جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 24 دی 1393     
چنانچه تولید و سوخت خودروها استاندارد باشد مشکل آلودگی هوا مرتفع خواهد شد

به گزارش گروه پارلمانی شهرداری نیوز ، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در رابطه با مبحث آلودگی هوا  گفت : در مقایسه ای که سال 2005 بین کشور چین و ایران صورت گرفت میزان مصرف بنزین در ایران با جمعیت 12 میلیون نفری برابر بامیزان مصرف کل کشور چین با جمعیت میلیاردی بود که یکی از دلایل آن ، خودروهای تک سرنشین است که در طول شبانه روز به وفور شاهد آن هستیم .

 در کشور چین تعداد وسایل نقلیه عمومی فراوان و تعداد خودروهای شخصی بسیار محدود بود در صورتیکه در ایران تعداد خودروهای شخصی بسیار زیاد ولی وسایل حمل و نقل عمومی بسیار کم بوده است ، به عقیده بنده توسعه ی حمل و نقل عمومی از جمله اتوبوس های برقی و مترو از مباحث بسیار مهم و تاثیرگذار در این مقوله می باشند .

دکتر خضری در ادامه گفتگو با خبرنگار پارلمانی شهرداری نیوز افزود :  از مباحث مهم دیگر در این زمینه میتوان به استفاده از انرژی و سوخت پاک اشاره کرد ، انرژی ای که آلودگی ایجاد نکند ، تمام سوخت های فسیلی در دنیا آلودگی ایجاد می کنند ، سوخت هایی که استانداردهای لازم را ندارند به میزان بیشتری و سوخت هایی که این استانداردها را داشته باشند کمتر ایجاد آلودگی می کنند ، ضمن اینکه  در دنیا سوخت فسیلی بدون آلودگی نداریم .

دکتر خضری در رابطه با توسعه خطوط مترو برای کاهش آلودگی گفت : قطعا" مترو از این بابت خیلی موثر است ، کشوری مانند روسیه که از لحاظ اقتصاد در سطح بالایی نیست از 50 سال قبل قطار زیرزمینی داشته است و هم اکنون در حمل و نقل عمومی برخی کشورها مانند مسکو در دنیا حرف اول را می زند . مترو از لحاظ سرعت و هزینه ی پایین از پاک ترین وسایل حمل و نقل عمومی محسوب می شود .

دکتر خضری در ادامه دررابطه با اینکه مدیریت شهری تهران برای توسعه مترو نیازمند حمایت دولت و تخصیص بودجه مصوب از جانب دولت می باشد گفت : مصوبه ای داریم که برای توسعه حمل و نقل ناوگان عمومی از قبیل مترو ، اتوبوس برقی و غیره  50 درصد مربوط به شهرداری و 50 درصد به عهده ی دولت می باشد که متاسفانه در عمل دولت به درستی به تعهداتش عمل نکرده است ، البته شهرداری فعالیت های بسیاری در این راستا انجام داده است اما انتظار ما بیش از این است ، برای مثال چنانچه بجای تعداد اتوبان های راه اندازی شده در تهران به توسعه مترو می پرداخت خیلی موثرتر بود زیرا هر اتوبانی که ساخته می شود باز بارآلودگی به همراه خواهد داشت ، اتوبان صدر از وقتی دو طبقه شد آلودگی آن هم 2 برابر شده است . آلودگی صوتی ، آلودگی نوری و آلودگی هایی شامل ذرا ت معلق زیر 5/2 میکرو و . . .  .

دکتر خضری ، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در خاتمه خاطر نشان کرد : مباحث آلودگی هوا از مباحث مهم ایجاد سرطان ، افزایش مرگ و میر و ایجاد افت کیفیت کاری و بیماری های روحی روانی است ، این بحث در سطح دنیا مدیریت شده است ، چنانچه سوخت و خودروهای ما طبق استاندارد باشد این مشکل قطعا حل خواهد شد .




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: