جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 14 بهمن 1393     
سبد نفتی اوپک به 45 دلار نزدیک شد

فارس: سازمان کشورهای تولید و صادرکننده نفت اوپک، در آخرین به روز رسانی سایت خود اعلام کرد، هر بشکه سبد نفتی این سازمان، روز جمعه با افزایش 95 سنتی نسبت به روز پنج‌شنبه دلار 44.83 فروخته شد.

این میزان بالاترین قیمت در 21 روز گذشته به شمار می‌رود. نفت اوپک روز چهارشنبه بالاترین قیمت در 17 روز پیش از آن برابر با 44.08 دلار را ثبت کرد که نسبت به روز سه‌شنبه 84 سنت افزایش یافته بود.

کمترین قیمت این نوع نفت طی یک سال گذشته، 13 ژانویه 41.50 دلار در بشکه رقم خورده است. کمترین قیمت نفت اوپک در سال 2014 برابر با 52 دلار بوده است.

قیمت نفت از ژوئن سال 2014 تاکنون نزدیک به 60 درصد ارزش خود را از دست داده است. تصمیم اوپک در 27 نوامبر  2014 با حمایت عربستان از عوامل تشدید این کاهش قیمت بوده است.

این درحالی است که کاهش قیمت نفت گریبان سعودی‌ها را گرفته و اجرای پروژه‌های نفتی عربستان به تعویق افتاده است.

چندی پیش، مدیر اجرایی شرکت ملی نفت عربستان، آرامکو، طی کنفرانسی از به تعویق افتادن برخی از پروژه‌های نفتی این کشور به علت کاهش قیمت نفت خبر داد.

از طرفی تاثیرات کاهش قیمت نفت یکی پس از دیگری بر کشورهای تولیدکننده آشکار می‌شود، پیش از این کویت کاهش قیمت نفت ابراز نگرانی کرده بود و حالا دولت مکزیک نیز اعلام کرد که بودجه خود را به علت کاهش قیمت نفت 3 درصد کاهش داده و مناقصه پروژه قطار سریع السیر خود را به بعد موکول کرده است.

اثرات کاهش قیمت بر صنعت نفت شیل آمریکا که در راستای کاهش قیمت نفت دروازه‌های صادرات نفت خود را پس از 40 سال گشود، نیز در حال آشکار شدن است.

روز جمعه، با انتشار اخباری مبنی بر کاهش شدید فعالیت‌های حفاری در بخش نفت آمریکا، قیمت نفت در آخرین روز کاری بازارهای جهانی نزدیک به 4 دلار افزایش یافت و به 52.99 دلار در هر بشکه رسید.

تولید نفت شیل (نفت صخره‌های شنی یا غیر متعارف) بسیار هزینه بر است و اکنون که قیمت نفت به شدت کاهش یافته است، سبب شده تا تولید این نوع نفت با مشکلاتی روبرو شود. از این رو احتمال می‌رود که روند کاهشی قیمت نفت بر روند تولید نفت شیل تاثیر کاهشی داشته باشد.

بانک ژاپنی نومورا اعلام کرد، با توجه به اینکه تولیدکنندگان ضعیف‌تر و آنهایی که هزینه‌ها تولید بالاتری داشتند، فعالیت‌های خود را متوقف کرده‌اند، تولید نفت در میادین شیل به ناچار کاهش خواهد یافت. این امر دیدگاه ما در مورد قیمت نفت را پیش‌بینی کرده بودیم امسال ترمیم خواهد شد و به متوسط قیمت نفت برنت به 60 دلار بازخواهد گشت، حمایت می‌کند.

از طرفی با باز شدن بازارهای جهانی پس از تعطیلات غربی‌ها، قیمت‌ها به علت برداشت سود سرمایه‌گذاران کاهش یافت اما همچنان بالای 52 دلار بود.

کارگران بخش نفت آمریکا نیز به علت اختلافات بر سر میزان دستمزد، اقدام به برگزاری بزرگترین اعتصاب کارگری در این کشور از سال 1980 میلادی تاکنون خواهند کرد.

سبد نفتی اوپک متشکل از نفت صحرای الجزایر، نفت گیراسول آنگولا، نفت اورینت اکوادور، نفت سنگین ایران، نفت سبک بصره عراق، نفت صادراتی کویت، سیدر لیبی، بونی لایت نیجریه، نفت مارین قطر، نفت سبک عربستان، نفت موربان امارات و مِرِی ونزوئلا است.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: