جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 21 دی 1393     
سفر هسته ای ریابکوف به تهران

مهر: نماینده روسیه در مذاکرات ایران و کشورهای ۱+۵ فردا در تهران با وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفتگو خواهد کرد.

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه و نماینده این کشور در مذاکرات ایران و کشورهای ۱+۵ که قرار است به تهران سفر کند، فردا با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفتگو خواهد کرد.

 ریابکوف در این سفر که در راستای مذاکرات هسته ای ایران و کشورهای ۱+۵ صورت می گیرد با معاونان وزیر امور خارجه کشورمان نیز دیدار و گفتگو خواهد داشت.  

بر اساس این گزارش مذاکرات ایران و کشورهای ۱+۵ قرار است روز ۲۸ دی ماه در سطح معاونان در ژنو برگزار شود. وزرای امور خارجه ایران و آمریکا پیش از آغاز این مذاکرات روز چهارشنبه ۲۴ دی ماه در ژنو گفتگوهای دو جانبه خواهند داشت.

روسیه همواره در طول مذاکرات هسته ای در کنار چین به عنوان کشورهای نزدیک به ایران شناخته شده اند. ایران پیش از این قرارداد ساخت نیروگاه بوشهر را با روسیه منعقد کرده بود  که تآمین سوخت این نیروگاه تا ۱۰ سال آینده نیز بر اساس این قرارداد با روسیه است. همچنی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در سفری که چندی پیش به روسیه داشت دو قرارداد ساخت نیروگاه جدید را نیز با روسیه منعقد کرد.  

در این میان خبرگزاری آسوشیتدپرس در تاریخ ۱۳ دی ماه در خبری مدعی شد که توافقاتی بین ایران و آمریکا برای انتقال سوخت هسته ای ایران به روسیه صورت گرفته است.  آسوشیتدپرس به نقل از دیپلمات های ناشناس ادعا کرد ایران و آمریکا به‌طور غیرقطعی درباره انتقال بیشتر مواد هسته‌ای که قابلیت تبدیل به سلاح را دارند، به روسیه توافق کرد‌ه‌اند و مذاکره کنندگان در مذاکرات هسته‌ای ماه دسامبر برای نخستین بار توانستند کاتالوگی ترسیم کنند که در آن بخش‌های توافق احتمالی و رویکردهای اختلافی درباره مباحث باقی‌مانده، مشخص شده است.

خبر آسوشتدپرس البته از سوی مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تکذیب شد. افخم در واکنش به این خبر گفت: هنوز هیچگونه توافقی در هیچ یک از موضوعات مورد مذاکره صورت نگرفته است.

با این وجود علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان شب گذشته در یک گفتگوی تلویزیونی بیان کرد: اگر قرار بود سوخت خود را به خارج صادر کنیم قبلا که این پیشنهادها مطرح بود، صادر می‌کردیم. از این رو فعلا جمهوری اسلامی ایران این مسئله را تکذیب کرده است چون هنوز مسائل روشن نیست ضمن این که باید دید سوخت را به چه چیزی معنی می کنند، ‌به یو اف سی پنج درصد، به قرص یا به مجتمع سوخت می‌گویند یا به اورانیوم طبیعی، باید تعریف این روشن شود.

از سوی دیگر امروز وزیر امور خارجه کشورمان در نشست خبری مشترک با وزیر امور خارجه قبرس درباره سفر ریابکوف به تهران و مذاکرات آتی ایران و ۱+۵ گفت: ما در روزهای آینده میزبان معاون وزیر خارجه روسیه در تهران خواهیم بود و بنده با ایشان در مورد مذاکرات ۱+۵ ملاقات خواهم داشت و نقشی که ما توقع داریم دوستان روسی ما در این مسئله ایفا کنند از موضوعات مورد گفتگو است.  

به نظر می رسد سفر ریابکوف به تهران و مذاکرات وی با وزیر امور خارجه ایران تنها چند روز پیش از مذاکرات دو جانبه با کری و در حالی که مذاکرات هسته ای ایران و کشورهای ۱+۵ جهت دست یابی به توافق جامع هسته ای ادامه دارد و با نوجه به برخی از اظهارات مبنی بر حصول توافق در پاره ای از موضوعات، به برخی جزئیات مربوط به همکاری های بین ایران و روسیه در راستای توافق احتمالی هسته ای خواهد پرداخت. 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: