جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 23 دی 1393     
انتقاد قالیباف از عدم شفافیت برخی قوانین

به گزارش شهرداری نیوز ،نشست دکتر لاریجانی با شهرداران کلانشهرهای کشور به منظور بررسی مسایل مربوط به مدیریت شهری در لایحه پیشنهادی بودجه سال 94 صبح امروز در محل ساختمان مشروطه خانه ملت برگزار شد.

در جریان این نشست دکتر محمد باقر قالیباف، شهردار تهران به همراه شهرداران کلانشهرهای کرج، تبریز، قم، مشهد، اهواز، اصفهان و ارومیه مسائل و مشکلات مربوط به بودجه شهرداری ‌ها در لایحه پیشنهادی بودجه سال 94 را مورد بررسی قرار دادند.

شهردار تهران طی سخنانی در ابتدای این نشست با تقدیر از رئیس مجلس شورای اسلامی برای تشکیل این جلسه با بیان اینکه امیدواریم موارد مطرح شده در این جلسه در کمیسیون تلفیق و صحن علنی مجلس پیگیری شود، گفت: متاسفانه طی 10 سال گذشته یک نوع ذهنیت غلط نسبت به کلانشهرها ایجاد شده است که در حال از بین بردن کارآمدی شهرها است ومشکلات زیادی را برای آن‌ها به وجود آورده است.

دکتر قالیباف تصریح کرد: مجموعه دولت چه در گذشته و چه در حال حاضر احساسشان این است که کلانشهرها، شهرهای بزرگ و شهرهای پرپول، شهرهای بدون مشکل و مرفهی هستند که نمی‌دانند این منابع را چطور خرج کنند و در کنار آن‌ها شهرهای کوچک، پرنیاز و فقیری وجود دارد.

شهردار تهران با اشاره به اینکه نتیجه این نوع ذهنیت و نگاه غلط نسبت به کلانشهرها این است که بخشی از قوانین متقن که در برنامه و بودجه تصویب شده اجرایی نمی‌شود، تصریح کرد: عدم پرداخت عوارض شهرداری که در خزانه داری کل کشور واریز شده و همچنین درآمدهای حاصل از جرایم راهنمایی و رانندگی به شهرداری‌ها از مشکلات پیش روی شهرداران است.

وی تاکید کرد: رویکرد دولتی کردن شهرداری‌ها از 6 سال پیش آغاز شده ، به طوری که مجموعه دولت در قوانین و لوایحی که به مجلس ارائه می‌کند همین نگاه را دنبال می‌کند.

دکتر قالیباف با یادآوری اینکه برخی نمایندگان چون نگاه قشری و محلی دارند گاها از مسائل و مصالح ملی غافل می‌شوند، افزود: این نوع نگاه و ذهنیت غلط نسبت به کلانشهرها آسیب‌های بسیاری را به دنبال دارد که باید هر چه زودتر اصلاح شود.

شهردار تهران با بیان اینکه عوارضی که شهرداری‌ها از مردم می‌گیرند باید برای خدمات رسانی به مردم و حل مشکلاتی مثل آلودگی هوا در کلانشهرها هزینه شود، اضافه کرد: ما هم معتقد هستیم شهرهای کوچک مهم‌ هستند، اما باید در نظر داشت نباید حقوق مردم کلانشهرها به بهانه توجه به شهرهای کوچک ضایع شود و در پیش گرفتن چنین نگاهی مفاسد اداری و سیاسی را به دنبال دارد.

وی با اشاره به اینکه به علت شفاف نبودن برخی از قوانین شهرداران با مشکلات متعددی مواجه می‌شوند، گفت: اجرایی نشدن برخی از قوانین مصوب یکی دیگر از دغدغه‌های شهرداران است که امیدواریم برای رسیدگی به این موضوع اقدامات لازم انجام گیرد.

دکتر قالیباف با اشاره به اینکه در لایحه بودجه سال 94 حدود 7 هزار میلیارد ریال از عوارض و ارزش افزوده کلانشهرها برای خرید ماشین آلات به شهرهای کوچک اختصاص داده شده است،‌ افزود: اختصاص 600 میلیارد ریال از عوارض شهرداری‌ها به سازمان محیط زیست یکی دیگر از بندهای مورد نقد شهرداران کلانشهرها است که امیدواریم با درایت رئیس مجلس شورای اسلامی اینگونه بندها که منافع ملی را نادیده می‌گیرند در کمیسیون تلفیق مطرح و اصلاح شود.

شهردار تهران با تاکید بر اینکه قیمت تمام شده اوراق مشارکت اصلا به نفع شهرداری‌ها نیست، تصریح کرد: در حالی که درآمدهای هر یک از شهرداری ‌ها باید برای همان شهر هزینه شود، بر اساس بندهای پیشنهاد شده لایحه بودجه سال 94 که مربوط به حوزه شهرداری‌ ها است 3 هزار میلیارد تومان از سهم کلانشهرها برداشته و به دیگر شهرها پرداخت خواهد شد.

وی با اشاره به ضرورت اصلاح دیدگاه قوای سه‌گانه نسبت به نهاد عمومی شهرداری‌ها ادامه داد: نگاه فعلی حاکم در قوای سه‌گانه این است که صددرصد شهرداری‌ها را دولتی کنند.

دکتر قالیباف همچنین در بخش دیگری از این نشست در جمع بندی نهایی دغدغه‌های شهرداران کلانشهرهای کشور گفت: اصلاح بندهایی از لایحه بودجه 94 در کمیسیون تلفیق و اجازه حضور یک نماینده از طرف شهرداری‌های سراسر کشور در جلسات این کمیسیون و همچنین در صحن علنی مجلس یکی از خواسته‌های شهرداری‌ها است.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: