جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 3 ارديبهشت 1393     
اجرایی شدن مصوبه دولت و مجلس لازمه افزایش ظرفیت جابجایی به بیش از 10میلیون سفر است

آلودگی هوا موضوع همه ما است

به گزارش شهرداری نیوز، شهردار تهران گفت:روزی که کار را درتهران شروع کردیم؛حداکثر ظرفیت جابجایی مترو 450هزار نفر بود،اما امروز این رقم بالغ بر3میلیون نفر است؛براساس برنامه ریزی که در برنامه دوم شهرداری صورت گرفته می توانیم این ظرفیت را به بیش از10میلیون نفر جابجایی در روز برسانیم.برای این کارهم به جز پشتیبانی مالی، نیاز دیگری نداریم که این پشتیبانی مالی نیز خارج از عرف نیست.

محمدباقر قالیباف در حاشیه مراسم بهره برداری ازنیمه جنوبی خط3مترو تهران درجمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره ابزارهای لازم برای مدیریت شهری به منظور افزایش سه برابری ظرفیت جابجایی مسافران، گفت: امروز روز بسیار خوبی برای مجموعه مدیریت شهری بود که توفیق پیدا کردیم خط سه مترو به عنوان مهم ترین خط، آن هم در جنوب شهر را از اتوبان آزادگان تا مصلی تهران افتتاح کنیم. این افتتاحیه در روز زمین پاک که به نوعی روز محیط زیست و زندگی مخصوصا در کلانشهرهاست اتفاق افتاده و امیدواریم 18 کیلومتر ادامه خط را نیز در پایان امسال افتتاح کنیم؛ این هدیه ای به مردم خوب ما در شهر تهران بود و این کار با کیفیت مناسب انجام شد.

 وی ادامه داد: روزی که کار را در تهران شروع کردیم، حداکثر ظرفیت جابجایی مترو 450 هزار نفر بود اما امروز این رقم بالغ بر 3میلیون نفر است؛ براساس برنامه ریزی که در برنامه دوم شهرداری صورت گرفته و با پیش بینی هایی که با شورای اسلامی شهر تهران کردیم، ظرفیت های ما به جهت احداث، بحث های فنی تونل و ایستگاه ها به گونه ای است که می توانیم این ظرفیت رابه بیش از 10 میلیون نفر جابجایی در روز برسانیم. به جز پشتیبانی مالی این کار، نیاز دیگری نداریم و این پشتیبانی مالی نیز خارج از عرف نیست.

 دکتر قالیباف گفت: انتظار می رود بر اساس همان برنامه هایی که مصوبه دولت و مجلس است، به همان میزانی که کاهش سوخت در شهر اتفاق می افتد، پول آن برای حمل و نقل عمومی هزینه شود و جز این توقعی نداریم. اگر این اتفاق بیفتد حتما به دولت محترم و مردم تهران متعهد هستیم که در پایان این دوره، تنها در مترو به بیش از 10 میلیون نفر جابجایی مسافر در داخل شهر تهران برسیم.

 شهردار تهران با اشاره به خطوط مترو برون شهری در حال ساخت برای پایتخت، گفت: ما مترو حومه را نیز در حال ساخت داریم به نحوی که هم اکنون کار ساخت خط مترو فرودگاه حضرت امام(ره) با سرعت در حال انجام است؛ همچنین خط ورامین، پاکدشت و گرمسار در دست اجرا است و خط مترو اسلامشهر در دست طراحی قرار دارد. علاوه بر این خط مترو کرج نیز در حال بهره برداری است.اما به غیر از خطوط حومه و فقط در شهر تهران، قادر هستیم به بیش از 10 میلیون جابجایی برسیم.

 وی در پاسخ به سوال دیگری درباره خطوط مترو طراحی شده برای مناطق جنوبی تهران، اظهارکرد: در مناطق جنوبی شهر خطوط 6 و 7 مترو را داریم که کارهای مربوط به این خطوط در حال انجام است. برنامه ما نیز این است در پایان این دوره بتوانیم شبکه اصلی حمل و نقل مترو را در تهران به اتمام برسانیم.

 در ادامه یکی از خبرنگاران سوالی را درباره اظهار نظر یکی از مسئولان دولتی مبنی بر واگذاری اختیارات مربوط به حل آلودگی هوا به شهرداری تهران بدون پرداخت پول مطرح کرد که شهردار تهران در پاسخ به این سوال، گفت: من اول از شما می پرسم چرا وقتی این سوال را مطرح می کنید، خودتان می خندید؟ همین که خودتان سوال می کنید و توام با سوال می خندید، پاسخش روشن است. موضوع آلودگی هوا، موضوع همه ما است و این مشکل شهرداری، دولت و مردم است. بنابراین همه باید دست به دست هم بدهیم تا بتوانیم آن را حل کنیم. این مشکل سیاسی نیست و مشکلی نیست که دولت بگوید شهرداری، شهرداری بگوید دولت و در نهایت مردم بگویند کدام یکی؟ من چنین رفتاری نکردم و چنین صحبتی بدین شکل هم نکرده ام. من گفته ام دو نگاه وجود دارد، یک نگاه این است که برخی مردد هستند که بتوان آلودگی هوا را حل کرد اما بنده معتقدم حتما می شود آلودگی هوا را حل کرد. به جهت کمی نیز عدد داده ام و گفته ام که ما آماده ایم تا بتوانیم بعد از چهار سال، روزهای سالم را به دو برابر افزایش دهیم. این عدد و رقم هم خیلی روشن و مشخص است. درباره چگونگی کار هم گفته ایم که بحث ما اول مدیریت، دوم اصلاح ساختار و سوم پول است. نگفتیم اول پول پرداخت شود بلکه هر سه باید با یکدیگر اتفاق بیفتد. ما در شهرداری تهران نیز داوطلب این کار نیستیم بلکه گفته ایم اگر دولت مشغله اش زیاد است و مشکلات زیادی دارد که شهرداری باید کمک کند، ما در این بخش آمادگی داریم که به دولت کمک کنیم.

 شهردار تهران در پاسخ به سوالی درباره نصب پله برقی ها در مترو، ابرازداشت: به خاطر تولید داخلی دو سال وقفه در کار پیش آمد اما این مشکل امروز کاملا مرتفع شده است و قول می دهیم که از اول مهر ماه، همه ایستگاه ها به پله های  برقی تجهیز شده باشد. در همین خط نیز تا اول مهر ماه همه پله برقی ها نصب خواهد شد و سرویس لازم را ارایه می دهد.

 دکتر قالیباف درباره افزایش هزینه بلیت مترو نیز تصریح کرد: شورای اسلامی شهر تهران قیمت ها را تصویب کردند و توافق بر این شد که پس از آغاز سال جدید و در اردیبهشت ماه این کار انجام شود تا شرایط به گونه ای نباشد که دو بار افزایش قیمت اتفاق بیفتد. همیشه بحث ما این است که همه دولت ها به حمل و نقل عمومی یارانه می دهند و در اینجا نیز از مواردی است که باید به آن یارانه داده شود. در این بخش نیز باید هم به زیر ساخت ها توجه شده، هم برای توسعه سرمایه گذاری شود و هم به خرید خدمت توجه شود.

 وی گفت: البته هم اکنون یارانه خوبی به مترو پرداخت می شود و این یارانه باید ادامه پیدا کند. در سفرهایی که در مترو انجام می شود نیز باید بگوییم که مردم کمتر از 20 درصد هزینه را پرداخت می کنند و شهرداری 80 درصد آن را در این بخش تقبل می کند؛ البته این روند حتما باید ادامه پیدا کند اما با این وجود افزایش قیمت ها در سال جاری 10 درصد خواهد بود.

قالیباف ادامه داد: بودجه سال جاری شهرداری پیش بینی شده و اولویت اول ما نیز حوزه حمل ونقل عمومی با تاکید بر حمل و نقل ریلی است. ما مصمم هستیم که بتوانیم 130 کیلومتر را در بخش ریلی به حمل و نقل ریلی شهر اضافه کنیم.

 شهردار تهران درباره جزییات توافقنامه امضا شده میان وزارت کشور و وزارت نفت نیز گفت: توافق بر این شد که براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، به هر میزانی که کاهش مصرف سوخت با توسعه حمل و نقل عمومی در شهر تهران صورت گیرد، مستقیما این رقم در توسعه حمل و نقل هزینه شود. تنها در این میان یک اشکالی وجود دارد که حتما در این رابطه نیز با مهندس زنگنه، وزیر نفت به توافق می رسیم. آن اشکال نیز این است که می گویند اول حمل و نقل عمومی را احداث کنید و سپس پول می دهیم. ما نیز می گوییم ایرادی ندارد اما در حال حاضر نیز دولت در پرداخت های خود به مترو عقب است. اگر دولت سهم معوق خود را پرداخت کند، به همان میزان در توسعه حمل و نقل عمومی هزینه می کنیم.

وی در پایان گفت: مطمئن هستم دولت محترم پای کار است تا این موضوع را حل کند، انشالله با آقای مهندس زنگنه این موضوع را حل کرده و پیش می رویم تا سرعت ساخت 30 کیلومتر مترو در سال ادامه داشته باشد.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: