جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 30 دی 1393     
والدینی که برای بچه‌ها وقت ندارند

  تسنیم، کارشناسان درباره پیری جمعیت هشدار می‌دهند، منتقدان از لزوم توجه به معیارهای کیفی در افزایش جمعیت حرف می‌زنند، مجلس از چند‌ماه قبل طرحی برای پیشگیری از کاهش جمعیت دارد و برخی وزارتخانه‌ها نیز برنامه‌هایشان برای این موضوع را اعلام کرده‌اند.

به این ترتیب موضوع جمعیت همچنان از مسائل مطرح ملی است. براساس آخرین آمار اعلام شده قشر تحصیل‌کرده کمترین تعداد فرزند را نسبت به دیگر اقشار جامعه دارند. براساس آماری که سازمان ثبت احوال کشور منتشر کرده، میزان فرزند‌آوری ارتباط معناداری با تحصیلات زوجین دارد، به‌گونه‌ای که 90درصد افراد تحصیل‌کرده در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد حداکثر 2فرزند دارند. براساس گزارش دفتر اطلاعات، آمار و جمعیت سازمان ثبت احوال 8درصد افراد دارای تحصیلات ابتدایی بدون فرزند و 13/5درصد آنان یک فرزند دارند.

همچنین 13/4درصد افراد دارای تحصیلات راهنمایی نیز بدون فرزند و 23/1درصد آنان یک فرزند دارند. به گفته علی اکبر محزون، مدیرکل دفتر اطلاعات، آمار و جمعیت سازمان ثبت احوال حدود 21درصد افراد در سطح متوسطه بدون فرزند و 31/5درصد آنان تک فرزند، در سطح تحصیل‌کرده‌های کاردانی و کارشناسی 34/1درصد بدون فرزند و 31/1درصد تک فرزند هستند. در آخرین سطح کارشناسی ارشد و دکتری نیز 24درصد بدون فرزند و حدود 28درصد نیز یک فرزند دارند. محزون در توضیح آمار 2 فرزندی‌ها گفته است: 21/5درصد کسانی که تحصیلات ابتدایی دارند، 29/1درصد آنهایی که تا راهنمایی درس خوانده‌اند، 29درصد افراد با تحصیلات متوسطه، حدود 24درصد والدین با تحصیلات کاردانی و کارشناسی و 28/7درصد با تحصیلات ارشد و دکتری صاحب 2 فرزند هستند.

همچنین 19/1درصد افراد دارای تحصیلات ابتدایی، 17/17درصد تحصیلات راهنمایی، 11/7درصد تحصیلات دوره دبیرستان، 7/6درصد دوره کاردانی و کارشناسی و 9/8درصد افراد دارای تحصیلات کارشناسی ارشد و دکتری، 3 فرزند دارند. این آمار در مورد 4فرزندی‌ها در تحصیلات ابتدایی به 14/6درصد، راهنمایی به 8/9درصد، دبیرستان به 4/2درصد، کاردانی و کارشناسی به 2درصد و ارشد و دکتری به 4/6درصد می‌رسد. چندی قبل نیز محمد ناظمی اردکانی، رئیس سازمان ثبت احوال کشور از تمایل 33درصد زوج‌ها به تک‌فرزندی و یا بی‌فرزندی خبر داده و گفته بود:‌ 14درصد زوج‌ها تمایل به فرزندآوری ندارند و 19درصد تک فرزند هستند.

به‌معنایی دیگر 33درصد از ازدواج‌ها یا بدون فرزند یا تک‌فرزند هستند. با وجود این محمد اسماعیل مطلق، مدیرکل دفتر سلامت جمعیت و خانواده وزارت بهداشت اعلام کرده است که موالید در کشور نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته 4/1درصد افزایش داشته. به گفته وی اگر ما 10درصد ازدواج را افزایش دهیم و 10درصد طلاق را کم کنیم و همچنین 10درصد از تصادفات بکاهیم میزان باروری کلی کشور به بالای حد جایگزینی یعنی 2/1می‌رسد. این در حالی است که وقوع طلاق نسبت به سال گذشته 3/5درصد رشد داشته و ازدواج 10درصد کاهش پیدا کرده است.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: