جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 19 بهمن 1393     
فرهنگ ترافیک را به مطالبه ای عمومی تبدیل کنیم

به گزارش گروه آموزش و فرهنگ سازی شهرداری نیوز،سومین نشست شهر، شهروند و رسانه با موضوع فرهنگ تردد و باحضور سرهنگ جهانی معاون آموزش راهور تهران بزرگ، حجت الاسلام  والمسلمین جعفر پور رییس شورای سیاست گذاری معاونت حمل و نقل و ترافیک ، معاون آموزش سازمان ترافیک برگزار شد.

سرهنگ عین الله جهانی در ابتدای این نشست با تاکید بر اینکه در موضوع ترافیک و آمد و شد دچارضعف جدی هستیم، گفت: درحال حاضر قباحت و زشتی انجام تخلفات رانندگی در بین شهروندان از بین رفته و شهروندان عادت کرده اند رفتارهای غلط ترافیکی را به جای رفتارهای صحیح انجام دهند .

وی با تاکید بر اینکه قطعا مجازات در موضوع ترافیک بسیار تاثیرگذار است، گفت: اگر شهروندان و گروهی که عادت به تخلف دارند بدانند نظارت خوب و دقیق بررفتار ها صورت می گیرد و مجازاتشان قطعیت دارد، به طور حتم از جایگزینی رفتارهای غلط خودداری کرده و بازدارندگی خوب را شاهد خواهیم بود .

جهانی با تاکید بر اینکه تجربه نشان داده هر کجا نظارت بالا رفته و مجازات اعمال شده درصد تخلفات به شدت کاهش یافته است، گفت: بزرگراه صدر و تونل نیایش نمونه بارز رفتارهای صحیح ترافیکی است چرا که هم نظارت و کنترل و هم زیرساخت های ترافیکی با جدیت در این مکان ها اجرایی شده است .

وی با بیان اینکه معتقدم باید آموزش و فرهنگ سازی با جدید صورت گیرد اظهارکرد: اکنون روزانه 2هزار و 264 شهروند تهرانی که به هر دلیلی اعم از توقیف خودرو ، دریافت برگه خلافی و یا هر دلیل دیگری به راهنمایی و رانندگی مراجعه می کنند تحت آموزش های ترافیکی قرار می گیرند .

جهانی تصریح کرد: اینکه می گویند فرهنگ ترافیک مان ضعیف است قبول ندارم چرا که فرهنگ نشات گرفته از مجموعه قوانین و مقررات ترافیکی است که خوشبختانه ما قوانین و مقررات ترافیک بسیار موثری داریم اما وقتی رفتار صحیح رانندگی را کنار می گذاریم قطعا فرهنگ ترافیک مان تضعیف می شود .

وی با اشاره به تجهیز المان های ترافیکی در شهر و اصلاح زیرساخت ها گفت: در اجرای طرح خط سفید و ایست به احترام زندگی که توامان با اصلاح زیرساخت ها از سوی شهرداری تهران اجرا شده شاهدیم اکنون 99 درصد شهروندان توقف در پشت خط ایست را در تقاطع ها رعایت می کنند . این درحالی است که باور دارند نظارت و هوشمند سازی نیز در تقاطع ها با جدیت اعمال می شود .

به گفته وی فرهنگ تردد چیزی جز رعایت اصول و انجام رفتارهای صحیح ترافیکی نیست.

سرهنگ جهانی با اشاره به تصادف اتوبوس شرکت واحد و عابرپیاده در صبح امروز گفت: براساس مشاهدات همکاران ما و مستندسازی های دوربین های نظارت تصویری در این حادثه عابرپیاده از چراغ قرمز عبور کرده که این موضوع سبب برخورد اتوبوس با عابر شده است. در این حادثه مسوولیتی متوجه راننده نیست و براساس قانون 26 راهنمایی ورانندگی تنها عابر پیاده مقصر اصلی حادثه است .

وی در ادامه با اشاره به تذکر شفاهی عوامل پلیس بر اجرای طرح انضباط بخشی ترافیکی اشاره کرد و گفت: در آینده ای نزدیک جریمه نقدی برای آن دسته از رانندگانی که حرکت بین خطوط را رعایت نمی کنند اعمال می شود .

جعفرپور: تا پایان سال جاری زیرساخت ها ی ترافیکی کامل اصلاح می شود

حجت الاسلام والمسلمین  جعفرپور رییس شورای سیاست گذاری معاونت حمل ونقل و ترافیک با اشاره به فرهنگ غنی ایرانیان از گذشته تاکنون تصریح کرد: متاسفانه در موضوع ترافیک دچار ضعف فرهنگی شده ایم که این اختلال ناشی از سه دلیل اصلی انسان، راه و خودرو است .

وی گفت: اختلالات ترافیکی ناشی از نابسامانی زیرساخت ها ، عدم نظارت کافی و رفتارهای غلط ترافیکی است.

رییس شورای سیاست گذاری معاونت حمل ونقل و ترافیک با اشاره به نظم تردد در تونل نیایش و صدر گفت: دراین مورد هم زیرساخت ها و هم نظارت کافی وجود دارد. به همین دلیل شهروندان نیز عامل سوم را که همان رفتارهای صحیح ترافیکی است اعمال می کنند. این بدان معناست که عوامل قانونی، نظارتی و زیرساخت ها با یکدیگر تاثیرگذار خواهند بود.

 

به گفته جعفرپور شهرداری تهران طی مدت اخیر اقدامات موثری در اصلاح زیرساخت های ترافیکی تحت عنوان خط سفید در شهر آغاز کرده و بطور حتم تا 29 اسفند ماه شهرداری تهران بستری مناسب به لحاظ ترافیکی به شهروندان تحویل خواهد داد .

وی تاکید کرد: عدم ارایه آموزش های مستمر ، تفاوت رفتاری شهروندان در دیده شدن و دیده نشدن ، عدم نگاه ارزشی به ترافیک و تردد ، نقش خرده فرهنگ ها ،  عدم ورود مراکز تاثیرگذار و بسنده کردن به جرایم مالی از جمله عوامل موثر در ورود به معضلات ترافیکی است .

جعفرپور تاکید کرد: موضوع فرهنگ تردد باید به یک مطالبه عمومی تبدیل شود تا نتیجه بخش باشد و می طلبد مدیریت یکپارچه شهری نیز در موضوع ترافیک لحاظ شود .

وی با بیان اینکه معضل ترافیک در کلانشهر تهران حل شدنی نیست اما می تواند نظم پذیر شود، گفت: تنها درسایه مشارکت شهروندان و اینکه فرهنگ ترافیک به یک مطالبه تبدیل شوداین مهم محقق خواهد شد .

میرزایی:با آموزش در سنین پایین به دنبال فرهنگ سازی هستیم

در ادامه میرزایی معاون آموزش سازمان حمل ونقل وترافیک با بیان اینکه موضوع ترافیک و فرهنگ آمد و شد مساله ای چندوجهی است که باید از منظر مهندسی ترافیک جامعه شناسی، رفتار شناسی ونظارتی به آن توجه شود، گفت: ترافیک تمامی اقشار جامعه را اعم از غنی و فقر، تحصیلکرده و بی سواد درگیر خود کرده است .

وی ورود شهرداری تهران را در موضوع فرهنگ سازی ترافیکی به تنهایی کافی ندانست و گفت: در موضوع اصلاح زیرساخت ها شهرداری به تنهایی می تواند موثر باشد اما اینکه چگونه شهروندان به رعایت قوانین و رفتارهای صحیح ترافیکی روی بیاورند، موضوعی است که باید با همکاری دستگاه های مختلف مدنظر قرار بگیرد .

میزرایی با اشاره به اینکه آموزش در سنین پایین تر بیشترین تاثیر را دارد، گفت: اکنون آموزش کودکان و دانش آموزان در دستور کار قرار دارد. به طوری که تمامی مدارس و مهدکودک های شهر تهران با اجرای برنامه های آموزشی ترافیکی تحت پوشش قرار گرفته اند.

وی با اشاره به وجود 13پارک آموزش ترافیکی در شهر تهران گفت: تجهیز کلیه مناطق به پارک آموزش ترافیک در دستور کار قراردارد، به طوری که المان های ترافیکی شهری در دسترس باشد و دانش آموزان نحوه استفاده صحیح از المان های ترافیکی را در فضایی مفرح آموزش ببینند.

وی به همکاری معاونت حمل و نقل و ترافیک شهر تهران و آموزش و پرورش اشاره کردو گفت : اکنون آموزه های ترافیکی در مدارس به دانش آموزان ارایه می شود .

 

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: