جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 15 بهمن 1393     
تغییرات جدید گازی در آستانه نوروز

مهر: قبوض گاز مشترکان خانگی از ابتدای فروردین ماه سال‌جاری شامل دو افزایش قیمت و هزینه شده است به طوری که در اولین افزایش قیمت، مطابق با مصوبه دولت تدبیر و امید بهای هر مترمکعب گاز مشترکان خانگی با ۲۰ درصد افزایش قیمت روبرو شده است.

همچنین از ابتدای سال‌جاری، هزینه عوارض فروش هر متر مکعب گاز طبیعی به مشترکان خانگی از ۱۰ تومان سال گذشته به ۱۳ تومان افزایش یافته است تا عملا متوسط قیمت هر مترمکعب فروش گاز مشترکان از ۷۰ تومان فاز اول هدفمندی یارانه ها به حدود ۱۰۰ تومان در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها افزایش یابد.

با گذشت حدود ۱۱ ماه از اعمال تغییرات جدید در محاسبه و فروش این حامل انرژی به مشترکان خانگی، مجلس شورای اسلامی هفته جاری مصوبه جدید به منظور تغییر در محاسبه عوارض فروش گاز به مردم را به تصویب رساند.

براساس این مصوبه که از شورای نگهبان برگشت داده شده بود، تا پایان تکالیف تعیین شده علاوه بر دریافت نرخ گاز به ازای مصرف هر مترمکعب گاز طبیعی ۱۰ درصد بهای گاز مصرفی به استثنای خوراک پتروشیمی‌ها را به عنوان عوارض از مشترکان دریافت و به حساب خزانه‌داری کل کشور واریز کند.

تصویب این لایحه در خانه ملت شائبه افزایش دوباره قیمت گاز مشترکان خانگی به ویزه در زمستان سال جاری را قوت بخشیده بود، با این وجود یکی از مسئولان شرکت ملی گاز ایران، هر گونه تغییر و یا افزایش دوباره در قیمت و یا ساز و کار محاسبه گاز بهای مشترکان مختلف به ویزه خانگی را رد کرد.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه هیچ گونه مصوبه جدیدی از سوی دولت برای تغییر قیمت یا عوارض فروش گاز به وزارت نفت و یا شرکت گاز ابلاغ نشده است، اظهار داشت: از این رو محاسبه قیمت گاز مطابق با ابلاغیه دولت در اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها انجام می گیرد.

در همین حال، حمیدرضا عراقی مدیرعامل شرکت ملی گاز دی ماه سال جاری در جمع خبرنگاران با اشاره به اختصاص یارانه مصرف گاز به مشترکان خانگی، تجاری و حتی صنایع و نیروگاه‌ها، گفته بود: در شرایط فعلی با وجود افت قیمت جهانی نفت و گاز، بهای گاز در داخل کشور حدود یک پنجم قیمت گاز صادراتی ایران به کشورهای همسایه است.

معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه بعید است که کاهش قیمت نفت بر قیمت گاز در داخل کشور اثرگذار باشد، اما این امر مستلزم سیاست‌های دولت است، اظهار کرده بود: اگر قیمت گاز در بازار جهانی کاهش یافته است دلیل نمی شود که قیمت گاز در داخل هم ارزان شود زیرا هم اکنون گاز را با یارانه به مشترکان داخلی فروخته می شود.

به گزارش مهر، نحوه محاسبه قبوض گاز با قیمت‌های جدید گاز هم به این شکل است که پس از اجرای فاز اول هدفندی یارانه‌ها، مطابق با فرمول قیمت‌گذاری گاز خانگی ۱۲ ماهه سال به دو بخش هفت ماهه و پنج ماهه پایانی سال تقسیم بندی شده است که الگوهای مصرف این حامل انرژی در هر یک از این دو دوره زمانی تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند.

از این رو همزمان با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها محل سکونت مشترکان از نظر آب و هوایی به پنج و سپس چهار اقلیم (سرد یک، دو، سه، معتدل و گرمسیری) تقسیم بندی شده و ۱۲ دامنه جدید مصرف گاز هم در این بخش مطابق با نوع اقلیم تعریف و اعمال شد.

با اجرای سیاست شهرستانی - منطقه ای در محاسبه گازبهای مشترکان بخش خانگی، متوسط مصرف گاز طبیعی در ۳۶۳ شهر ایران مطابق با پنج اقلیم آب و هوایی تعیین شد که بر این اساس شهرهای سردسیر مجاز به مصرف گاز بیشتری نسبت به شهرهای گرمسیری هستند.

با توجه به این ساز و کار فروش گاز که در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها هم تغییری در آن اعمال نشده است، مشترکان خانگی تا ۱۸ اردیبهشت ماه بهای گاز خود را مطابق با فرمول فصول سرد سال پرداخت می کنند و این قیمت از نیمه اردیبهشت با تغییرات جدیدی روبرو خواهند شد.

CNG قصد ارزان شدن ندارد

به گزارش مهر، همزمان با سقوط قیمت جهانی نفت و گاز، احتمال کاهش ۱۰ درصدی قیمت CNG قوت گرفته است؛ هر چند مسئولان وزارت نفت تاکنون هیچ گونه واکنشی به کاهش احتمالی قیمت  CNG نشان نداده‌اند.

با این وجود در آستانه اسفند ماه و آغاز سفرهای پایان سال مردم شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران امروز با انتشار اطلاعیه ای، اعلام کرد: به منظور يكسان سازي واحد فروش در جايگاه‌هاي CNG، از ابتداي اسفند ماه سال جاري، واحد فروش در تمامي جايگاه هاي  CNG كشور، كيلوگرم خواهد شد.

پيش از اين واحد فروش در جايگاه‌هاي  CNG با توجه به نوع تجهيز مورد استفاده بر مبناي يكي از دو واحد فروش متر مكعب و يا كيلوگرم بود كه تغيير قيمت ظاهري تحويل گاز به مشتريان، در برخي موارد با اعتراض  مشتري همراه شده بود.

در این اطلاعیه تاکید شده است: از ابتداي اسفند ماه سال‌جاري اندازه گيري فروش گاز طبيعي فشرده در جايگاه هاي CNG بر حسب كيلوگرم خواهد بود و هيچ تغييري در نرخ فروش گاز بها ايجاد نخواهد شد.

اداره بازرگاني شركت ملي پخش فرآورده های نفتی ایران هم تاکید کرده است: از ابتداي سال جاري نرخ فروش گاز طبيعي فشرده در جايگاه‌هاي CNG کمکان بر حسب هر كيلو گرم ۶۰۰ تومان خواهد بود.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: