جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: پنجشنبه، 18 دی 1393     
هیچ رانتی در واردات بنزین وجود ندارد

به گزارش گروه محیط زیست شهرداری نیوز، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت با تاکید بر این که هیچ رانتی در واردات بنزین وجود ندارد، گفت: در شرایطی که بنزین جهانی گرانتر از بنزین داخلی است، هیچ واردکننده خصوصی نمی تواند بنزین وارد کند.

معصومه ابتکار پس از پایان جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران  با بیان این که شاخص هوای سالم تا ١٦ دیماه امسال، ١٩٣ روز و در مجموع هوا در سال ٩٣ نسبت به سال پیش ٤١ روز سالم تر بوده است، گفت: میزان آلودگی با بنزن بسیار کاهش یافته و به استاندارد نزدیک شده است.

وی با بیان این که همه شاخصها از جمله مونوکسید کربن، ترکیبات ازت و گوگرد برای ارزیابی هوای سالم یا ناسالم در نظر گرفته می شود، افزود: تنها شاخصی که هوای تهران در آن مشکل جدی دارد، بحث ذرات ٢,٥ میکرون به شمار می رود که نسبت به سالهای گذشته تحول خوبی رخ داده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: البته مشکل آلودگی هوا به طور کامل رفع نشده است و ما باید همچنان اقدامهای خود را انجام دهیم تا مشکل ذرات ٢,٥ میکرون نیز حل شود اما میزان بنزن در تهران بسیار کاهش یافته و به استاندارد نزدیک شده است.

ابتکار گفت: سازمان حفاظت محیط زیست مسئولیت سنجش و پایش مستمر وضع هوا را در کلانشهرها بر عهده دارد و ما بر اساس آمار و گزارشهایی که در ابتدای دولت یازدهم دریافت کردیم، متوجه وضع بسیار ناگوار شاخصهای مختلف آلودگی هوا شدیم.

وی افزود: علاوه بر این از گزارشهایی که از دیگر مراجع از جمله شهرداری و دانشگاه ها به ما رسید، به این جمع بندی رسیدیم که کیفیت بنزین کیفیت بسیار نامطلوبی است و ما این موضوع را در اواخر سال ٩٢ به طور رسمی به وزارت نفت اعلام کردیم.

ابتکار توضیح داد: طبق بررسیهایی که داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که نوع بنزینی که در گذشته عرضه می شد، از جمله بنزین پتروشیمی مغایرتهای جدی با استانداردها بویژه در موضوع ترکیبات حلقوی و بنزن داشت و از این رو اعلام کردیم که فوری توزیع این بنزین ها باید متوقف شود.

ابتکار در پاسخ به این سوال که آیا ایرادها به بنزین داخلی به دلیل رانتی است که در واردات بنزین به وجود آمده و سازمان محیط زیست متهم به سیاسی کاری شده است؟ گفت: هیچ رانتی در واردات بنزین وجود ندارد، در شرایطی که بنزین جهانی گرانتر از بنزین داخلی است، هیچ واردکننده خصوصی نمی تواند بنزین وارد کند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: وزارت نفت بر اساس تعهدها و مصوبه های پارسال هیات دولت در جهت ارتقای کیفیت هوا، باید بنزین استاندارد یورو٤ را عرضه کند و وزارت صنایع نیز در جهت اجرای استاندارد یورو٤ در خودروها و استانداردهایی که حدود هشت سال پیش باید محقق می شد، اقدام کند که در این زمینه وزارت نفت همکاری های خوبی با سازمان محیط زیست در جهت توزیع بنزین یورو ٤ انجام داد.

ابتکار با بیان اینکه سازمان محیط زیست به مقوله واردات بنزین ورودی ندارد، گفت: ورود ما در سنجش کیفیت هوا است و برخی مواقع نیز کیفیت سوخت را اندازه گیری، کنترل و پایش می کنیم.

وی با بیان این که بنزین پتروشیمی به طور کامل از چرخه عرضه حذف شده است، گفت: عده ای از دوستان می خواستند تلقی کنند چون عرضه این بنزین در دولت گذشته انجام می شد، این اقدام سازمان محیط زیست سیاسی است یا بگویند که رانتی در این کار بوده است؛ چنین چیزی حقیقت ندارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: برای هیچ فرد حقیقی چه از نزدیکان من باشد و چه از نزدیکان دیگر اعضای هیئت دولت، واردات بنزین در شرایطی که قیمتهای جهانی بنزین سه تا چهار برابر قیمت بنزین در داخل کشور است، رانتی ندارد.

ابتکار تاکید کرد: هیچ واردکننده خصوصی نمی تواند بنزین دو تا چهار هزار تومانی را بیرون از کشور خریداری کند و داخل کشور هزار تومان عرضه کند، بنابراین این کار دست دولت است. 

وی با اشاره به تلاشهای وزارت نفت برای ارتقای بنزین پالایشگاه ها نیز گفت: بخشی از این تلاشها در گذشته انجام شده است که ما از آنها نیز قدردانی می کنیم.

 

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: