جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 25 فروردين 1393     
درمان بیماران قلبی با رژیم مدیترانه‌ایی

تسنیم: سید مرتضی صفوی دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درباره انواع چربی در سبد غذایی خانواده اظهار داشت: روغن کانولا، روغن زیتون که اسید اولئیک و اسید چرب جزو چربی‌های غیر اشباع است یک پیوند دوگانه دارند.

وی با اشاره به اینکه رژیم مدیترانه‌ایی با کاهش بیماری‌های قلبی – عروقی ارتباط دارد، بیان داشت: اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 روغن ذرت، آفتابگردان، روغن سویا برای بدن ضروری است که جزو چربی‌های غیر اشباع با بیش از یک پیوند دو گانه است و میزان نیاز 2 تا 3 درصد کل انرژی یا تقریباً 5 گرم روزانه است.

این متخصص تغذیه افزود: روغن ماهی جزو اسیدهای چرب امگا 3 است و کپسول‌های امگا 3 را می‌توان در بیمارانی که تری گلیسرید بالایی دارند استفاده کرد. همچنین، اسیدهای چرب ترانس که در روغن هیدروژنه، کره و مارگارین به مقدار قابل توجهی وجود دارند و متابولیسم مشابه اسیدهای چرب اشباع دارند از عوامل مهم خونریزی عروق کرونر و اختلال در متابولیسم اسیدهای چرب غیر اشباع است و باید به کمتر از یک درصد انرژی رژیم تقلیل پیدا کند.

صفوی اضافه کرد: اصول تغذیه درمانی در بیماران قلبی مبتنی بر کاهش میزان تری گلیسیرید یا کلسترول LDL خون است که کاهش مصرفی کلی چربی، چربی اشباع و کلسترول، حفظ وزن بدن در یک حد قابل قبول، افزایش مصرف کربوهیدرات های پیچیده، افزایش مصرف غذاهای پر فیبر از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی با بیان اینکه بیمارانی که بیش از 4 بار گوشت قرمز در هفته مصرف می‌کنند، احتمال کمی وجود دارد که از رژیم کم چربی تبعیت کنند، بیان کرد: کاهش مصرف گوشت به کمتر از 185 گرم در روز و ترجیحاً گوشت قرمز لخم که چربی اشباع کمتری دارند، استفاده شود.

این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بیان کرد: گوشت طیور، گوشت سفید بوقلمون (که در بین سایر گوشت ها کمترین چربی یعنی حدود 8 درصد چربی دارد) گوشت سفید مرغ (که حاوی 4/2 درصد چربی است) برای بیماران قلبی توصیه می‌شوند اما وقتی گوشت‌های تیره همراه با پوست باشد چربی و انرژی افزایش می یابد و پوست باید قبل از مصرف جدا شود.

هات داگ خوردن ممنوع

صفوی افزود: مقدار مصرف روزانه گوشت سفید 150 تا 210 گرم است. همچنین، هات داگ مرغ یا بوقلمون حاوی 70 درصد چربی و هات داگ معمولی حاوی 80 درصد چربی است که باید از برنامه غذایی حذف شود.

وی خاطرنشان کرد: بیماران قلبی غذاهای غنی از فیبر محلول مانند انواع لوبیا، انواع نخود، جو دوسر، غلات(به ویژه انواع جو)، مرکبات، سیب درختی و ذرت مصرف کنند و مصرف پروتئین گیاهی خطر کمتری در مقایسه با پروتئین حیوانی بر بیماری‌های قلبی – عروقی دارد و باعث کاهش کلسترول LDL و تری گلیسیرید خون می‌شود و سویا تنها ماده غذایی است که هر 8 اسید آمینه ضروری را داراست.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: