جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 10 دی 1393     
مجلس به اجرای موفق کمپین آسمان آبی و زمین پاک امیدوار است

به گزارش گروه پارلمانی شهرداری نیوز ،سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: اقدامات کم نظیر شهرداری تهران در حوزه مدیریت شهری و احداث سازه های عظیم حاکی از آن است که این نهاد اجتماعی از پتانسیل اجرایی بالایی برخوردار است. از این رو، مجلس به اجرای موفق کمپین آسمان آبی و زمین پاک در راستای جلب مشارکت های مردمی و تغییر رفتار شهروندان امیدوار است.

موید حسینی صدر تصریح کرد: به باور من، ورود جدی شهرداری تهران به حوزه پسماند و حمل و نقل در قالب کمپین آسمان آبی و زمین پاک را باید به فال نیک گرفت و از آن استقبال کرد. واقعیت این است که شهرداری تهران این توان را دارد تا با استفاده از کارشناسان و با برنامه ریزی جامع زمینه را برای ساماندهی پسماند شهری و ترافیک به عنوان دو معضل اصلی شهر تهران فراهم کند.

وی در ادامه با اشاره به تجربه بسیاری از کشورهای پیشرفته در حوزه مدیریت پسماند عنوان کرد: تفکیک زباله از مبداء، بازیابی و استفاده صحیح از زباله به عنوان طلای کثیف در تمامی کشورهای دنیا به ویژه کشورهای پیشرفته امری متداول است. این در حالی است که کشور ما علی رغم توسعه و پیشرفت در تمامی زمینه های فنی و عمرانی همچنان با معضل بازیافت رو به رو است و متاسفانه، تا به حال حتی قدم های ابتدایی در راستای حل این آسیب برداشته نشده است.

سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه معضل زباله در تهران نمود بیشتری نسبت به سایر مناطق کشور دارد، خاطر نشان کرد: با توجه به شرایط سیاسی، اجتماعی و جمعیتی تهران به عنوان پایتخت ایران مسئله زباله در این شهر به آسیبی تبدیل شده است که سلامتی شهروندان را به طور جدی تهدید می کند. از این رو، گام عملی شهرداری تهران برای جذب مشارکت های مردمی و آموزش شهروندان نه تنها می تواند چهره شهر را از ناهنجاری هایی چون حضور کارگران پسماند پاک کند، بلکه به نظافت شهر، نگهداشت محیط زیست و ایجاد فرصت های جدید شغلی کمک کند.

 وی در ادامه با تاکید بر انتقال آموزش های شهروندی و استفاده از پتانسیل مردم و بخش خصوصی در اجرای کمپین آسمان آبی و زمین پاک گفت: ایجاد بسترهای سخت افزاری در بهترین حالت تنها به پیشبرد 10 درصد از برنامه ها کمک می کند و مابقی این مسیر باید از طریق آموزش و همکاری مردم طی شود. چنانچه تجربه بسیاری از کشورها نشان می دهد، مشارکت مردم و حضور فعال آنان در تفکیک زباله از مبداء علاوه بر اینکه منجر به کاهش هرینه بازیافت منجر می شود به تسریع روند و افزایش کارایی بازیافت زباله کمک می کند. از این رو، به عقیده من ضروری است تا همگام با شهرداری، رسانه ملی و نشریات نیز به این امر ورود کرده و با آموزش عمومی به تغییر رفتارهای شهروندان کمک کنند. این مهم نیز جز با همکاری نهادها و ارگان های مختلف امکان پذیر نیست.

حسینی صدر همچنین با اشاره به نقش مجلس در اجرای دقیق و موفقیت آمیز کمپین آسمان آبی و زمین پاک تصریح کرد: به طور حتم، مجلس به عنوان نهاد قانون گذار می تواند در عمل نقش بسزایی در اجرای طرح مذکور داشته باشد. در این راستا، فراکسیون محیط زیست آمادگی دارد تا با تسریع روند ارائه مجوزهای قانونی لازم و اختصاص سرمایه مورد نیاز به اجرای هر چه بهتر کمپین آسمان آبی و زمین پاک که فرا منطقه ای و در مقیاسی ملی است کمک کند. البته، اقدامات کم نظیر شهرداری تهران در حوزه مدیریت شهری و احداث سازه های عظیم حاکی از آن است که این نهاد اجتماعی از پتانسیل اجرایی بالایی برخوردار است. از این رو، مجلس به اجرای موفق کمپین آسمان آبی و زمین پاک در راستای جلب مشارکت های مردمی و تغییر رفتار شهروندان امیدوار است.

سخنگوی فراکسیون محیط زیست تاکید کرد: توصیه من به شهرداری تهران این است تا علاوه بر به کارگیری نیروهای متخصص داخلی از تجربه کشورهای خارجی نیز بهره بگیرد. یقیناً، تجربه کشورهای پیشرفته در ساماندهی ترافیک، حمل و نقل و پسماند می تواند در بلند مدت تغییر رفتارهای شهروندان را برای شهر به ارمغان بیاورد.

وی گفت: امروزه، مسئله بی نظمی در حمل و نقل و بی توجهی مردم به رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی و البته، غفلت مسئولان به معضل آلودگی هوای تهران دامن زده است؛ به طوری که 75 درصد از آلودگی هوای تهران ناشی از منابع متحرک است. به طور حتم، این امر لزوم برنامه ریزی، پیگیری مسئولان و مشارکت مردم برای زدودن آلودگی از چهره شهر را تبیین می کند.

حسینی صدر آموزش مردم، نهادینه کردن فرهنگ حمل و نقل و پسماند و برنامه ریزی های مستمر و منظم را از ضرورت هایی اصلی اجرای موفق کمپین آسمان آبی و زمین پاک معرفی کرد.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: