جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: پنجشنبه، 11 دی 1393     
عمارت‌ خسرو از عجایب دنیا/عکس

 

 

باشگاه خبرنگاران،بنای معروف به عمارت خسرو در میان نیزارها و نخلستان‌های حاشیه شمالی شهرستان قصرشیرین کرمانشاه و در ساحل سمت راست رودخانه الوند قرار دارد.

 

این بنا در مسیر جاده بسیار بااهمیتی واقع شده که در سده‌های میانه به جاده بزرگ خراسان و بعدها به دروازه آسیا معروف شده است.

 

بسیاری از مورخان و جغرافی نویسان ایرانی و عرب سده سوم هجری به بعد در مورد شهر قصرشیرین و بناهای این شهر از جمله عمارت خسرو مطالبی نگاشته‌اند. اکثر مورخان عمارت خسرو را جزء عجایب دنیاو آن را کاخی دانسته اند که خسرو پرویز برای شیرین زن مسیحی‌اش بنا کرده است.

 

عمارت خسرو دارای پلان مستطیل شکل است که با جهت شرقی غربی با استفاده از مصالح لاشه سنگ، گچ و آجر بر روی صفحه‌ای به ارتفاع هشت متر ساخته شده است.

 

 

در قسمت شمالی و جنوبی این اتاق فضاهایی با پلان مستطیل وجود دارد. پس از اتاق گنبد دار از طریق درگاههای جبهه غربی می‌توان وارد صحن مربع شکلی به ابعاد ‪ ۲۷در ‪ ۲۷متر شد که اطراف آن را رواقی ستون دار فرا گرفته است، این صحن از نظر ترکیب کلی شبیه حیاط شمالی آتشکده تخت سلیمان است.

 

 

به نظر می‌رسد تالار ستون دار و گنبد پشت آن بخش رسمی و تشریفاتی عمارت باشد و خانه‌هایی که در قسمت مرکزی عمارت قرار دارند احتمالا" حرم حاکم را تشکیل می‌دهند.

 

همچنین خانه‌های واقع در پشت ساختمان احتمالا برای پذیرایی از مهمانان بوده است. در ضلع شرقی عمارت درست در مقابل دروازه باغ استخری وجود داشته که در سال ‪ ۱۸۹۱ میلادی دمورگان پلان آن را رسم کرده و جغرافی نویسان سده سوم هجری قمری به بعد به کرات از این استخر یاد کرده‌اند

 

اگرچه برخی پژوهشگران سده بیستم این عمارت را بنای تشریفاتی از دوره عباسی می‌دانند، اما تمام جغرافی‌دانان ایرانی و به تبع آن پژوهشگران معاصر این بنا را کاخی از زمان خسرو پرویز می‌دانند که برای همسر مسیحی‌اش شیرین ساخته است.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: