه ALASA از جنگنده جت F-15 استفاده می‌کند که دارای سرعت، ارتفاع و پیشرانش عمودی است، اما جنگنده‌های جت برای انجام چنین عملیات‌هایی هزینه‌بر هستند.

رویکرد این سیستم استفاده از گلایدر بدون‌سرنشین یا دارای خلبان است که ساخت این گلایدر مقرون‌به‌صرفه‌تر از هواپیماهای معمولی است و از ساختاری باز برای انعطاف‌پذیری بیشتر در اندازه محموله بهره می‌برد.

چون TGALS توسط یک هواپیمای معمولی به هوا یدک می‌شود و در ارتفاع 12 هزار متری آزاد می‌شود، در فرودگاه‌های شهری کوچک نیز قابلیت انجام عملیات را خواهد داشت.

زمانی که سامانه از هواپیمای یدکش‌کش آزاد می‌شود، نوعی بالابرنده موشکی هیبریدی یا جامد را روشن می‌کند که این موضوع به آن امکان شتاب‌گرفتن در پروازی شیب‌دار را می‌دهد. در صورتی که گلایدر بدون‌سرنشین باشد، می‌تواند پروازهای شیب‌دارتری داشته باشد.

زمانی که گلایدر به ارتفاع اوج می‌رسد، استیج موشک سقوط می‌کند و این امر ماهواره را به مدار می‌فرستد؛ همزمان گلایدر به پایگاه پرواز بازمی‌گردد.

پرواز آزمایشی نمونه اولیه این گلایدر (با اندازه یک سوم نمونه اصلی) اکتبر سال گذشته میلادی، با موفقیت انجام شد.

ناسا به دنبال مجهزکردن TGALS با موشک مدل Mini Sprite است که توسط مرکز «هوافضای ویتینگهیل کاماریلو» در کالیفرنیا ساخته شده و برای انجام آزمایش سناریوی پرتاب ساخته شده ست.














درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: