جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 13 بهمن 1393     
قیمت سهم ارزان شد

ایسنا: با آغاز روند نزولی بورس تهران از دی ماه گذشته و در نتیجه افت شدید قیمت‌ها و شاخص بورس، نسبت p/e بازار نیز که تاثیر بسزایی در تصمیم گیری سرمایه گذاران دارد با کاهش قابل توجهی رو به رو شده است.

بر این اساس به وجود آمدن ابهامات سیاسی و اقتصادی در کنار کاهش 50 درصدی قیمت نفت موجب شد تا قیمت سهام شرکتها در تالار شیشه ای بسیار ارزان شده و متغیرهای مهم بورسی با کاهش قابل توجه نسبت به دی ماه سال گذشته مواجه شوند.این در حالی است که در سال گذشته و در روزهای اوج بورس قیمت سهام شرکتها و در نتیجه p/e سهام افزایش قابل توجهی کرده بود.

اما در کنار افت 21 درصدی شاخص و رسیدن آن از 83 هزار واحد به 65 هزار واحد در یکسال گذشته، میانگین نسبت p/e بازار نیز با افت معناداری مواجه شده است به طوری که روند یک ساله P/E بورس نشان می دهد این متغیر مهم طی این دوره با کاهش 33 درصدی مواجه شده و از 7.5 مرتبه در دی 1392 به 5 مرتبه در دی ماه امسال رسیده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که از میان 35 صنعت بورسی تنها 6 صنعت دباغی، ساخت رادیو و تلویزیون، ساخت محصولات فلزی، سایر واسطه گری مالی، محصولات چوبی و منسوجات با رشد P/E همراه شده اند و 29 صنعت دیگر افت 60 تا 6 درصدی این نسبت مهم را تجربه کرده‌اند.

در این میان صنعت خودرو با کاهش 6 درصدی و صنعت استخراج سایرمعادن با ریزش 60 درصدی دارای کمترین و بیشترین افت P/E در یک سال اخیر بوده اند. همچنین صنایع غذایی با افت 59 درصدی، بانکداری 41 درصدی، شیمیایی 40 درصدی و صنایع دارو، املاک ، سیمان، قند و شکر ، فلزات اساسی و مخابرات بین 35 تا 23 درصدی p/e مواجه شده اند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در کنار افت 33 درصدی نسبت قیمت به درآمد، ارزش بازار سرمایه نیز نسبت به دی ماه گذشته 27 درصد افت کرده و از 411 هزار میلیارد تومان در دی ماه 1392 به 300 هزار میلیارد تومان در دی ماه امسال رسیده است.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: