جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 2 ارديبهشت 1393     
احداث بیش از 200 کیلومتر مترو در سال 93

بهره برداری خط 6 مترو در پایان سال 95

به گزارش شهرداری نیوز، مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه از احداث بیش از 200 کیلومتر مترو در حال ساخت در سال جاری خبر داد و گفت: 100 کیلومتر از این میزان خارج شهر و در مسیرهای تهران به ورامین و گرمسار است که تا کنون 10 کیلومتر آن ریل گذاری شده است.

مهندس هابیل درویش در مراسم افتتاح بخش جنوبی خط 3 مترو با بیان این مطلب گفت : در این راستا طراحی پروژه مترو اسلامشهر و مطالعات آن انجام شده و همچنین طراحی مطالعات مترو تهران به پاکدشت نیز رو به اتمام است.

وی افزود: در فاز دوم خط 3 متروی تهران به طول 12 کیلومتر با 9 ایستگاه 3200 متر از تونل ها به روش اتریشی، 2300 متر به صورت تراشه باز و 7 هزار متر تونل با استفاده از پیشرفته ترین دستگاه مکانیزه حفار آلمانی اجرا شده است. در این پروژه بزرگ و پیچیده عمرانی، یک میلیون و 200هزار مترمکعب خاک برداری انجام شده، 40هزار متر میلگرد مصرف شده و 330مترمکعب بتون ریزی انجام گرفته و 230 مترمکعب قالب به کار رفته است که به ثمر رساندن همه اینها در شرایط فعلی یک رکورد کاری ارزشمند به شمار می رود .

درویش تاکید کرد:خط 3 با هدف کاهش ترافیک کریدور شمال – جنوب طراحی شده و باعبور از نقاط ترافیکی های مهم مانند میدان راه آهن ، میدان منیریه، تقاطع انقلاب – ولیعصر(عج) ، سه راه فاطمی، عباس آباد ، شهید صیاد شیرازی و ازگل نقش بسیارعمده ای در جابه جایی مسافر و تبادل مسافر در خطوط دیگر مترو بر عهده خواهد داشت .

مدیرعامل شرکت مترو تهران با بیان اینکه در طراحی خط 3 تعداد 28 ایستگاه از منتهی الیه شمال شرقی تا منتهی الیه جنوب غربی تهران در نظر گرفته شده گفت: با بهره برداری از ظرفیت کامل آن تعداد 45 هزار مسافر در ساعت در هر جهت با سرفاصله 2 دقیقه توقف هر قطار در سطح شهر جابه جا می شوند . ضمن اینکه در طرح نهایی خط 3 تعداد 60 ست قطار برای این خط پیش بینی شده و تعداد سه پست برق به صورت همسطح، 28 هواکش و یک پایانه و تعمیرگاه به مساحت 54 هکتار با ظرفیت 60 قطار در تقاطع بزرگراه آزادگان و آیت الله سعیدی و برای پشتیبانی این خط در نظر گرفته شده است.

وی در توضیح بیشتر افزود: طول سطحی ایستگاه ها در خط سه 160 متر است و حداقل دو ورودی در هر طرف خیابان برای ایستگاه ها پیش بینی شده و امکانات پله برقی، آسانسور مخصوص معلولین از سطح خیابان به سکو و همچنین سیستم تهویه و سیستم اطفای حریق هم در نظر گرفته شده است.

درویش با تاکید بر اینکه مترو به عنوان پاک ترین ، سالم ترین ، سریع ترین ، ایمن ترین و به طور کلی کارآمدترین شبکه حمل ونقل عمومی شهری نقش انکارناپذیری در حل مسائل اقتصادی ، اجتماعی و محیط زیستی ناشی از معضل ترافیک دارد، خاطرنشان کرد: ایمنی بسیار بالا ، راحتی و آسایش مسافران ، کاهش مصرف انرژی، سرعت مناسب، اثرات زیست محیطی کمتر و قیمت پایین حمل مسافر در مقایسه با خودروی های شخصی از دیگر مزایای این سامانه حمل ونقلی است.

وی همچنین گفت:خودروی های شخصی با مصرف روزانه 13 میلیون لیتر بنزین و چندین میلیون لیتر گازوئیل فقط در شهر تهران خسارت های بسیار هنگفتی به اقتصاد ملی وارد می کنند .این در حالی است که مترو یکی از مهمترین راهکارهای حل ترافیک و آلودگی هوا شناخته شده است. توسعه خطوط مترو رمز اصلی پایداری شهر است. طبق امارهای جهانی به ازای هر مسافر مترو 65صدم لیتر صرفه جویی در مصرف سوخت صورت می گیرد.این توجیه کافی عقلی، شرعی و اقتصادی به ما می دهد که همه امکانات خود را برای توسعه خطوط و تامین تجهیزات مترو صرف کنیم . مترو ظرفیت جابه جایی 6 میلیون مسافر در روز را دارد . بنابراین روزانه حدود 4 میلیون لیتر صرفه جویی در مصرف سوخت رقم کمی نیست . از سوی دیگر مباحث جهانی در مورد مقابله با مشکلات گرم شدن زمین و اهمیت تامین انرژی و حمایت از سامانه های حمل و نقلی که کربن زدایی می کند و در کاهش گاز دی اکسید کربن نقش دارند در توسعه پایدار کشور ضرورت دارد . بنابراین آهنگ توسعه مترو پرشتاب تر از گذشته دنبال خواهد شد و امیدواریم همه مسوولین ، همکاری خود را با مترو متناسب با حجم عظیم کار در این حوزه ادامه دهند .

درویش در ادامه افزود: پروژه مترو فرودگاه امام(ره) به سمت پرند نیز با 52 کیلومتر در دست انجام است که بیش از 70 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و 16 کیلومتر ریل گذاری شده و همچنین ساخت تونل های آن نیز به پایان رسیده است.

وی تصریح کرد: چنانچه اعتبار این پروژه در دولت گذشت تامین می شد این پروژه به بهره برداری می رسید و قطعا مترو تهران به فرودگاه امام و پرند در صورت تامین اعتبار تا پایان امسال بهره برداری خواهد شد.

مدیر عامل شرکت مترو خاطر نشان کرد: امیدواریم با اهتمام دولت یازدهم شاهد بهره برداری از 100 کیلومتر از مترو شهرکهای اقماری باشیم.

وی در ادامه با اشاره به زمانبندی احداث پروژه خط 6 متروگفت: 45 درصد این پروژه در سال 94 و کل این خط که هم اکنون با دو دستگاه TBM در حال انجام است در پایان سال 95 افتتاح می شود.

درویش افزود: احداث 12  کیلومتر تونل خط 7 مترو نیز به اتمام رسیده و تا پایان سال از خیابان نواب تا میدان صنعت به بهره برداری می رسد.

مدیرعامل شرکت مترو با اشاره به مشکلات احداث خط 3 گفت: این پروژه با هزینه 1900 میلیارد تومان انجام شد که 1300 میلیارد تومان آن در بخش تجهیزات ثابت و متحرک و 600 میلیارد تومان آن صرف هزینه های عمرانی بوده است و از نظر هزینه و حجم کار بزرگترین پروژه ای بوده که تا کنون انجام شده و نسبت به سایر پروژه ها کاملتر انجام شده است.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: