جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 5 بهمن 1393     
سیستم حمل و نقل شهری زیرساخت اصلی شهر است

به گزارش شهرداری نیوز،معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با تأکید بر این که به منظور تحقق توسعه اقتصادی و اجتماعی، سیاست گذاران شهری همواره با موضوع تصمیم گیری و انتخاب گزینه های متفاوت سرمایه گذاری در بخش ها و زیرساخت های مختلف شهری رو به رو هستند، گفت: هدف هر تصمیم گیری آن است که با توجه به محدودیت منابع، از هر سرمایه گذاری بیشترین فایده اقتصادی عاید شهر و شهروندان شود. 

مهندس سید جعفر تشکری هاشمی افزود تصمیم گیری هوشمندانه و خردمندانه در پهنه ای چنین گسترده، نیازمند برنامه ریزی روشمند و سنجیده در بخش های گوناگون اقتصادی و اجتماعی است و از این رو، طرح های ترافیکی را نیز باید در چارچوب برنامه های بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت، مورد بررسی و تصمیم گیری قرار داد.

وی با اعلام این که سرمایه گذاری در زیرساخت های شهر، رشد اقتصاد شهری را به همراه دارد و در این میان، سیستم حمل و نقل شهری از زیرساخت های اصلی هر شهر محسوب شده و سهم زیادی از منابع مالی و انسانی را به خود اختصاص می دهد، تأکید کرد: اتخاذ تصمیمات و برنامه ریزی در حوزه حمل و نقل در بسیاری از موارد بر اساس تهاتر بین اهداف گوناگون و حتی به صورت متضاد با یکدیگر انجام می پذیرد.

معاون شهردار تهران با اشاره به این که به عنوان نمونه، یک استراتژی در خصوص افزایش سرعت وسایل نقلیه در یک بزرگراه، می تواند افزایش ریسک تصادفات را به دنبال داشته باشد، اظهار کرد: به همین دلیل، ارزیابی اقتصادی هر سیستمی در بهره برداری و مدیریت آن و اتخاذ تصمیمات مناسب جهت بهبود کارآیی آن سیستم، تأثیر به سزایی دارد.

مهندس تشکری هاشمی با بیان این که مطالعات اقتصادی در خصوص محاسبه هزینه های وارده بر استفاده کنندگان و بهره برداران از مُدهای مختلف حمل و نقلی اهمیت ویژه ای دارد، تصریح کرد: به همین دلیل سازمان حمل و نقل و ترافیک، نسبت به اجرای پروژه ای مطالعاتی تحت عنوان «تعیین هزینه سفر با استفاده از مُدهای حمل و نقل در تهران» اقدام نمود.

وی با تأکید بر این که در این پژوهش، پس از مشخص نمودن پارامترهای هزینه ای در هر یک از مُدهای حمل و نقل به صورت مستقل، روشی مناسب به منظور برآورد هزینه های سفر در این کلان شهر به تفکیک هر مُد ارائه گردیده، اضافه کرد: از آنجا که هزینه سیستمی در هر یک از مُدهای حمل و نقل، بخشی توسط استفاده کننده، بخشی توسط گرداننده سیستم و بخشی نیز توسط جامعه پرداخت می گردد، در هر یک از مُدهای شناسایی شده، پارامترهای هزینه ای به تفکیک  استفاده کنندگان از سیستم و گردانندگان آن و همچنین هزینه های مربوطه، بررسی گردیده است.

معاون شهردار تهران با اشاره به این که با استفاده از نتایج به دست آمده و مقایسه میان مُدهای حمل و نقل از دیدگاه تحلیل های اقتصادی، مُدهای برتر از دیدگاه استفاده کنندگان و گردانندگان سیستم و همچنین کل جامعه تعیین گردیده، اظهار کرد: یکی از اهداف عمده این پژوهش، ارائه راهکارهایی در خصوص سیاست گذاری جهت استفاده از مُدهای برتر حمل و نقلی در تهران است.

مهندس تشکری هاشمی با بیان این که راهکارهای مذکور می تواند به تفکیک استفاده کننده و گرداننده سیستم ارائه گردد، به گونه ای که هزینه های هر دو گروه قابل تعدیل باشد یا به گونه ای سیاست گذاری انجام  شود که هزینه کلی تحمیل شده به جامعه کاهش یابد، تصریح کرد: نتایج مقایسه بین مُدهای حمل و نقلی در تهران از نظر هزینه، به راهکارهای بهبود مدیریت تقاضای سفر منجر می شود و می¬تواند تغییر مقصد یا طول سفر توسط استفاده کنندگان را نیز به دنبال داشته باشد.

وی در پایان با تأکید بر این که از نتایج این پژوهش می توان در بحث قیمت گذاری نیز استفاده نمود و استفاده کنندگان از سیستم حمل و نقل شهری را به سمت استفاده از سیستم های کم هزینه تر سوق دارد، خاطرنشان کرد: در مبحث قیمت گذاری می توان از نتایج تحلیل حساسیت صورت گرفته بر روی مدل های حمل و نقل استفاده نمود.

گفتنی است این پروژه مطالعاتی که نتایج آن در قالب کتابی تحت عنوان «هزینه سفر با هر یک از مُدهای حمل و نقل در تهران» منتشر شده، اخیراً به عنوان برترین کتاب «جایزه جهانی تهران» معرفی و از سوی شهردار تهران موفق به دریافت لوح تقدیر شد.  




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: