جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 17 دی 1397     
در میان ۲۰ مترو اول جهان؛
ارزان ترين بليت جهان متعلق به متروی تهران است

به گزارش گروه حمل و نقل عمومی و شهری تهرانی نیوز، متروي تهران و حومه از نظر قيمت جزء ارزان ترین بلیت هاي جهان و بر اساس شاخص طول خطوط در میان ۲۰ مترو برتر جهان معرفي شده است.

مديريت ارتباطات و اموربين الملل شركت بهره برداري راه آهن شهري تهران و حومه، علي رغم اينكه ساخت مترو در تهران سال ها بعد از ديگر متروهاي جهان آغاز شد اما با تلاش متخصصان توانسته جايگاه خوبي را در ميان متروهاي جهان و رتبه نخست را در بسياري از شاخص ها در ميان متروي هاي خاورميانه از آن خود كند.
 
اين در حاليست كه هنوز ساخت متروي تهران به پايان نرسيده و بر اساس برنامه توسعه خطوط تا پايان سال ۱۴۰۴ شبكه متروي تهران جمعاً داراي ۱۲خط شامل ۸ خط درون شهري و ۴ خط برون شهري مجموعا به طول ۴۳۰ كيلومتر خواهد بود. 
 
درحال حاضر متروي تهران در خاورميانه رتبه اول را در طول خطوط، تعداد خطوط، تعداد ايستگاه ها و قيمت به خود اختصاص داده است و در ميان 163 متروي جهان، نيز از نظر طول خطوط در رتبه 17 در جهان قرار دارد. از نظر شاخص قيمت بلیت نيز متروی تهران ارزان ترین بلیت جهان را داراست. جایگاه متروی تهران و حومه در خاورمیانه از نظر تعداد خط، تعداد ایستگاه، طول خط و نظافت ایستگاه ها در رتبه نخست است. 
 
گفتني است؛ ترافیک و آلودگی هوا دو چالش قدیمی پایتخت است. درمان این درد قدیمی تهران توسعه حمل و نقل عمومی است و مترو در میان مدل های حمل و نقل یکی از بهترين ها است چرا كه ایمنی بسیار بالا، راحتی و آسایش مسافران، کاهش مصرف انرژی، سرعت مناسب، قیمت پایین از جمله مزیت‌های قطار شهری نسبت به سایر وسایل نقلیه عمومی است. مصرف روزانه چندین میلیون لیتر بنزین و گازوئیل فقط در شهر تهران، خسارت‌های بسیار هنگفتی به اقتصاد ملی وارد می‌کند. مترو به عنوان پاک‌ترین، سالم‌ترین، سریع‌ترین، ایمن‌ترین و به طور کلی کارآمدترین شبکه حمل و نقل عمومي درون شهري، نقش انکارناپذیری در حل مسائل اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی ناشی از معضل ترافیک دارد.
 
براساس آمار و اطلاعات سفر با مترو در شش ماه نخست سال 97 باعث شده است تا در مصرف 195 ميليون ليتر بنزين و 19 ميليون ليتر گازوئيل صرفه جويي شود و اين ميزان صرفه جويي در مجموع سفرهايي كه از ابتداي بهره برداري از متروي تهران و حومه تا پايان شهريور ماه سال 1397 در اين ناوگان انجام شده است به رقم 4هزار و 859 ميليون ليتر در مصرف بنزين و 487 ميليون ليتر در مصرف گازوئيل مي رسد. البته در کنار آن انجام سفرهاي شهري با متروي تهران و حومه در شش ماه نخست سال 1397 باعث شده تا 520 هزار تن گاز Co2 وارد هواي تهران نشود، ضمن آن كه سفرهاي انجام شده با متروي تهران و حومه در اين مدت مانع از انتشار 73 هزار تن گازهايCo ، NOX، So2، PM10و  HCشده است.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: