جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 7 بهمن 1393     
دولت یازدهم توزیع بنزین سرطان زا را متوقف کرد

به گزارش گروه محیط زیست شهرداری نیوز،‌حذف بنزین پتروشیمی به دلیل برخورداری از مقادیر بالای دیزل، ترکیبات حلقوی و آروماتیکها و بنزن، دستاورد بزرگی برای مجموعه دولت در مورد مقابله با آلودگی هواست، البته وزارت نفت در اجرای این مهم نقشی جدی داشته است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، در همایش سرطان و پیشگیری که در محل سالن همایشهای صدا و سیما برگزار شد، گفت: نخستین برنامه جدی مقابله با آلودگی هوا در سال ١٣٧٩ برای تهران و هفت شهر بزرگ تصویب شد که البته از سال ٨٤ این برنامه‌ها با وجود کسب توفیقات خوبی در زمینه‌هایی همچون حذف سرب از بنزین عرضه شده، استاندارد شدن خودروها و حذف خودروی پیکان، متوقف و به فراموشی سپرده شد.

معصومه ابتکار با ابراز خرسندی از توجه و نگاه ویژه رئیس دولت یازدهم و مجموعه دولت به محیط زیست و حفظ آن، افزود: با همین نگاه مثبت به محیط زیست، مصوبه هوای پاک در اردیبهشت ماه امسال در هیئت دولت تصویب و دستگاههای مسئول موظف به اجرای برنامه جامع کاهش آلودگی هوای کشور شدند.

وی تصریح کرد: یکی از مهمترین دغدغه‌های سال گذشته در بحث آلودگی هوا موضوع بنزن موجود در بنزین توزیعی و ارتباط مستقیم بنزن و سرطان بود، موضوعی که در تحقیقات مستقل شهرداری تهران و برخی دانشگاههای تهران هم اندازه گیری و اثبات شده بود که میزان بنزن موجود در هوا از سال ١٣٨٩ رشد فزاینده و نگران کننده‌ای داشته است.

 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد: به همین دلیل در دولت جدید توزیع بنزین پتروشیمی به دلیل برخورداری از مقادیر بالای دیزل، ترکیبات حلقوی و آروماتیکها و بنزن متوقف و در مقابل بنزین یورو ٤ در شش شهر بزرگ توزیع شد؛ روند توزیع بنزین یورو ٤ در سراسر کشور ادامه پیدا خواهد کرد که این دستاورد بزرگی برای مجموعه دولت است، البته وزارت نفت در اجرای این مهم نقشی جدی داشت.

ابتکار با تاکید بر این موضوع که برنامه‌های محیط زیست یک شبه قابل تحقق نیست، گفت: حذف بنزن و کاهش گوگرد از ٧ هزار PPM به ١٥٧ PPM اقدامات ارزنده‌ای است، ولی باید راه را ادامه دهیم چون آلودگی هوا از عوامل اصلی ایجاد سرطان و بسیاری بیماریهای دیگر است و البته در تمام دنیا برای آن برنامه ریزیهای بلند مدت ١٠ تا ١٥ ساله وجود دارد.

وی تاکید کرد: اهمیت نقش مردم و آگاهی آنها، همچنین ایجاد جنبشهای اجتماعی همراه با سیاست گذاران در تحقق و موفقیت برنامه های کاهش آلودگی هوا غیرقابل انکار است، زیرا زندگی سالم در گرو اصلاح رفتار افراد مختلف جامعه است.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: