جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 20 بهمن 1393     
درمکان‌های پرترافیک بابینی نفس بکشید

ایسنا: انیس فردموسوی با اشاره به افزایش میزان آلاینده‌های هوا و تاثیر آن بر مجاری تنفسی اظهار کرد: آلودگی هوا در افرادی که زمینه‌ بیماری‌های تنفسی دارند، عوارض بیشتری دارد؛ البته در مواردی که میزان آلاینده‌ها بیشتر از حد مجاز باشد، افراد سالم نیز در معرض خطر قرار دارند.

وی با بیان اینکه بهترین راه برای مصون ماندن از عوارض آلاینده‌ها عدم حضور غیر ضروری سالمندان و افرادی است که زمینه مشکلات تنفسی و مشکلات قلبی دارند، افزود: افرادی که در روزهای آلوده مجبور به خروج از منزل هستند باید در مکان‌های پرتردد از وسائل نقلیه استفاده و پیاده‌روی نکنند.

این متخصص ریه ادامه داد: در هنگام پیاده‌روی و ورزش سطح تهویه‌ای تنفس افزایش می‌یابد، بنابراین ورزش و پیاده‌روی در روزهای آلوده موجب ورود میزان زیادی از این آلاینده‌ها به ریه‌ها می‌شود.

فردموسوی با بیان اینکه توصیه می‌شود شهروندان در روزهای آلوده از فعالیت‌هایی مانند سرخ کردن که موجب افزایش آلودگی هوای خانه می‌شود پرهیز کنند، اضافه کرد: استفاده از وسائل نقیله عمومی می‌تواند از حجم ترافیک شهری و در نتیجه از میزان گازهای دیزل و دی اکسید گوگرد و دی اکسید نیتروژن بکاهد.

وی با اشاره به روش‌های کاهش اثرات آلاینده‌ها بر بدن گفت: مصرف شیر و مایعات در روزهای آلوده می‌تواند اثرات آلودگی هوا بر بدن را کاهش دهد، البته در موارد حاد ریوی در روزهای آلوده باید به پزشک مراجعه شود.

این متخصص ریه خاطر نشان کرد: آلاینده‌ها با وزن مولکولی پایین به قسمت‌های انتهایی ریه می‌رسند و تغییراتی مانند جمع شدگی ریه و بیماری‌های انسدادی ریه را به دنبال دارد که غیر قابل بازگشت است.

وی با اشاره به اینکه آلاینده‌های زیر یک دهم میکرون معمولا در مسیر هوا شناور هستند و آلاینده‌های بین 2.5 تا یک دهم میکرون به قسمت‌های انتهایی ریه می‌رسند،‌ گفت: ذرات آلاینده 2.5 تا 10 میکرون در راه‌های هوایی بزرگ‌تر فیلتر و ذرات آلاینده‌ بالای 10 میکرون از طریق بینی فیلتر می‌شوند و به همین دلیل توصیه می‌شود در مکان‌های پرترافیک فرد با بینی تنفس کند.

فردموسوی با بیان اینکه آلاینده‌ها و ذرات بسیار ریز معمولا به قسمت‌های انتهایی ریه می‌رسند و معمولا موجب تغییراتی مانند جمع شدگی ریه و بیماری‌های انسدادی ریوی می‌شوند، تصریح کرد: آلاینده‌ها می‌توانند سبب مشکلات جبران‌ناپذیر و غیرقابل بازگشت در بدن شوند و بنابراین تاکید می‌شود افراد به جای درمان از تماس با آلاینده‌های هوا پرهیز کنند.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: