جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 29 مرداد 1397     
نوکری که به اربابش غذا نداد

 

سرلشگر هاشمی‌­نژاد، فرمانده گارد، خواسته بود اجازه بگیرم با خانم خودش به مکه برود. به عرض رساندم، ضمناً عرض کردم، به او گفته‌­ام خانم را به مکه بفرست، خودت هم فعلاً در این دنیا به بهشت برو!

 

خبرگزاری فارس: اسدالله علم، یکی از مهم‌ترین چهره‌های سیاسی دوران محمدرضاشاه و از دوستان و نزدیکان وی بود. او از سال ۱۳۴۱ تا ۱۳۴۲ نخست‌وزیر و بین سال‌های ۱۳۴۵ تا ۱۳۵۶ وزیر دربار بوده است. وی که روزانه با شاه ملاقات داشته در قسمتی از یادداشت­‌هایش می‌نویسد:

«سرلشگر هاشمی‌­نژاد، فرمانده گارد، خواسته بود اجازه بگیرم با خانم خودش به مکه برود. به عرض رساندم. ضمناً عرض کردم، به او گفته‌­ام خانم را به مکه بفرست، خودت هم فعلاً در این دنیا به بهشت برو! شاهنشاه خیلی خندیدند. فرمودند: این‌ها نمی‌­گویند ما‌ها خیلی فاسق هستیم؟»

البته علم در این مورد به شاه هشدار می‌­دهد که به‌ویژه در مراسم‌­های عزاداری نباید ظاهرسازی را فراموش کرد. سپس برای نشان دادن اهمیت این مطلب، تجربه خودش را برای شاه نقل می‌کند. وی می‌نویسد:

«عرض کردم، این بزرگ­‌ها که خیر، زیرا می‌­دانند شما واقعاً و قلباً مرد خدا هستید:

عبادت به جز خدمت خلق نیست به تسبیح و سجاده و دلق نیست.

ولی سرباز‌های کوچک که تحت تأثیر تعلیمات قشری اسلامی هستند، فوق‌العاده ممکن است خطرناک واقع شوند. به این جهت در شب­‌های به‌اصطلاح عزاداری باید خیلی احتیاط کرد. من یک شب تاسوعا در شیراز، با آن که کاری نمی‌­کردم فقط بادوستم بودم، نوکرهایم به من شام ندادند!» [۱]منبع: یادداشت­های علم، جلد ۲، صفحه ۱۷۱؛ مورخ بیست و دوم، دی، ۱۳۴۹.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: