جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 12 بهمن 1393     
پیشگیری در اولویت فعالیت خانه های سلامت باشد

به گزارش گروه آموزش و فرهنگ سازی شهرداری نیوز،معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران گفت: باید با فعالیت خانه های سلامت محلات ضمن حساس کردن مردم نسبت به سلامت جسمانی و ایجاد بستر مناسب برای تامین سلامت روانی، معنوی و اجتماعی مردم، زندگی سالم شهروندان را در پایتخت رقم بزنیم.

اردوی جهادی ویژه مسئولین خانه سلامت با حضور حجت الاسلام والمسلمین امرودی معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، مرتضی طلایی نایب رییس شورای اسلامی شهر تهران، محمدمهدی گلمکانی مدیرکل سلامت شهرداری تهران، محمدرضا طالبی نژاد رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی مشارکت های اجتماعی در محلات شهر تهران، معاونین و کارشناسان اداره کل سلامت، مدیران اداره سلامت مناطق 22گانه و مسئولین خانه سلامت محلات 374 گانه شهر تهران، به کوشش دبیرخانه ستاد ساماندهی مشارکت های اجتماعی در محلات شهر تهران و اداره کل سلامت شهرداری تهران در اردوگاه شهید میرحسینی برگزار شد.

با فعالیت خانه های سلامت محلات؛ هر شهروند برابر با یک زندگی سالم خواهد بود

در این برنامه، حجت الاسلام والمسلمین میثم امرودی معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران از خانه سلامت به عنوان قدیمی ترین و مؤثرترین خانه سرای محلات یاد کرد و اظهار داشت: اگر بناست تغییرات فرهنگی در شهر ایجاد شود اولین سرداران، مسئولین خانه سلامت هستند.

وی تغییر رویکرد خانه های سلامت را مستلزم تغییر دیدگاه ها دانست و افزود: بعد سلامت اجتماعی شهروندان باید برای رفع آسیب هایی چون خشمگینی افراد، کم شدن مهربانی، کاهش اجتماع پذیری، افزایش بی نظمی، بی اطلاعی از همسایگان، کاهش دوستی ها و تعهدها تدبیری بیندیشیم.

امرودی افزود: در بعد سلامت دینی باید به شاخص هایی چون حیا، پایبندی به معاد، حلال و حرام، برکت، صله رحم در جامعه و در بعد سلامت معنوی دلایل گرایش به سمت عرفان های کاذب و در بعد سلامت روانی عواملی چون افسردگی، ناامیدی، کم شدن تفریحات سالم، کم شدن نشاط اجتماعی، کاهش اعتماد به نفس شهروندان را باید بررسی کنیم.

امرودی یکی از وظایف مهم خانه‌های سلامت شهرداری را حساس کردن مردم نسبت به سلامتی خود عنوان کرد و افزود: ایجاد این حساسیت از سوی خانه های سلامت محلات سبب خواهد شد تا شهروندان از تمامی امکانات لازم جهت ارتقاء سلامتی خود حداکثر استفاده را نمایند.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در پایان سخنان خود تاکید کرد: باید شورایی تحت عنوان شورای هدایت خانه سلامت تشکیل شود.

موفقیت در چرخه مشارکت دادن مردم مستلزم توجه ویژه به سرمایه های اجتماعی است

در ادامه، مرتضی طلایی نایب رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: از زمان شکل گیری شورایاری ها و قبل از شورای سوم ساختار مدیریت محله تا به امروز که یک دولت محلی، پارلمان محلی و قوه مجریه محلی داریم شاهد زحمات همه دوستان در مجموعه مدیریت محله و شورایاری  بوده ایم .

وی با بیان اینکه در خدمت کردن به مردم باید دو نگاه را ارزیابی کرد، افزود: ما در شهرداری به دنبال آن بودیم که سازمانی از بدنه اجتماعی و مردم  ایجاد کنیم که از طریق این سازمان مردمی در ارائه خدمت به مردم، موفق تر عمل کنیم که در این نگاه خیلی موفق بوده ایم و توانستیم جمعی از معتمدین و گروه های علاقه مند و دارای انگیزه فعالیت اجتماعی را دور هم جمع کنیم و همراه با شهرداری برای مردم در سطح محلات کار بزرگی انجام شده است.

طلایی ادامه داد: هدف غایی ما در طی ایجاد فرآیند مجموعه مدیریت محلی در 374 محله تهران، فراهم سازی، بستری است که شهروندان را با خودمان در امور شهر سهیم کنیم. از این منظر به هدف نزدیک نشده ایم و باید رویکردهایمان را بازنگری و شیوه ها را اصلاح کنیم.

نایب رییس شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: لازم است به مؤلفه های اعتمادسازی دقت کنیم و برای مردم زمینه اعتماد را فراهم کنیم، تا در اداره شهر و چرخه مشارکت دادن مردم موفق شویم و در مسیر جلب اعتماد شهروندان به عنوان اصلی ترین سرمایه های اجتماعی قدم برداریم.

 

تلاش در راستای توانمندسازی خانواده ها و خود مراقبتی شهروندان

محمدمهدی گلمکانی مدیر کل اداره سلامت شهر تهران نیز با اشاره به اهمیت بحث اخلاق در سلامت شهر، گفت: باید در فعالیت های خود نسبت به شناخت و فهم دقیق اخلاق در سلامت شهر اقدام کنیم و این اردوهای جهادی زمینه شناخت نسبت به موضوعات و مفهوم مدیریت جهادی را فراهم کرده است.

وی افزود: در خصوص سلامت، شرط تعهد این است که موضوعات و محورهای کاری را درک کرده و در اعمال و رفتار ما تأثیر بگذارد. زیرا بحث سلامت و هم بحث مدیریت جهادی به اخلاق مربوط می شود و در واقع باید مدیریت اخلاقی را در همه امور مدنظر قرار دهیم.

گلمکانی تاکید کرد: سلامتی شهروندان زمانی تحقق می یابد که تمام اقدامات در این زمینه با اعتقاد و شناخت و با بهره گیری از روحیه جهادی انجام شود. مسئولین خانه سلامت باید ضمن کمک به تامین سلامت افراد، در راستای توانمندسازی خانواده ها و خود مراقبتی شهروندان تلاش کنند.

پیشگیری در اولویت فعالیت خانه های سلامت محلات قرار گیرد

در ادامه محمود گلزاری معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با تأكيد بر اهمیت نقش مسئولین خانه سلامت در پیشگیری مسائل مربوط به سلامت، گفت: رمز موفقیت در کارها اخلاص، علم، عمل، اخلاق است و مسئولین خانه سلامت باید در نظر داشته باشند که مردم ما منبع لایزال برکات الهی هستند و در خدمت به مردم برکات زیادی نهفته است. ازاین روی لازم است در کار با مردم اخلاص داشته باشیم و علم خود را افزایش دهیم، مسئولین خانه سلامت توسط کارگاه های مختلف باید در خصوص مسائل رایج جامعه توانمند شوند.

وي ادامه داد: با توجه به روانشناسی جامعه نگر اگر ما بخواهیم بر روی سلامت روانی افراد جامعه سرمایه گذاری کنیم موانعی چون طولانی بودن بودن سال های تربیت متخصصان و درمانگران، هزینه های بالای درمان،  پایین بودن فرهنگ مراجعه به مشاور و نگاه تبعیض آمیز روانشناسان  و درمانگران را در پیش رو داریم. بنابراین باید سرمایه گذاری بر روی مسائل درمانی بیماری های روانی در حد اورژانسی باشد و بیشترین کار باید بر روی پیشگیری توسط مسئولین خانه سلامت صورت گیرد.

ارودی جهادی، گامی در جهت برنامه‌ریزی‌های منسجم‌تر و عملیاتی‌تر در حوزه سلامت

محمدرضا طالبی نژاد رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی مشارکت های اجتماعی در محلات شهر تهران نیز طی سخنانی هدف از برگزاری این اردو را تغییر نگرش و ایجاد حساسیت در مسئولین خانه های سلامت شهر تهران در جهت برنامه‌ریزی‌های منسجم‌تر و عملیاتی‌تر در حوزه سلامت، مشارکت حداکثری مسئولین خانه های سلامت با طرف‌های ذینفع در سطح محلات و شهرداری و افزایش تعاملات طرفین برای برنامه‌ریزی و اجرای بهینه فعالیت ها، استفاده از ظرفیت اجرایی و فکری نیروهای خلاق و نخبگان در خانه های سلامت، ترویج فرهنگ دینی و اخلاق اسلامی در بین مسئولین خانه های سلامت، ایجاد فضای جدیدی از همدلی، صمیمیت و همکاری جمعی برای پیشبرد اهداف خانه های سلامت، ترویج نگاه علمی به مسائل فرهنگی محلات، تقویت روحیه و راهکارهای خدمت رسانی به شهروندان در حوزه سلامت، ارائه آگاهی و دانش لازم جهت تربیت و پرورش مسئولین خانه های سلامت اصلح، عنوان کرد.

طالبی نژاد با تأکید بر اهمیت برگزاری اردوهای جهادی گفت: فلسفه برگزاری این اردوها این است که برنامه ریزی با مردم صورت گیرد و در راستای اصلاح رویه ها، برنامه ها و تقویت محتوای برنامه های سرای محلات با رویکرد دینی، انقلابی، سبک زندگی اسلامی- ایرانی در دستور کار قرار گیرد.

وی افزود: در این اردو مسئولین خانه سلامت به بیان دیدگاه ها، راهکارها و دستاوردهای حوزه سلامت اجتماعی، سلامت روانی، سلامت فردی پرداختند.

به گفته طالبی نژاد، در این راستا پیش از برگزاری اردوی جهادی خانه سلامت، 54 جلسه در ادارات سلامت مناطق 22 گانه، طی دوهفته برگزار شد و ماحصل آن به صورت پاورپوینت در قالب 10 محور شامل نقد و آسیب شناسی  فعالیت ها و ساختار و برنامه ها وعملکرد خانه های سلامت، راهکارهای گسترش کمی و کیفی مشارکت شهروندان در برنامه های سلامت محله محور، سازو کارهای تقویت همکاری های بین بخشی در حوزه سلامت در مقیاس محله، راهکارهای کاهش موازی کاری بین خانه های سلامت و سایر خانه ها، ساز و کارهای غنی سازی محتوای برنامه ها و فعالیت های خانه سلامت، جایگاه خانه های سلامت در ارتقای آگاهی عمومی در خصوص امر سلامت در محله، نقش خانه های سلامت در تحقق سبک زندگی اسلامی-ایرانی، توصیف و نقد برنامه های راهبردی سلامت شهر تهران، جلب مشارکت های مردمی،آسیب شناسی و ارائه راهکار و  نقش کانون های 10گانه خانه سلامت در گسترش مشارکت آماده شد.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: