جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 18 بهمن 1393     
افتتاح نخستین باندپروازی بتنی کشور

ایسنا: صبح امروز (شنبه)هواپیمای حامل معاون اول رییس جمهور بر روی باند چهار کیلومتری فرودگاه تبریز فرود آمد تا رسما این باند تمام بتنی افتتاح شود.

این طرح که از چند ماه قبل و با هدف ایجاد یک نوآوری در ساخت بهسازی فرودگاه‌های ایران در دستور کار قرار گرفته بود با اعتباری بالغ بر 400 میلیارد ریال ساخته و نهایی شد.

این باند که بازسازی باند اصلی فرودگاه شهید مدنی تبریز به حساب می‌آید با استفاده از روش بتنی دستگاه فنیشر به عرض 15 متر طراحی و اجرا شده که قابلیت پذیرش پروازهای پهن پیکر تا رده B747 را خواهد داشت.

طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی زیرسازی لایه‌های این باند با استفاده از مصالح تراشه آسفالت و بازیافت مصالح آسفالتی صورت گرفته که با تثبیت سیمان نهایی شده است.

این باند چهار کیلومتر و 200 متری که 60 متر عرض آن محاسبه شده، دارای تاکسی وی شده است که این مساله قابلیت دو بانده بودن را نیز به این مجموعه می بخشد.

استفاده از لایه های سیمانی به جای بتن در حالی از چند سال قبل در دستور کار قرار گرفته که با توجه به نیاز پیمانکاران برای استفاده از دستگاه‌های جدید بسیاری از طرح‌ها هنوز با همان شیوه سنتی قدیمی مورد استفاده قرار می گیرد.

استفاده از شیوه بتنی برای باندهای پروازی به جای آسفالت از یک سو توان باند برای پذیرش پروازهای سنگین وزن و هواپیماهای پهن پیکر را افزایش می دهد و از سوی دیگر با توجه به متغیر بودن آب و هوا به خصوص درمنطقه‌ای مانند تبریز عمر روکش اصلی باند را نیز افزایش می دهد.

هر چند در حال حاضر بسیاری از باندهای فعال در فرودگاه‌های ایران همچنان با شیوه آسفالت روسازی شده و به کار خود ادامه می دهند اما افتتاح باند بتنی فرودگاه تبریز می تواند به عنوان آغاز برای چندین پروژه دیگر در راه تغییر ساختار باندهای پروازی ایران از آسفالت به بتن به حساب آید.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: