جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: پنجشنبه، 25 دی 1393     
بازسازی سه‌بعدی صحنه جرم/عکس

ایسنا: یکی از مشکل‌ترین بخشهای یک دادگاه، توصیف صحنه جرم است. اگرچه برخی دادگاه‌ها تصاویر سه‌بعدی از صحنه‌های جرم را بر روی دیوار می‌تابانند، تنها بخشی محدودی از اطلاعات آشکار می‌شود.

فناوری جدید و کم هزینه محققان سوئیسی موسوم به «عرشه بدل پزشکی قانونی» که نام خود را از یک شبیه‌ساز محیط مورد استفاده در فیلم تخیلی جنگ ستارگان گرفته، از هدست Oculus Rift، ردیاب نوری OptiTrack، یک اسکنر لیزری Geomagic و نرم‌افزار Autodesk 3DS Max برای تولید صحنه بازسازی شده نهایی استفاده می‌کند.


 
این فناوری همچنین از نرم‌افزار بازی Unity 3D بهره برده و به بازسازی یک جهان فراگیر می‌پردازد که در آن، هیات منصفه، قضات و سایر افراد حاضر در دادگاه می‌توانند به بررسی و مشاهده دقیق صحنه جرم به شکل سه‌بعدی و با وضوح بالا بپردازند.

محققان برای نمایش سیستم خود به بازسازی یک صحنه تیراندازی در یک کافی‌نت پرداختند که در آن، یک موادفروش شناخته‌شده مورد تعقیب پلیس لباس شخصی قرار گرفته بود. وی علیرغم محاصره شدن توانست از جای خود برخاسته و شلیک کند. یکی از ماموران پلیس توانسته بود دست این مجرم را گرفته و اسلحه را از دستش بیرون بیاورد اما طی این رویداد، هفت گلوله شلیک شده بود که یکی از آن‌ها با دست یکی از افراد پلیس برخورد کرده بود.

کل صحنه جرم توسط یک دوربین نظارتی در یکی از گوشه‌های اتاق ثبت شده بود و از این فیلم برای بازسازی مراحل حادثه استفاده شد.

محققان سپس از یک لیزر برای اسکن محیط اطراف استفاده کرده و آن را برای تعیین موقعیت نهایی شلیک‌ها بکار بردند.

این اطلاعات در کنار فیلم ضبط شده برای بازسازی تمام گلوله‌های شلیک شده مورد استفاده قرار گرفت. هدف از این بازسازی، نمایش این امر بود که یکی از گلوله‌ها به فاصله بسیار نزدیکی از یکی از افراد درون اتاق شلیک شده و بشدت وی را مجروح کرده بود.

کار بیشتری قرار است بر روی این فناوری به منظور دقیق‌تر کرن آن و در نهایت استفاده از آن در دادگاه‌ها انجام شود.

نتایج این پژوهش در مجله Forensic Science, Medicine, and Pathology منتشر شده است.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: