جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 24 دی 1393     
همه عوارض مصرف بی‌رویه نمک

ایسنا: عصمت عباسی اظهار کرد: اثرات نمک بر فشارخون به علت وجود عنصر سدیم (ماده موثر بر نمک) در این ترکیب است. در افرادی که سطح سدیم خون بالا و سطح پتاسیم خون پایین است، خطر افزایش فشارخون که خود مسبب بیماری‌های قلبی و سکته است، افزایش می یابد.

وی افزود: سدیم به طور طبیعی در انواع غذاها یافت می شود. به طور مثال در شیر و خامه تقریبا معادل 50 میلی‌گرم سدیم در هر 100 گرم ماده و در تخم مرغ تقریبا معادل 80 میلی‌گرم سدیم در هر 100 گرم ماده وجود دارد. سدیم در غذاهای فرآوری شده به میزان بیشتری وجود دارد در نان تقریبا معادل 250 میلی‌گرم سدیم در هر 100 گرم ماده، در گوشت های فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس تقریبا معادل 1500 میلی گرم سدیم در هر 100 گرم ماده، در اسنک هایی مانند چیپس، فرآورده‌های غلات حجیم شده و ذرت بوداده تقریبا معادل 1500 میلی گرم سدیم در هر 100 گرم ماده و در چاشنی ها و سس ها مانند سس سویا تقریبا معادل 7 میلی‌گرم سدیم در هر 100 گرم ماده است.

عباسی تصریح کرد: کاهش مصرف سدیم نیز فشارخون را کاهش داده و از مرگ ناشی از بیماری های قلب و عروق جلوگیری می کند. در حال حاضر در کشور ما نوعی از نمک های خوراکی تولید می شود که از پتاسیم به جای سدیم در ترکیب آن استفاده شده است. این نوع نمک (نمک پتاسیم) فقط در داروخانه های کشور جهت مصرف برخی گروه‌های خاص از جمله افراد مبتلا به فشارخون بالا قابل عرضه است. در واقع نمک پتاسیم برای درمان و جلوگیری از کاهش سطح پتاسیم در افرادی است که به سبب مصرف داروهای مدرن یا برخی داروهای دیگر یا بیماری های خاص ممکن است دچار افت پتاسیم خون شوند. این نوع نمک با تجویز پزشک مورد استفاده قرار می گیرد.

این کارشناس مسوول یادآور شد: سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است که میزان دریافت سدیم در افراد بالغ باید کمتر از 2300 میلی گرم در روز (حدود 5 گرم نمک) باشد. در سنین پایین تر حداکثر میزان توصیه شده برای مصرف نمک باید کمتر از 3 گرم در روز باشد. فشارخون بالا، سکته قلبی، سکته مغزی، پوکی استخوان، سرطان معده، آسم، ادم یا ورم، همه از عوارض مصرف زیاد نمک است. برای پیشگیری از افزایش فشارخون و بیماری های قلبی - عروقی باید میزان نمکی که هنگام پخت به غذا اضافه می کنید را کاهش دهید و برای اجتناب از مصرف بی رویه نمک، بر سر سفره از نمکدان استفاده نکنید.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: