جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 7 بهمن 1393     
در دوره کنونی مدیریت شهری بیش از 200 پل در تهران ساخته شده است

به گزارش گروه عمران شهری شهرداری نیوز،طی سال های اخیر بیش از 200 پل در شهر تهران ساخته شده است؛ این میزان توسعه و پیشرفت مرهون تلاش و همت جامعه مهندسی، دیدگاه اعضای شورای اسلامی شهر تهران در جهت اجرا و توسعه اقدامات زیربنایی و البته مدیریت جهادی شهردار تهران است که طی این سال ها برای تکمیل زیرساخت های عمرانی پایتخت تلاشی خستگی ناپذیر داشته است.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران که در مراسم اختتامیه چهارمین همایش بین المللی پل در دانشگاه صنعتی امیرکبیر سخن می گفت، ضمن اعلام این مطلب ، پل را معیاری برای سنجش میزان توسعه و پیشرفت تمدن ها دانست و افزود: در طول تاریخ به مجرد آنکه توسعه ارتباطات و تجارت در دستور کار قرار گرفته، صنعت پلسازی به عنوان نخستین نیاز زیربنایی توسعه مطرح شده است. از سوی دیگر نخستین نشانه های صنعت پل سازی جهان در ایران شکل گرفته است. یکی از افتخارات ما این است که ایران پیش از سایر جوامع متمدن جهان، از صنعت پلسازی و راهسازی برخوردار بوده است اما تاریخ این صنعت در کشور، فراز و فرودهای متعددی را تجربه کرده است.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با اشاره به عظمت معماری پل های خواجو، سی و سه پل و پل چوبی در اصفهان، این پل ها را نمایانگر اوج شاهکار مهندسی ایران و پیشرفت کشور در دوران صفویه دانست و گفت: نکته قابل توجه در مورد این پل ها، چند منظوره بودن آنها است. درواقع آنها فقط برای عبور و مرور ساخته نشده اند و به عنوان مثال شیخ بهایی دانشمند برجسته ایرانی، تناسبات مهندسی پل سی و سه پل در طاق ها و اندازه های آنها را به منظور تقسیم آب ایجاد کرده است.

وی با نام بردن از دوران پهلوی به عنوان یکی از مقاطع صنعت پلسازی در کشور، یادآور شد: اگرچه در این دوره پل های فاخر و موثری همچون پل ورسک در البرز و پل قطور در آذربایجان غربی احداث شدند اما پل ورسک را مهندسان آلمانی و پل قطور را مهندسان اتریشی ساختند.

حسینی با مثبت ارزیابی کردن توسعه صنعت پل سازی طی سال های اخیر، رشد این صنعت در زمینه محاسبات و طراحی، تکنولوژی و دانش مهندسی و همچنین اجرا را خوب توصیف کرد و افزود: در کمیته اجرایی چهارمین همایش بین المللی پل، با توجه به جوایز متعدد ملی و بین المللی که به پروژه احداث بزرگراه طبقاتی صدر اعطا شده است، تصمیم گرفته شد این پل از گردونه رقابت کنار گذاشته شود تا سایر پل ها فرصت بیشتری برای قرار گرفتن در معرض ارزیابی و داوری داشته باشند.

وی در ادامه با بیان آنکه در حال حاضر  بیش از 350 هزار دستگاه پل در سطح شبکه معابر برون شهری کشور وجود دارد و بیش از 25 هزار پل نیز در حوزه صنعت راه آهن در دست بهره برداری است، گفت: ارزش ریالی این پل ها به بیش از 28 هزار میلیارد تومان می رسد که سرمایه ای عظیم محسوب می شود.

معاون فنی و عمرانی شهردار تهران با اشاره به ارتباط حدود 6 درصد از تولید ناخالص ملی کشور با صنعت حمل و نقل، این عدد را ناچیز دانست و افزود: اگر قیمت نفت باز هم افت پیدا کند و صادرات آن به صرفه نباشد و فقط به مصرف داخلی برسد، ما می توانیم از دیگر سرمایه های ملی خود ارزش افزوده بیشتری کسب کنیم.

وی با اشاره به مشکلات و موانع اجرایی احداث پل ها در محیط های درون شهری، انحراف یا انسداد ترافیک را یکی از مهمترین این دشواری ها دانست و یادآور شد: در پروژه احداث پل های شهید محلاتی، به دلیل محدودیت های انحراف ترافیک در کمتر از یک هفته پایه ای 15 متری با 25 متر شمع احداث شد و این امر در نوع خود یک رکورد اجرایی قابل ملاحظه بود.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حضور اساتید و دانشمندان ایرانی در سراسر جهان، از آمادگی شهرداری تهران برای تشکیل شبکه ای از دانشمندان و مهندسان حرفه ای خبر داد و گفت: برای عضویت در این شبکه، موقعیت جغرافیایی ملاک و معیار نیست و ایرانیان متخصص از هر نقطه دنیا می توانند در این شبکه عضو شوند.

گفتنی است چهارمین همایش بین المللی پل، طی روزهای چهارم تا ششم بهمن ماه سال جاری در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد. این دوره از همایش که توسط مرکز تحقیقات سازه  و زلزله دانشگاه امیرکبیر و با مشارکت معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران و همچنین شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی برگزار شد، با معرفی 6 پل برتر کشور به کار خود پایان داد. برگزاری نمایشگاه و کارگاه های تخصصی و ارائه بیش از 200 مقاله از متخصصان و کارشناسان داخلی و خارجی، از دیگر برنامه های این رویداد علمی بود.  




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: