جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: جمعه، 12 دی 1393     
توسعه حمل و نقل شهری زیرساخت توسعه پایدار است

به گزارش شهرداری نیوز ،معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اعلام اینکه رشد و توسعه شهر تهران به عنوان کلان‌شهری پر جمعیت، آثار و تبعات ویژه و مسائل و مشکلات اجتناب ناپذیری را در مقیاس یک اَبرشهر به دنبال دارد، گفت: به همین دلیل لازم است چشم‌انداز آینده‌ را در چارچوب توسعه پایدار و رسیدن به آرمان‌شهر اسلامی ترسیم کنیم. 

مهندس سید جعفر تشکری هاشمی افزود: یکی از ضروری‌ترین نیازهای تهران امروز در کنار توسعه اقتصادی و اجتماعی، توسعه سیستم حمل و نقل شهری و بهبود خدمات آن است که باید همگام با رشد انواع فضاهای شهری، جایگاه آن به عنوان یکی از زیرساخت‌های اصلی توسعه پایدار مورد توجه قرار گیرد.

 

وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر حمل و نقل و ترافیک، ملموس‌ترین مشکل و حاد‌ترین مسأله شهر تهران است که به شکل نارسایی‏هایی از قبیل تأخیر در زمان سفر، تصادفات رانندگی، آلودگی صوتی و آلودگی هوا مشاهده می‌شود، اظهار کرد: حمل و نقل به شکل بسیار پیچیده‌ای با جمعیت و فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی از یک سو و توزیع مکانی جمعیت و تولید سفر از سوی دیگر پیوند خورده و یکی از محسوس‌ترین ابعاد منفی ترافیک، اتلاف وقت و سرمایه شهروندان به دلیل راه‌بندان‌های طولانی است. 

 

توسعه حمل و نقل عمومی پایتخت یک مطالبه ملی است

 

معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه توسعه حمل و نقل عمومی پایتخت یک مطالبه ملی است، اظهار کرد: طرح جامع حمل و نقل و ترافیک تهران به عنوان سندی بالا دستی، تمام اتفاقاتی را که در حیطه حمل و نقل قرار است روی دهد را پوشش می‌-دهد.

 

مهندس تشکری هاشمی با بیان اینکه مواردی همچون توسعه شبکه معابر، حمل و نقل ریلی، بی‌آر تی، اتوبوسرانی و تاکسیرانی در طرح جامع حمل و نقل و نقل و ترافیک تهران دیده شده، تصریح کرد: عابران پیاده، موتورسیکلت‌ها، دوچرخه‌ها، سامانه‏های هوشمند، علائم و تابلو‌ها، ایمنی عبور و مرور، فرهنگ ترافیک و سایر مقولات مربوط به ترافیک، از دیگر مواردی است که در این طرح مورد توجه قرار گرفته است. 

 

وی با تأکید بر اینکه افق پیش روی طرح جامع حمل و نقل و ترافیک تهران برای سال ۱۴۰۴ هدف‌گذاری شده، اضافه کرد: بر اساس این طرح، تهران تا ده سال دیگر باید به شهری ایمن، در دسترس، مجهز به حمل و نقل کارآمد و دارای هوای پاک تبدیل شده باشد و طرح جامع، اولویت‌های حرکت در این مسیر و مراحل نیل به اهداف مذکور را دقیقاً مشخص نموده است. 

 

متروی تهران افتخار کشور است

 

معاون شهردار تهران با اشاره به فقر وسیعی که طی سال‌های طولانی در حوزه حمل و نقل و ترافیک شکل گرفته، اظهار کرد: تلاش کرده‌ایم تا این وضعیت را به نقطه‌ای قابل قبول برسانیم و در برنامه ۵ ساله دوم شهر تهران، موضوع حمل و نقل شهری و به ویژه فرهنگ ترافیک مورد توجه ویژه قرار گرفته است. 

 

مهندس تشکری هاشمی با بیان نقش مدیریت کار‌شناسانه در روند توسعه شهر، تصریح کرد: در پروژه‌های شهری، هدف اجرای طرح‌های زود بازده و کم دردسر نبوده، بلکه دیدگاه مدیریت شهری، انجام اقداماتی است که علاوه بر حل مسائل و مشکلات کنونی شهر و شهروندان، برای ده‌ها سال در پایتخت برقرار و ماندگار باشد و نسل‌های آینده نیز از اثرات و ثمرات آن بهره‌مند شوند. 

 

وی با تأکید بر اینکه توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی با محوریت مترو، نمونه مناسبی از این توسعه‌ است، اضافه کرد: در حال حاضر بخش عمده‌ای از سفرهای شهروندان در تهران از طریق مترو صورت می‌گیرد و سه میلیون جابه‌جایی روزانه به وسیله متروی تهران به عنوان یک وسیله حمل و نقلی پاک در نوع خود افتخاری برای کشور و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است. 

 

اتوبوسرانی و تاکسیرانی متحول شده است

 

معاون شهردار تهران با اشاره به تحولات اساسی که طی سال‌های اخیر در حوزه اتوبوسرانی صورت گرفته، اظهار کرد: در این حوزه به صورت خاص توانستیم ساختار قدیمی و سنتی با بازده پایین را متحول نماییم و با وجود کمبود شدید اتوبوس و فرسودگی ناوگان، با توجه به اجرای برنامه زمان‏‏بندی حرکت اتوبوس‏‌ها در خطوط اتوبوسرانی، خود را موظف نمودیم تا سر ساعات مشخص نسبت به خدمات‌رسانی ناوگان به شهروندان اقدام نماییم. 

 

مهندس تشکری هاشمی با بیان اینکه بر اساس افق طرح جامع، کلان شهر تهران حداقل به ۱۱ هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد، تصریح کرد: در حال حاضر پایتخت دارای ۶۵۰۰ دستگاه اتوبوس است که دو هزار دستگاه آن فرسوده‌اند و با وجود همه کاستی‌ها و کمبودهایی که در این خصوص وجود دارد، سعی داریم به نحو شایسته به شهروندان خدمات‌رسانی نماییم. 

 

وی با تأکید بر اینکه وضعیت کنونی سازمان تاکسیرانی نقطه عطفی در تاریخ فعالیت این سازمان است، اضافه کرد: امروز در رابطه با نوسازی ناوگان تاکسیرانی به یک تحول دست یافته و توانسته‌ایم فعالیت نا‌منظم و پراکنده تاکسی‌های فرسوده را به وضعیت کنونی ارتقاء داده و در راستای سرویس‌دهی شایسته به شهروندان قدم بر داریم. 

 

خودروهای پاک توسعه پایدار شهر را محقق می‌سازد 

 

معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه کاهش آلودگی هوا یکی از اهداف نوسازی ناوگان تاکسیرانی است، اظهار کرد: هیچ رسانه‌ای به اندازه تاکسی برای فرهنگ‌سازی در شهر موثر نیست و با توجه به آموزش‌هایی که به صورت ویژه برای تاکسیرانان تهرانی برگزار شده، می‌توان روی رانندگان تاکسی به عنوان پیشتازان فرهنگ ترافیک حساب ویژه‌ای باز کرد. 

 

مهندس تشکری هاشمی با بیان اینکه ناوگان تاکسیرانی برای ورود خودروهای هیبریدی در راستای سیاست‌های کاهش آلودگی هوا آماده است، تصریح کرد: در حال حاضر با حمایت وزارت کشور و ستاد مدیریت سوخت از یک سو و حمایت‌های ویژه شهردار محترم و شورای اسلامی شهر تهران از سوی دیگر، زمینه‌ لازم برای تسهیل ورود تاکسی‌های هیبریدی به تهران آماده شده است. 

 

وی با تأکید بر اینکه دولت به منظور تشویق به استفاده از خودروهای هیبریدی، نسبت به تقلیل تعرفه این خودرو‌ها به ۴ درصد اقدام نموده، اضافه کرد: با ورود این خودروهای پاک، بخشی از توسعه پایدار شهری که همانا توجه به مقوله آرامش و سلامت شهر و شهروندان است، محقق می‌شود. 

 

حل مشکل ترافیک به سلامت شهر و شهروندان می‌انجامد

 

وی با اشاره به ساماندهی وضعیت سرویس مدارس در سال‌های اخیر، اظهار کرد: تأمین ایمنی و سلامتی دانش‌آموزان هنگام تردد در مسیر خانه تا مدرسه و بر عکس، مهم‌ترین هدف این برنامه است و توجه به افزایش ایمنی خودرو و سلامت رانندگان کمک می‌‏کند تا دانش‌آموزان و والدین با آرامش به آمد و شد در شهر بپردازند. 

 

مهندس تشکری هاشمی با بیان اقدامات مؤثری که در زمینه حمل و نقل جانبازان و معلولان عزیز صورت گرفته، تصریح کرد: در حال حاضر این عزیزان می‌توانند با هزینه‌هایی نازل‌تر از کرایه یک خودروی عمومی، از اتوبوس، ون و سواری‌های مجهز به بالابرهای برقی و تسهیلات ویژه برای سفرهای روزانه خود استفاده نمایند. 

 

وی در پایان با تأکید بر اینکه مدیریت حمل و نقل در کلان شهری همچون تهران با دارا بودن صد‌ها خیابان و ده‌ها بزرگراه و تردد میلیون‌ها دستگاه خودرو، کاری بسیار دشوار است که تلاش کرده‌ایم به خوبی از عهده آن بر آییم، خاطرنشان کرد: امیدواریم با حل مشکل ترافیک، به سمت ارتقای سلامت شهر و شهروندان به عنوان یکی از مفاهیم اصلی در رویکرد توسعه پایدار شهری، حرکت نماییم.

 

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: