جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: پنجشنبه، 16 بهمن 1393     
تحلیل آیت‌الله جوادی‌آملی از نامه رهبری

فارس: آیت‌الله عبدالله جوادی‌آملی در مراسم اختتامیه بیستمین جشنواره قرآن و حدیث جامعه المصطفی العالمیه که چهارشنبه شب در سالن همایش مجتمع آموزش عالی امام خمینی (ره) برگزار شد، اظهار کرد: امروز ندای اسلام به برکت خون‌های شهدا به گوش جهان رسیده است.



وی اضافه کرد: ارائه کردن اسلام عناصر چهارگانه‌ای دارد که امروزه دشمن این عناصر را از ما گرفته و جامعه‌ای که خلع سلاح شود نخواهد توانست به اهداف خود برسد.



این استاد برجسته حوزه علمیه با اشاره به اینکه دشمن بسیاری از دارایی‌ها را از ما گرفته است، گفت: تلاش‌های بسیاری کرده‌ایم که دو چراغ را روشن نگه داریم تا بتوانند دو راه را برای ملت نمایان کنیم.



وی با بیان اینکه بیش از 300 بار جریان بیاندیشید و فکر کنید در قرآن مطرح شده است، افزود: برطرف‌سازی بحران‌هایی که جلوی راه و شعله‌ور شدن چراغ را گرفته‌اند از هر عالم و فرهیخته‌ای ساخته نیست و قرآن کریم برای حل بحران‌های جمعی، استفاده از گروه متفکر جامعه را مورد تاکید قرار داده است.



آیت‌الله جوادی‌آملی افزود: از هر عالمی ساخته نیست که با فرمان خود هزاران شهید را در راه اسلام هدیه دهد و طبق قرآن این افراد باید قائم به عدل باشند همان طور که امام خمینی (ره)‌ با علم و عدل توانست ایران را کعبه کند.



وی با تاکید بر اینکه آنچه جهان را به علم دعوت می‌کند باید خود به علم و عدل قائم باشد، بیان کرد: طبق گفته قرآن کریم برای بخش قضا قاضی بودن دارای شرایط خاصی است و همچنین محقق نیز برای امور خود باید قائم به علم باشد تا بتواند در گروه فکر کنندگان قرار گیرد و بحران‌ها را کنترل کند.



آیت‌الله جوادی‌آملی خاطرنشان کرد: اینکه امروزه جامعه المطفی به اینجا رسیده به این علت است که امام عدل را محوریت کار خود قرار دادند و به کشورهای مختلف جهان نگاه برابری داشتند و کسانی که پابرهنه هستند می‌توانند اقشار مختلف جامعه را مورد نظر قرار دهند.



وی با اشاره به نامه رهبر انقلاب اسلامی به جوانان اروپا و آمریکای شمالی عنوان کرد: اگر نامه به غرب رفت با توجه به معیارهای مذکور هدایت شد و اگر ایشان مخاطبین خود را به این سمت دعوت کردند به این علت است که می‌دانند قیام عدل برای پابرهنه‌هاست و تاکید دارند که همه باید بیایند.



آیت‌الله جوادی‌آملی ادامه داد: کعبه و قبله را پابرهنه‌ها حفظ می‌کنند، افراد مرفه و بی‌درد را هم کعبه می‌پذیرد اما اگر آن‌ها بخواهد در برابر داعش بایستند توان ندارند زیرا‌ این قشر جامعه اهل مبارزه نیست.



مفسر برجسته قرآن کریم با بیان اینکه دو راه رسیدن به حقیقت را از دست داده‌ایم، گفت: مهندسی در جهان هستی به جز خداوند نیست، عقل چراغی است و از آن کاری ساخته نیست و دین نیز راه سعادتی برای رسیدن به خداوند است.



وی عترت، ولایت و قرآن را راه سعادت دانست و اظهار کرد: از عقل به جز تشخیص راه کاری ساخته نیست و بیگانه برای گرفتن این عناصر تا کنون اقدامات گسترده‌ای را انجام داده‌اند، همچنین بعد از اسلام عده‌ای نادانسته به آسیاب دشمن آب ریختند و گفتند قرآن تحریف شده است و در این راه حقایق قرآن را در نظر نگرفتند.



آیت‌الله جوادی‌آملی اضافه کرد: امروزه در جامعه المصطفی ممکن است فردی قرآن را ندیده باشد ولی نسبت به اصول آگاهی کاملی داشته باشد و این موضوع نسبت به معیارهایی که در اسلام مطرح شده است، امکانپذیر خواهد بود.


وی متذکر شد: اگر سلاح‌ها از دست ما گرفته شود فقط عقل باقی می‌ماند به همین علت جامعه‌ المصطفی، حوزه و جامعه اسلامی برای گسترش پیروزی انقلاب وظیفه دارد که قرآن و عترت را به جایگاه اصلی برساند زیرا این امت وارثان انبیا هستند و باید از آن پاسداری کنند.



این مرجع تقلید با تاکید بر اینکه چراغ عقل به جز فهم حکمی ندارد، گفت: عقل بعد و قبل نظام وجود داشته است و این یک چراغی است که باید به کاربرد آن توجه داشته باشیم تا بتوانیم به بیانات ائمه اطهار (ع) پی برده و به آن‌ها عمل کنیم.



وی ادامه داد: علامه طباطبایی روی محتوای تفسیری قرآن کار کرده است و این محتوا باید برای مردم تشریح شود، در دنیای امروز معیار فتوا عصمت است، اگر روایت معتبری از 14 معصوم برسد می‌توان بر اساس آن‌ها فتوا داد زیرا این افراد بیاناتشان یکی است.



آیت‌الله جوادی‌آملی با بیان اینکه عقل در مقابل دین و شریعت نیست، افزود: شریعت، دین و وحی مقابل ندارد و ولایت معجزه بی‌همتای قرآن کریم است که باید با استدلال عقلی مورد توجه قرار داده شود تا جهانی که از شرق و غرب آمده‌اند با دست پر برگردند و این کعبه می‌تواند قبله همه باشد که نامه رهبری برای جوانان کشورهای اروپا و آمریکای شمالی به خوبی نمایانگر این پیام است.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: