جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: پنجشنبه، 28 فروردين 1393     
تحقق مدیریت جهادی با روحیه بسیجی امکان پذیر است

باید به بسیج به عنوان یک نعمت نگاه کنیم

به گزارش شهرداری نیوز، شهردار تهران تاکید کرد: ما در مدیریت جهادی یک قولی هم به رهبر معظم انقلاب و هم به مردم دادیم و بنده کمر بسته ام تا با همت همه کارکنان و کارگران شهرداری بتوانیم این امر را در این چهار سال پیش رو محقق کنیم.

 ما به این مردم قول دادیم در پایان چهار سال آینده، وقتی به شهرداری تهران می آیند بگویند این شهرداری دیگر شهرداری گذشته نیست. همچنین مردم به بقیه سازمان ها بگویند آیا شما نمی توانید مثل شهرداری باشید؟

دکتر محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، ظهر امروز طی سخنانی در نشست ابلاغ برنامه های سال 93 سازمان بسیج شهرداری تهران که با حضور فرماندهان پایگاه های بسیج شهرداری تهران در سالن اجتماعات فرهنگسرای اندیشه برگزار شد، ابراز داشت: خداوند را شاکرم که در آغاز سال توفیق حضور مجدد در جمع همسنگران و همکاران در بسیج شهرداری تهران را پیدا کرده ام؛ امیدوارم سال جاری نیز سال پر خیر و برکت، توام با شادابی، نشاط و عاقبت به خیری برای همه شما باشد.

وی ادامه داد: زمان ها که می گذرد و عمر ما که سپری می شود، یک نوع یادآوری و تذکر برای انسان است تا انسان مقداری به خودش و کارنامه خودش فکر کند. هر جامعه ای - اعم از اینکه جامعه اسلامی باشد یا نه - اینگونه است. ما ایام عید، عزا، شب های قدر و مناسبت های ملی  و مذهبی داریم که هر کدام از آن ها فرصت مناسبی است تا ما بتوانیم به ذکر، یادآوری و تذکر در زندگی خود بپردازیم. طبیعتا یکی از این فرصت ها، ایام بهار است.

وی افزود: وقتی آدم به تجدید سال نگاه کند شاهد است که با فرا رسیدن ماه اسفند، همه ما مخصوصا در سیستم های کاری و اداری  تصور می کنیم  که زمان حساب و کتاب است و سال بعد اصلا آغاز نمی شود؛ همه می گویند آخر سال است و باید کار را جمع کنیم. اساسا آدم احساس می کند باید در پایان سال از خودش حسابرسی کند، آغاز سال جدید، برنامه و نگاه جدید و شور و نشاطی به کار می دهد. همچنین وقتی انسان به طبیعت نگاه می کند، واقعا رستاخیز، مردن و زنده شدن را می بیند.

دکتر قالیباف خاطر نشان ساخت: به خاطر همین ذکر و یادآوری، در پایان سال گذشته و آغاز سال جدید چند اتفاق برای مجموعه ما در شهرداری تهران افتاده است که باید به آن ها توجه کرده و آن ها را سرلوحه کاری خود قرار دهیم. مجموعه مدیران مدیریت شهری در اواخر سال گذشته توفیق حضور در محضر مقام معظم رهبری را  پیدا کردیم و ایشان نیز نکات مهم و اساسی را برای ما بیان کردند؛ خطاب جلسه نیز به طور مستقیم به مجموعه شهرداری بود، هر چند که ممکن است خیلی ازدستگاه های دیگر هم مورد خطاب باشند اما جلسه متعلق به مدیریت شهری در شهر تهران بوده است.

وی افزود: از آن روز این بار به حدی بر دوش من سنگینی می کند که به خانواده خود گفتم 4 سال دیگر نیز باید به محیط کار و زندگی خودمان مثل سال های 60 تا 64 – سالهای آغازین دفاع مقدس- نگاه کنیم و پیش رویم. مطمئن هستم همه دوستان بسیجی در شهرداری تهران به طور دقیق فرمایشات آن روز رهبر معظم انقلاب را خوانده اند، این فرمایشات سند قطعی کار ما است. همینطور پیام رهبر معظم انقلاب در پایان سال و نام گذاری سال جدید سند راهبردی و برنامه ما است تا بتوانیم کار را پیش ببریم.اگر می خواهیم نشان دهیم که سرباز ولایت هستیم و دغدغه دین و مردم را داریم، باید به این مسئله توجه کرده و طبق آن دستورات اقدام نماییم.

شهردار تهران در ادامه عنوان داشت: همچنین باید  باورمان شود آن چیزی که امروز در جامعه و خانواده خود می بینیم، نتیجه کارهای خودمان است. در حقیقت ما یک نیتی کردیم و بر اساس آن نیت عملی را انجام دادیم، این عمل ما در جامعه تبدیل به یک سنت شده و بخشی از فرهنگ این جامعه می شود. این موضوع همینطور تکرار می شود و آن چیزی که می بینیم در حقیقت نتیجه اعمال خودمان است.

وی ابراز داشت:  وقتی که در مجموعه بسیج هستیم، باید واقعا این را یک نعمت بدانیم؛ جامعه نیز باید بسیج را یک نعمت بداند و به بسیج به عنوان یک نعمت نگاه کند. در همین زندگی روزمره خودمان  باید به گونه ای عمل کنیم که به نوعی دعوت از دیگران باشد. به هر حال سبک زندگی، یکی از بحث های جدی است که امروز در حوزه فرهنگی داریم و باید به درستی به این موضوع توجه کنیم. علاوه بر این عملی که انجام می دهیم باید امر به معروف باشد؛ حتی قبل از اینکه ما نهی از منکر بکنیم باید به امر به معروف توجه داشته باشیم چرا که بزرگ تری مبارزه با منکر، توسعه معروف است.

شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: مقام معظم رهبری بر فرهنگ جهادی صحه گذاشته و فرمودند این فرهنگ راه نجات و حل مشکلات در کشور است؛ ایشان این مدال بزرگ را به یکایک خدمتگزاران - از کوچک تا بزرگ - در شهرداری تهران دادند و این حرکت را یک حرکت جهادی نامیدند. ما باید دغدغه مند شویم، کمر همت ببندیم و بایستیم تا این فرهنگ و مدیریت جهادی را در مجموعه شهرداری تهران جاری و ساری کنیم. این امر هم با همان روحیه بسیجی امکان پذیر است؛ یکی از موارد روحیه بسیجی نیز این است که در عمل خود امر به معروف و نهی از منکر داشته باشیم. مردم نگاه نمی کنند که ما چه می گوییم، بلکه آن ها نگاه می کنند که ما به چه عمل می کنیم. به تعبیر شهید بهشتی(رضوان الله) بهشت را به بها می دهند نه به بهانه.

دکتر قالیباف ادامه داد: این فرهنگ بسیجی باید بیش از گذشته مورد توجه باشد و همه ما باید کمر همت ببندیم تا این فرهنگ را در عمل، در مجموعه مدیریت شهری به نمایش بگذاریم تا مردم ما این را ببینند. البته در گذشته ضعف های جدی در این زمینه داشته ایم اما همه باید در کنار یکدیگر در جهت توجه به این موضوع همت کنیم. در این مسیر نیز بسیج باید پیشتاز باشد چرا که اگر نباشد، بسیجی نیست.

وی ابراز داشت: در شهرداری تهران برخی جو سازی می کنند اما ایرادی ندارد؛ قرار است ما با همان فرهنگ و روحیه جهادی کار کنیم، اگر احساس می کنیم کارمان درست، منطقی، عقلی و عدالت محور است، باید شجاعانه بایستیم. در بحث اضافه کار در شهرداری تهران واقعا 120 ساعت اضافه کار به همه می داند اعم از اینکه این فرد 120 ساعت اضافه کار می ایستاد یا خیر اما این بی عدالتی است. البته این را هم می دانیم که فشار اقتصادی وجود دارد و می فهمیم که باید حداقل نیازهای کارکنان و کارگران خود را هم تامین کنیم، اما محکم تصمیم گرفتیم و گفتیم که کف اضافه کار 50 ساعت است و همه 50 ساعت دریافت می کنند و بیشتر از آن را باید واقعا اضافه کاری کنند. از آن طرف هم این تصمیم را گرفتیم که به مدیران در شهرداری، در هر رده ای بیشتر از 50 ساعت اضافه کار تعلق نگیرد. به این ترتیب پائین ترین بدنه شهرداری می داند اینگونه نیست که مدیر بالای سر او 130 ساعت بگیرد و خود کارمند 50 ساعت دریافت کند. مدیران حتی اگر اضافه کار بایستند نیز بیشتر از 50 ساعت نباید دریافت کنند. علاوه بر این برخی پاداش ها را هم کم کردیم، پیش از این روزی «بار عام» مطرح می شد اما ما «بار عام» نداریم، پاداش برای کسی است که تلاش مضاعف کرده است.

شهردار تهران تاکید کرد: اگر بسیجی در شهرداری تهران پیدا شود که بگوید قالیباف این تصمیمت، تصمیم خوبی نیست و همینطور باید 120 ساعت به ما بدهی، این فرد روحیه بسیحی ندارد بلکه تنها بسیجی کارتی است. اگر فرهنگ جهادی باشد، همه این را می پسندند. ما از عدالت همین را می خواهیم. کسی پاداش و حق ماموریت بی خود نگیرد و برای کار نکرده نیز پولی دریافت نکند.

دکتر قالیباف با اشاره به بازدید سرزده چند روز قبل خود از منطقه 7 شهرداری تهران، گفت: در حوزه ساخت و ساز و در نواحی از من شنیدید که باید این موارد را رعایت کنید؛ من یک ساعت و نیم در منطقه هفت پیاده روی کردم و از 4 – 5 ساختمان هایی که در حال ساخت بودند بازدید کردم. وقتی با کارگران و صاحبان کار این ساختمان ها صحبت کردم، متوجه شدم به هیچ کدام از حرف هایی که من زده ام، عمل نکرده اند.

وی ادامه داد: اگر رهبر معظم انقلاب بر ما منت گذاشتند و این لقب را بر ما دادند که مجموعه شهرداری نمونه ای از یک مدیریت جهادی است، با حرف آقا فاصله زیادی داریم و باید تلاش کنیم. ممکن است وضع شهرداری نسبت به ده ها سازمان دیگر بهتر باشد اما هنوز با مدیریت جهادی فاصله داریم. در این میان نباید از جو سازی بترسیم. ما به اینکه فلان روزنامه، فلان سایت و فلان جریان سیاسی چه می گویند کاری نداریم؛ ما باید به صورت عقلانی - و با عقل متصل به وحی - تلاش کنیم و نیت ما نیز خالص باشد. مقام معظم رهبری نیز فرمودند که یک وجه کار جهادی، اخلاص کار است. در این مسیر کاری نداریم که بقیه چه می گویند.

دکتر قالیباف گفت: من برخی پالس های منفی و یا انتقادی را نسبت به این بخشنامه ای که در پایان سال گذشته صادر کردم، دیدم؛ اما کجای این بخشنامه بد است؟ مگر ما گفتیم به مدیران و مسئولان بیشتر بدهیم؟ اگر 47 هزار نفر عضو بسیج شهرداری با این فرهنگ هستیم و دلداده ایم، چرا این فضا را محکم تر نکنیم؟ اگر احساس می کنیم که در 2 کار دیگر در شهرداری نیز اصراف وجود دارد، چرا جلوی آن را نگیریم؟

وی تصریح کرد: ملاک، انقلابی بودن و حزب اللهی بودن است؛ ملاک، کارت بسیج داشتن نیست. به همین جهت است که بسیج، گوهر نایابی است که ارزان به دست نمی آید.

شهردار تهران ادامه داد:  در سال 64 اگر کوچک ترین بی توجهی و کم کاری از من به عنوان  فرمانده لشکر سر می زد، یک بسیجی به صورت محکم جلوی ما را می گرفت؛ در ادامه اگر توجیه می شد، تبلیغ می کرد و می گفت کار درستی است اما اگر توجیه نمی شد، دست از سرمان بر نمی داشت. اما امروز می گوییم اگر یک انتقادی از قالیباف کنیم، ما را بر می دارد. خوب بردارد! مگر روزی شما و عزت و ذلت شما دست اوست؟ باید ایمان داشته باشیم که روزی ما را خدا می دهد.

دکتر قالیباف یادآور شد: دوستان ما در بسیج شهرداری باید پیش قراولان این حرکت باشند و اگر کوچک ترین اسرافی را دیدند، تذکر دهند. خواهش من این است که اول هم به من تذکر دهید. البته من نامه بی نام ونشان را قبول نمی کنم و این مسئله نیز مربوط به الآن نیست بلکه از قبل هم گفته ام. حزب اللهی، کسی است که اگر اشکالی دید، اسمش را هم زیر آن بنویسد چون ما نمی خواهیم به کسی تهمت بزنیم. آبروی یک مسلمان، حرمت کعبه را دارد و باید حرمت آن را حفظ کنیم؛ همچنانکه اگر کسی زحمت می کشد، کار او را انجام می دهیم. همچنین همه شهرداری باید این روحیه را داشته باشد که به هم متذکر شویم اما حتما دوستان بسیج باید پیش قراولان این حرکت باشند.

شهردار تهران در ادامه اظهار کرد: من به عنوان مدیر شهر اگر دیدم یک عزیزی در شهرداری تهران نیاز مالی دارد، باید مشکل او را حل کنم چرا که اگر این کار را نکنم بسیجی نیستم. مگر زمانی که در شهرداری آمدیم، تصمیم نگرفتیم که اگر در میان خانواده همه کارمندان رسمی و قراردادی، بیمار صعب العلاج و یا بیماری های خاصی وجود دارد که بیمه هزینه آن را تامین نمی کند، ما همه هزینه آن ها را بدهیم؟ ما این تصمیم را گرفتیم و در شورای سوم و چهارم این را گفتیم؛ هم اکنون نیز بالای 700 نفر پرسنل با این شرایط در شهرداری وجود دارد که کار آن ها را انجام می دهیم؛ اگر این کار نکنیم مدیر جهادی نیستیم، همانطور که اگر پول مفت به کسی بدهیم تا بخورد مدیر جهادی نیستیم.

وی با اشاره به نشست صمیمانه اعضای شورای اسلامی شهر تهران با مدیران شهرداری، گفت: در آن نشست گفتم فضای گفت و گو خیلی خوب است و حتما باید وجود داشته باشد، اما فضای نقد هم باید باشد. دراین میان نقد یک حرمتی دارد که اگر حرمت آن را نگه نداریم، آن نقد دیگر نقد نیست بلکه همین سیاسی کاری ها و تهمت هایی است که به یکدیگر می زنند. حرمت نقد نیز صدق نیت فردی است که این نقد را انجام می دهد؛ اگر صدق نیت نداشته باشد، آن انتقاد ذره ای ارزش ندارد. همچنین چاپلوسی و تبعیض بی خود کردن هیچ معنایی ندارد، همینطور که بعضی اوقات برخی افراد سکوت می کنند و سکوت آن ها منفعت آلود است؛ این در حالی است که به ظلم و فساد کمک می کند.

شهردار تهران تاکید کرد: ما در مدیریت جهادی یک قولی هم به رهبر معظم انقلاب و هم به مردم دادیم و بنده کمر بسته ام تا با همت همه کارکنان و کارگران شهرداری بتوانیم این امر را در این چهار سال پیش رو محقق کنیم. ما به این مردم قول دادیم در پایان چهار سال آینده، وقتی به شهرداری تهران می آیند بگویند این شهرداری دیگر شهرداری گذشته نیست. همچنین مردم به بقیه سازمان ها بگویند آیا شما نمی توانید مثل شهرداری باشید؟ من می گویم نه 47 هزار نفر عضو بسیح شهرداری، بلکه اگر تنها 4 هزار نفر شما به این حرفی که امروز می زنم ایمان داشته باشید، این کار را در یک سال انجام می دهیم نه در چهار سال!  البته این کار امکان پذیر نیست مگر آنکه اول از خودم شروع کنم. اگر گفتم تعدیلی صورت گیرد، ابتدا از دفتر خودم شروع کردم و اگر قرار است هزینه را کاهش دهیم، اول از دفتر خودم آغاز کردم. همچنین اگر بناست اضافه کار نگیریم، اول خودم نباید اضافه کار بگیرم. من باید 50 ساعت را بر خودم حرام کنم و سپس به مدیران بگویم که 50 ساعت بیشتر نگیرید.

وی ادامه داد: همه باید دست به دست هم دهیم و کار را پیش ببریم. درست است که می گوییم حرف و کلام رهبر معظم انقلاب شعار سال ما است اما این شعار نیست، بلکه باید عمل ما باشد. اگر با این روحیه و فضا حرکت کنیم، چهار سال فرصت بسیار زیادی است. منهای حدیث، روایت، منبر، کتاب و آیات قرآن که همه آن ها روی چشم ما و مورد قبول و باور ما قرار دارد، اما بنده و امثال بنده وعده های خدا در این زمینه را پوست و گوشت و استخوان خود لمس کرده ایم. دیگر اگر ما به نصرت الهی ایمان نداشته باشیم و محکم نباشیم، بدا به حال ما! اگر اینگونه نباشد حتما نیت های ما خالص نیست؛ باید نیت خود را خالص کنیم، عقل خود را به کار بگیریم و از خودمان هم شروع کنیم؛ خداوند نیز وعده پیروزی داده است. اصلا مهم نیست آن کار چقدر سخت است چرا که این مسئله در سنت الهی موضوعیت ندارد.

شهردار تهران در ادامه گفت: ما خسته نشدیم ایم و همه پشت این خاکریز و جبهه ایستاده ایم؛ این جبهه نیز جبهه عزت، شرف، انقلاب ما و جبهه خدمت به مردم است. همه مردم فارغ از اینکه چه سلیقه و گرایشی دارند برای همه ما عزیز هستند و ما باید زباله همه را جمع کرده، خیابان های همه را تمیز کنیم، به کار فرهنگی همه درست برسیم و همه را به این فرهنگ دعوت کنیم. آغوش این فرهنگ باید برای همه باز باشد.

وی در ادامه تصریح کرد: ما با مبانی اصولی که داریم نشان می دهیم که حتی اگر کسی به دنبال رفاه و مادیات هم هست، مدیریت جهادی بیشترین منفعت و رفاه را به مردم می رساند. همچنین اگر کسی فقط به فکر معاد و قیامت خود است باز هم این روحیه آن را می رساند. همچنین در روحیه جهادی آموزه های اسلام و فرهنگ اهل بیت(ع) که می تواند دنیا و آخرت ما را داشته باشد وجود دارد بنابر این  توقع من از یکایک شما این است که دراین مسیر پیشتازی و پیش قراولی کنید.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: