جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: پنجشنبه، 25 دی 1393     
قبول کنیم سالهای گذشته مردم ایران بنزن سرطان زا تنفس کردند

به گزارش گروه محیط زیست شهرداری نیوز،معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست، در نشست خبری خود با خبرنگاران که در آستانه روز ملی هوای پاک برگزار شد گفت: منتقدان حذف بنزین پتروشیمی معتقدند این نوع بنزین در تهران توزیع نشده است، اما برای سازمان حفاظت محیط زیست، کل مردم ایران مهم هستند.

منتقدان حذف بنزین پتروشیمی آیا قبول دارند که در سالهای گذشته بین هشت تا ١٠ میلیون لیتر سوخت پتروشیمی که دارای بنزن و آروماتیک سرطان زا و خطرناک بود در کشور توزیع شده است؟

سعید متصدی افزود: بنزین پتروشیمی به آن دلیل که دارای مقادیر زیادی بنزن و آروماتیک سرطان زا و خطرناک است برای سلامتی کل ایران مضر است.

وی تصریح کرد: باید قبول کنیم که در سالهای گذشته بین هشت تا ١٠ میلیون لیتر سوخت پتروشیمی در کشور توزیع شد و بر اساس مستندات موجود، این نوع سوخت که دارای موادی خطرناک و سرطان زاست در تهران توزیع شده است.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد: حذف سوخت تولیدی پتروشیمی ها اقدامی شایسته است، زیرا به گزارش سازمان بهداشت جهانی که در سال ٢٠١٢ منتشر شد، بنزن موجود در هوا باید صفر باشد، درحالی که میزان این ماده در هوای شهر تهران در سال ٨٩، ٨٠٥ پی پی بی بوده است.

متصدی در خصوص  دستکاری در اعداد و ارقام دستگاههای سنجش آلودگی هوا گفت: اطلاعات دستگاههای سنجش آلودگی هوا دقیق و شفاف است و ما می توانیم اطلاعات خام این دستگاهها را در اختیار همه افراد قرار دهیم، چه لزومی دارد که سازمان حفاظت محیط زیست اطلاعات را دستکاری یا پنهانکاری کند؟

 وی ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست از افزایش آلودگی هوا و یا کاهش آن متضرر یا منتفع نخواهد شد، اگر آزمایشهایی انجام می شود و یا عنوان می شود که کیفیت هوا نسبت به گذشته بهبود یافته است در مورد تمام آنها مدرک و سند داریم، اگر دستگاههای سنجش آلودگی هوا امروز اطلاعات غلط به ما بدهند در سالهای گذشته نیز باید این اطلاعات اشتباه باشد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست به مصوبه اردیبهشت ماه هیئت دولت در مورد کاهش آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: محورهای متعددی در این مصوبه دنبال شده است، که از جمله آنها می‌توان به موضوع سوخت خودروهای در حال حرکت، رسیدگی به نیروگاهها، سیستم حمل و نقل، تقاضای سفر و... اشاره کرد که خوشبختانه تاکنون در اکثر این محورها پیشرفتهای خوبی صورت گرفته است.

وی با اشاره به حذف بنزین پتروشیمی از چرخه سوخت کشور اشاره کرد و افزود: در حال حاضر در شهرهایی از جمله، تهران، کرج، اراک، مشهد، اصفهان و تبریز بنزین یورو ٤ توزیع شده است که تمام این موارد در قالب مصوبه هیئت دولت در مورد کاهش آلودگی هواست.

متصدی با تاکید بر این که اثرگذاری مصرف سوخت یورو ٤ بر کاهش آلودگی هوا کاملا مشخص است، عنوان کرد: با توجه به اندازه گیریهای انجام شده میزان بنزن موجود در هوای مجاور پمپ بنزینها در سال ٨٩ بالای ٥٠ درصد بود، یعنی می‌توان گفت این میزان به مقدار ٨٠٥ ppb بوده است، در سال ٩٠ این میزان به ٣٩٤ ppb رسید، اما با حذف بنزین پتروشیمی از چرخه سوخت میزان بنزن موجود در هوا در سال ٩٣ به ٦,٤ ppb رسید و این موضوع در کاهش آلودگی هوای تهران بی سابقه است.

متصدی در ادامه با بیان این که خودروهای بنزینی و دیزلی طبق استانداردهای دولت تولید می‌شوند، اظهار کرد: تمام خودروهای تولید شده در کشور از استانداردهای یورو ٤ برخوردار هستند.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست از توقف تولید وانت پیکان از ابتدای سال آینده خبر داد و گفت: تکنولوژی این خودرو به چند دهه قبل برمی‌گردد، به همین دلیل تولید آن متوقف می‌شود.

وی با ابراز خرسندی از ساماندهی وضعیت گازوئیل تولیدی در کشور عنوان کرد: در سالهای گذشته این گازوئیل بین ٧ هزار تا ٩ هزار ppm گوگرد داشته است که خوشبختانه این مقدار امروز به زیر ٥٠ ppm رسیده است.

 

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضعیت معاینه فنی خودرو در کشور، تصریح کرد: سیستم یکپارچه سازی معاینه فنی خودرو و ضوابط، آیین نامه آن در هیئت دولت تصویب شد و این سیستم میزان تقلب در این بخش را به حداقل خواهد رساند و ارتباط مناسبی نیز با شماره گذاری پلیس راهنمایی برقرار خواهد کرد.

وی افزود: با اضافه شدن یک برچسب واحد برای معاینه فنی، دخالت انسان به حداقل خواهد رسید.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این که در سال گذشته صنایع نیروگاهی ٤٠ میلیون لیتر مازوت و ١٠ تا ١٥ میلیون لیتر گازوئیل مصرف می‌کردند، تصریح کرد: امسال، آخرین سالی بود که گازوئیل و مازوت در نیروگاهها استفاده شد و از سال آینده تمام نیروگاهها از سوخت گاز استفاده می‌کنند.

متصدی افزود: طبق هماهنگی ایجاد شده بین وزارت نیرو و نفت، استفاده از سوختهای سنگین در نیروگاهها کاهش خواهد یافت.

وی افزود: هم اکنون پالایشگاه شازند اراک سوخت مازوت استاندارد را تولید می‌کند و امیدوار هستیم از سال آینده مازوت را از نیروگاه‌های کشور حذف کنیم.

معاون سازمان محیط زیست با بیان این که امسال، روزانه ١٠٠ تا ١١٠ میلیون مترمکعب سوخت گاز به نیروگاهها ارسال شده است، عنوان کرد: بخشی از این مقدار ناشی از صرفه جویی در حوزه صنعت و بخش دیگری نیز به افزایش تولید گاز در کشور مربوط است.

وی با بیان این که مصوبه هیئت دولت در خصوص آلودگی هوا به صورت جدی دنبال می‌شود، گفت: از اردیبهشت ماه تاکنون، ١١ جلسه کمیته کاهش آلودگی هوا برگزار شده است، که تمام دستگاهها در این جلسه مشارکت فعال داشته‌اند و نتایج این بررسیها روز ٢٨ دی توسط دستگاههای ذی ربط به طور کامل بیان می‌شود.

متصدی با اشاره به برنامه‌های نمادینی که توسط مقامات اول دولت برای روز هوای پاک انجام می‌شود، عنوان کرد: در این روز رئیس جمهوری با خودرو عمومی به محل کار خود مراجعه می‌کند و اسحاق جهانگیری معاون اول وی نیز همراه با خودرو شخصی خود به یکی از مراکز معاینه فنی مراجعه خواهد کرد.

معاون سازمان محیط زیست با ابراز خرسندی از کاهش چشم گیر آلاینده‌ها در هوای تهران و سایر کلان شهرها، تصریح کرد: در پایتخت تعداد روزهای پاک به صورت چشم گیری افزایش یافته به گونه‌ای که در سال ٩٢ از ابتدای سال تا ١٥ دیماه تنها سه روز هوای پاک، ١٧٢ روز هوای سالم و ١١٦ روز هوای ناسالم ثبت شد، این در حالی است که از ابتدای سال ٩٣ تا ١٥ دیماه، ١٣ روز هوای پاک، ١٩٢ روز هوای سالم و تنها ٨٦ روز هوای ناسالم نصیب شهروندان تهرانی شد، این وضعیت در خصوص کلان شهرهایی همانند کرج نیز صادق است به گونه‌ای که شاهد افزایش تعداد روزهای هوای سالم بوده‌ایم.

متصدی با بیان این که طبق آمار به دست آمده شاخص کیفیت هوا در سال جاری از عدد ١٥٢ بالاتر نرفته است، عنوان کرد: این درحالی است که در سال گذشته با بالا رفتن شاخص کیفیت هوا این عدد به ٢٠٠ رسید و این موضوع باعث شد وضعیت هوا به حالت هشدار برسد و چند روز نیز پایتخت تعطیل شود.

وی در ادامه بر اجرای طرح کهاب (کاهش، هدایت و انتشار بخارهای بنزین) تاکید کرد و گفت: این طرح توسط وزارت نفت به اجرا می‌رسد تا بنزن و آروماتیک موجود در فضای پمپ بنزین‌ها جمع‌آوری شود.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: