جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 30 دی 1393     
پیشنهاد بودجه 174600 میلیارد ریالی شهرداری تهران به شورا

به گزارش شهرداری نیوز،شهردار تهران امروز بودجه سال 94شهرداری تهران با اعتباری بالغ بر174میلیارد و 600 میلیون ریال را تقدیم شورای شهر کرد.

 محمد باقر قالیباف شهردار تهران در ارائه لایحه بودجه سال 94شهردار تهران امروز و در صحن شورا با اشاره به نامگذاری امسال به نام اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی، اظهارکرد: در سال اقتصاد و فرهنگ در این سال که سالی خاص برای کشور به طور اعم و شهرداری‌ها به طور اخص به شمار می‌رود کشورمان به دلیل فشارهای پیرامونی ناشی از تحریم ها و کاهش شدید قیمت نفت شرایط اقتصادی خاصی را تجربه می‌کند که متاثر از محیط اقتصاد ملی شاهد رکود ساخت و ساز در شهر تهران هستیم.

وی با بیان اینکه با دست آموزی از مسیر طی شده و در  چار چوب الزامات و تکالیف برنامه پنج ساله دوم شهرداری تلاش‌های گسترده‌ای در جهت تحقق درآمد‌های پیش بینی شده در بودجه سال 93 و دستیابی حداکثری به اهداف مقرر در برش سال اول برنامه صورت گرفته است افزود: درک عمیق از شرایط کلان اقتصاد ملی و  پیش بینی‌سناریوی‌های محتمل برای اقتصاد شهری از یک سو و آسیب شناسی فرآیند‌ها و رویه‌های پیشین تدوین بودجه، توام با تداومات اقدامات و فرآیند اصولی گذشته طراحی و اجرای بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد در راستای نهادینه سازی برنامه عملیاتی شهرداری تهران و تحقق الزامات در آن پیش بینی شده است.

شهردار تهران با شاره به این که آغاز سال اول برنامه پنج ساله شهرداری تهران و توجه جدی برای فراهم سازی اقدامات و ترتیبات نهادی مورد نیاز برای اجرای این برنامه از یک سو و ادا مه رکود در عرصه ساخت و ساز در شهر و تاثیر آ‌ن بر درآمد‌های شهرداری از سوی دیگر به ناچار شرایط  خاصی را برای شهرداری تهران در اولویت تنظیم بودجه پیش نهادی سال 94 قرار داده است.

قالیباف از پیش بینی اعتبار بودجه پیشنهادی به ترتیب هزینه‌های اجتناب ناپذیر شامل حقوق مزایای کارکنان نگه داشت شهر،  دیون پیمانکاران، بازپرداخت اقساط تسهیلات داخلی و خارجی، توجه به توسعه حمل و نقل عمومی و تامین اعتبار کامل  پروژه‌ها با قابلیت خاتمه در سال 94 به عنوان اولویت‌های تنظیم بودجه پیشنهادی سال آ‌ینده یاد کرد و افزود: افزایش بیش از 6برابری اعتبار پیش بینی شده در سال جاری به منظور تسویه دیون پیمانکاران بر اساس برنامه زمان بندی مشخص، رشد 39درصدی اعتبارات پیش بینی شده جهت بازپرداخت اقساط سررسید وام‌های سنوات قبل شامل تسهیلات ارزی مترو ، تونل نیایش، بزرگراه صدر، امام علی(ع)، تسهیلات ریالی بانک‌های داخلی و بازپرداخت سود اوراق مشارکت و نیز رشد 64درصدی اعتبار مو رد نیاز جهت تملک املاک معارضی، تصرفی و برداشت موضوع احکام صادره از جمله اولویت‌های اساسی دیگر در بودجه پیشنهادی سال 94 است.

*رشد 10درصدی بودجه شهرداری تهران در سال 94

وی با بیان اینکه بودجه سال 94شهرداری تهران با اعتباری بالغ بر 174میلیارد و 600 میلیون ریال تنظیم و به شورا ارائه می‌شود، تصریح کرد: این رقم نسبت به اعتبار مصوب بودجه سال 93بیانگر رشد 10درصدی است.

شهردار  تهران با عنوان اینکه نگاهی گذرا به ترکیب منابع پیشنهادی بیانگر افزایش سهم درآمدها از کل منابع(35درصددر بودجه مصوب سال جاری به 43درصد) و کاهش سهم واگذاری دارایی‌های سرمایه از کل منابع(55درصد در بودجه مصوب سال جاری به 47درصد است)، تصریح کرد: در قسمت بودجه پیشنهادی، سهم هزینه‌ها از 25درصد به 29درصد افزایش یافته ضمن اینکه سهم اعتبارات تملک دارایی‌ها با کاهش 15درصدی و سهم اعتبارات تملک دارایی‌های مالی با افزایش 11درصدی توام بوده است.

قالیباف در ادامه افزود: مطابق پیش بینی‌های صورت گرفته در منابع پیش بینی‌های سال 94 سهم درآمد‌ها و منابع پایدار از 37درصد در سال جاری به 48درصد در سال 94 افزایش خواهد یافت.

وی با اشاره به اینکه پیش بینی می‌شود سهم درآمد‌ها منابع نقدی از کل منابع 63درصد  و سهم منابع غیر نقدی به 37درصد معادل 65736میلیارد ریال تحقق یابد گفت: این نسبت‌ها در مصوبه بودجه سال جاری به ترتیب معادل 49.7 و 50.3درصد است که البته مصارف بودجه‌های پیش نهادی در سه بخش هزینه‌ها، تملک دارای سرمایه‌ای و تملک دارایی قابل بحث و بررسی است.

*سهم کمتر از 3درصدی دولت در اعتبار 16هزار میلیارد تومانی سال 93شهرداری

قالیباف با بیان اینکه ‌آمار و ارقام‌ها همو اره بیانگر این بوده که 30 تا 33درصد بودجه شهر تهران در طول 40تا 50سال گذشته توسط دولت تامین می‌شده است، افزود: اما نگاه گذرا به بودجه شهرداری تهران از سال 84 و تا امروز بیانگر آن است که در سال 84 از 1400میلیارد تومان بودجه تخصیص یا فته تنها در حدود 300میلیارد تومان به شهرداری ته ران تعلق یافته است که  البته در سال 93نیز سهم دریافتی بودجه شهرداری از اعتبار 16هزار میلیارد تومانی کمتر از سه درصد بوده است.

*سهم مردم تهران از کمک‌های قانونی دولت کجاست؟

وی در ادامه با اشاره به اینکه کمک‌های دولت از یک سو برای شهرداری تهران نامناسب بوده و از سوی دیگر بیانگر اقدامات جهادی شهری است که توانسته با تعیین بودجه  و بدون کمک دولت برنامه‌های خود را به اجرا برساند تصریح کرد:‌  اگر چه این همان اقتصادی مقاومتی است اما با ید پرسید سهم مردم شهر ته ران از کمک‌های قانونی دولت کجاست؟

شهردار تهران با اشاره به سیر نزولی کمک‌های دولتی به شهرداری تهران از دولت نهم تا امروز افزود: البته باید توجه داشت که شرایط دولت فعلی از لحاظ حوزه درآمدی بسیار کم بوده و هیچ گاه ن باید با بی ان صافی مطالبه زیادی از دولت کنیم.

*دولت سهم قانونی شهرداری‌ها را پرداخت کند

قالیباف با گلایه از اینکه متاسفانه بسیاری از سهم قانونی شهرداری‌ها به ‌آن‌ها ارائه نمی‌شود تصریح کرد: به عنوان مثال سهم جرائم راهنمایی و رانندگی، سوخت و عوارض ساختمان‌ها از جمله مواردی است که اگرچه هیچ ربطی به مسئله تحریم‌ها ندارد اما همواره از پرداخت آن توسط دولت صرف نظر می شود.

*عدم سرکشی دولت نسبت به اجرای قوانین شهرداری‌ها خواسته زیادی نیست

شهردار تهران افزود: این که دولت در پرداخت سهم شهرداری‌ها و اجرای قوانین سرکشی نکند خواسته زیادی نیست.

قالیباف با تاکید این که هیچ گاه مطالبه  ما تخصیص 100درصد اعتبارات پروژه‌ها نبوده است اظهار داشت: دولت می‌تواند به ازای بدهی‌های خود اعتبارات غیر نقد را به شهرداری اختصاص دهد چرا که شهرداری تهران نیز شرایط اقتصادی دولت را به خوبی درک می‌کند.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه علی رغم درخواست‌ بررسی‌های کارشناسی توسط وزارت اقتصاد در پرداخت مطالبات دولت، شهرداری هنوز پاسخی دریافت نکرده است، افزود: امیدوارم با دقت توجه کمیسیون‌ها و اعضای شورای شهر و تصویب بودجه مناسب در سال 94بخشی از این عقب ماندگی‌ها جبران شود.

*شورا، تصویب بودجه سال 94 شهرداری را تا پایان بهمن ماه قطعی کند

شهردار تهران در پایان با بیان اینکه امیدواریم شرایط به گونه‌ای باشد که تا پایان بهمن ماه تصویب بودجه قطعی شود،تصریح کرد: تلاش برای توافق نامه‌ها پس از تصویب نهایی فرمانداری باید پس از آن صورت گیرد تا بتوانیم بدون از دست دادن فرصت اقدامات اجرایی را از ابتدای اردیبهشت ماه سال  94 اجرا کنیم.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: