جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 20 دی 1393     
داشتن آسمانی آبی و زمینی پاک آرزویی دست نیافتنی برای تهران نیست

به گزارش گروه محیط زیست شهرداری نیوز،رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهر تهران با بیان اینکه تهران می تواند آسمانی آبی و زمینی پاک داشته باشد گفت: این امر نیازمند برنامه ریزی است و مشارکت و حمایت تمامی شهروندان، دولتمردان و مدیران شهری را می طلبد.

علی محمد شاعری، با بیان این مطلب در خصوص اجرای کمپین آسمان آبی و زمین پاک اظهار کرد: مهمترین معضلات زیست محیطی شهر تهران، آلودگی هوا، بحران آب و آلودگی زمين است به همین دلیل شهرداری تهران در سال جاری برای مدیریت محیط زیست شهری ، طرح کمپین آسمان آبی و زمین پاک را اجرایی می کند.

وی با بیان اینکه تهران می تواند از آسمانی آبی و زمینی پاک برخوردار باشد افزود: داشتن آسمان آبی و زمین پاک آرزویی دست نیافتنی نیست بلکه تنها نیازمند برنامه ریزی، حمایت و مشارکت همه شهروندان، دولتمردان و مدیران شهری است.

شاعری اضافه کرد: بسیاری از کشورهای جهان توانستند با همکاری و تعامل سازنده بین مسوولان و شهروندان به آرزوی داشتن آسمان آبی و زمین پاک جامه عمل بپوشانند.

وی خاطر نشان کرد: به طور حتم با افزایش آگاهی اجتماعی و توانمند سازی شهروندان ، رفتارهای زیست محیطی بهبود پیدا کرده و ارتقا می یابد بنابراین در وهله اول باید سطح آگاهی شهروندان و مسوولان را بالا ببریم.

شاعری با بیان اینکه مشکل اساسی ما در رفتار زیست محیطی شهروندان و مسوولان نهفته است گفت: کلید اصلی حل معضل الودگی هوا ، آب و خاک در دستان شهروندان است و دستیابی به شهری سالم و پاک، تنها با مشارکت فعال مردم در حفظ محیط زیست میسر می شود.

وی در ادامه اظهار داشت: راه اندازی کمپین آسمان آبی و زمین پاک می تواند با مشارکت شهروندان و بهره گیری از پیشنهادات و ایده های خلاقانه آنها تاثير مهمي در حل بحران آلودگی هوا و آلودگی آب و خاک شود.

شاعری با بیان اینکه البته در حل معضلات زیست محیطی شهر تهران سه عنصر، شهروندان، دولت و شهرداری نقش اساسی دارند تصریح کرد: شهروندان با بهبود رفتارهای زیست محیطی خود، دولت با حمایت از طرح های زیست محیطی و شهرداری با اجرای این طرح ها در سطح شهر می توانند موجب حل معضل آلودگی هوا و منابع آب و خاک شوند.

وی با اشاره به وظیفه دولت در توسعه سیستم حمل و نقل عمومی گفت: اگرچه شهرداری تهران تاکنون توانسته به تنهایی سیستم حمل و نقل عمومی را در شهر گسترش دهد اما دولت هم مي تواند با تامين بودجه توسعه و نوسازي شبكه حمل و نقل عمومي نقش خود را در كاهش آلودگي هوا ايفا كند.

شاعری با بیان اینکه شهر تهران نیازمند توسعه حمل و نقل برقی، مترو، ایجاد نیروگاههای زباله سوز ، بهره گیری از انرژی های نو و تجدید پذیر و ... است تاکید کرد: اجرایی شدن این امور نیازمند حمایت جدی دولت است.

وی در ادامه با اشاره به اينكه آب و هواي پاك حق مسلم مردم است یادآور شد: شهرداری تهران با راه اندازی این کمپین سعی در مقابله با آلودگی های شهر دارد و این امر فقط با مشارکت گسترده مردم و حمایت دولت محقق می شود.

شاعری با بیان اینکه شهرداری تهران اقدامات گسترده ای را برای مقابله با آلودگی هوا و مقابله با بحران آب در دست اجرا دارد اضافه کرد: توسعه حمل و نقل عمومی تا 75 درصد، نوسازی بخش زیادی از تاکسی ها و اتوبوسهای فرسوده، هوشمند سازی مصرف آب در مصارف فضای سبز شهر، توسعه سرانه فضای سبز متناسب با شرايط كم آبي ، جایگزینی انرژی های نو و تجدید پذیر به جای انرژی های فسیلی، راه اندازی نخستین نیروگاه زباله سوز کشور و رعایت استانداردهای زیست محیطی در مديريت پسماند و ... از جمله این اقدامات است.

شاعری تصریح کرد: این کمپین در سطح خانواده ها، محلات و مناطق 22 گانه به صورت گسترده با همکاری شهرداری تهران و انجمن های مردمی دوستداران محیط زیست برگزار می شود.

رییس ستاد محیط زیست شهرداری خاطر نشان کرد: کاهش مصرف انرژی، استفاده از انرژی های نو و تجدیدپذیر، تفکیک زباله از مبدأ و جلو گیری از رهاسازی انواع فاضلاب های آلاینده از جمله راهکارهای موثر برای حفظ محیط زیست است.

شاعری با اشاره به اینکه هر شهروند تهرانی روزانه 700 گرم زباله خانگی تولید می کند، گفت: این حجم تولید زباله بیشتر از میانگین توليد زباله در بسياري از كشورهاي دنياست.

وی همچنین با بیان اینکه مصرف آب تهرانی ها به طور متوسط 220 لیتر در روز است افزود: به عبارتي مصرف آب شهروندان تهرانی 70 لیتر بیشتر از سرانه جهانی است همچنین میزان مصرف انرژی نیز در تهران چهار برابر متوسط جهانی است.

شاعری با اشاره به اینکه به طور کلی استفاده از منابع حیاتی در تهران به مراتب بیشتر از سرانه جهانی است اظهار کرد: اگر می خواهیم هوای شهر پاک و سالم باشد، باید مصرف گرایی را تعدیل و چرخش مصرف خود را به سمت کالاها و محصولات سازگار با محیط زیست از جمله انرژی های نو سوق دهیم.

                              




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: