جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 30 دی 1393     
نقشه جدید از زمین‌های زراعی جهان

ایسنا: اطلاع از مکان‌های زمین‌های کشاورزی برای برنامه‌ریزی امنیت غذایی جهانی و منطقه‌ای حائزاهمیت است و آگاهی از اندازه این زمین‌ها دیدگاه‌های ارزشمندی درباره شرایط اقتصادی ارائه می‌دهد. به هیمن منظور، تیمی از محققان به تازگی نقشه‌هایی از زمین‌های زراعی جهان ارائه داده‌ است.

نقشه نخست درصدهای زمین‌های کشاورزی جهان را با تفکیک‌پذیری یک کیلومتری در سال 2005 نمایش می‌دهد. این نقشه توسط «موسسه بین‌المللی تحلیل سیستم‌های کاربردی» (IIASA) و «موسسه بین‌المللی تحقیقاتی سیاست غذا» (IFPRI) و با استفاده از ترکیب داده‌های چندگانه موسسات و سازما‌ن‌های مختلف و همچنین داد‌های منبع‌یابی جمعیتی ارائه شده است. داوطلبان حاضر در این پروژه از داده‌های با تفکیک‌پذیری بالا برای بررسی دقت نقشه‌های در مقیاس بزرگ‌تر استفاده کردند.


 

«لیندا سی»، محقق IIASA، معتقد است رویکرد ادغامی نقشه‌های موجود، نقشه ترکیبی بهتری نسبت به نقشه‌های جهانی منفرد ارائه می‌دهد. نقشه زمین زراعی جهانی ارائه‌شده توسط سی و همکارانش، دقیق‌تر از نقشه سال 2011 است که توسط موسسه IIASA ارائه شده بود.

آگاهی از وجود زمین‌های زراعی برای سیاست‌گذاران حیاتی بوده زیرا از طریق آن بهتر می‌توانند سیاست‌ها و سرمایه‌گذاری‌های لازم در زمینه توسعه روستایی و کشاورزی را اتخاذ کنند.

نقشه ارائه‌شده دیگر، نخستین نقشه اندازه مزارع جهانی به شمار می‌آید که بر اساس داده‌های جمعیتی جمع‌آوری‌شده و از طریق پروژه Geo-Wiki متعلق به موسسه IIASA ارائه شده است. این پروژه بر شبکه جهانی از دانشمندان متکی است که هزاران تصویر با تفکیک‌پذیری بالا از پوشش زمین را برای تعیین وجود یا عدم‌وجود زمین زراعی ارائه می‌دهد. این نقشه درباره اندازه زمین‌های زراعی سراسر دنیا بوده و در حال حاضر نظیر ندارد.

محققان بر این باورند نقشه‌های جدید، قدرت منبع‌یابی جمعیتی برای پروژه‌های تحلیل داده‌های عظیم را نشان می‌دهند. آن‌ها همچنین در حال بسط‌دادن فعالیت‌های نقشه‌برداری از اندازه زمین‌های زراعی با همکاری دانشگاه کشاورزی Sokoine در تانزانیا هستند.

هر دوی این نقشه‌ها بر روی سایت http://geo-wiki.org/Security/login?BackURL=%2FApplication%2Findex.php قرار دارند و جزئیاتشان در نشریه Global Change Biology قابل‌مشاهده است.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: