جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 9 دی 1393     
وجود فاصله عمیق بین محیط علم و محیط کاری در جامعه

به گزارش شهرداری نیوز،شهردار تهران با اشاره به اینکه علم باید گره‌گشای زندگی مردم باشد، گفت: جامعه و مردم نباید زیر چرخ مدیرانی که با آزمون و خطا جامعه را اداره می‌کنند له شوند.

محمد باقر قالیباف شهردار تهران در سومین دوسالانه نشستی با اندیشمندان علوم انسانی که شب گذشته(دوشنبه) در سالن اصلی همایش‌های برج میلاد برگزار شد، در خصوص ضرورت وجود خانه اندیشمندان عنوان کرد: با خدمت در عرصه کار و تلاش در بیرون از محیط دانشگاه بعد از سالیان سال به این نتیجه رسیدم که فاصله بسیار عمیقی بین محیط علمی و محیط کاری و اجرایی در کشور وجود دارد و با مطرح کردن این بحث با اندیشمندان این جمع به این نتیجه رسیدند که چنین خانه‌ای باید به دور از همه حواشی شکل گیرد و کاری  صورت گیرد که علم به توسعه جامعه بشری منجر شود.

وی با اشاره به اینکه علم هم باید گره‌گشای زندگی و موجبات آسایش و آرامش مردم را فراهم کند افزود: مردم باید بتوانند با استفاده از علم از ارتقای زندگی مادی و معنوی را حفظ کنند.

قالیباف با اشاره به اینکه جامعه و مردم نباید در زیر چرخ مدیرانی که با آزمون و خطای تکراری جامعه را اداره می‌کنند له شوند، بیان داشت: امروزه پدیده‌ها در جوامع بسیار متفاوت و پیچیده‌ شده‌اند و شناخت و تحلیل و گره‌گشایی از این پدیده‌ها نیازمند هم‌اندیشی،‌هم‌فکری و همکاری یکایک اندیشمندان جامعه است.

وی ادامه داد: خانه اندیشمندان متعلق به جامعه نخبه ، اساتید و بزرگان جامعه ماست و تنها به شهرداری که یک نهاد عمومی غیر دولتی است تعلق ندارد.

شهردار تهران یادآور شد: سومین نشست اندیشمندان بعد از یک دوره چهارساله یک خون جدید در این مجموعه تزریق می‌کند چرا که ما معتقدیم این علوم انسانی است که می‌تواند نقش پیشتازی در جامعه داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه مباحث علمی طبیعتاً قطعیت نداشته‌اند تاکید کرد: مباحثی که در حوزه علوم انسانی مطرح می‌شود بحثهایی است که همیشه پیش می‌آید و ما نیازمند آن هستیم تا بزرگان علوم انسانی گره‌گشایی اما ما نیازمند آن هستیم تا با کمک بزرگان علوم انسانی آنان را گره‌گشایی کنیم.

قالیباف تصریح کرد: زمانی که به طور کلی به نظام اسلامی می‌نگریم اینگونه به نظر می‌رسد که در این نظام دو چیز که تعلیم و تکریم است باید وجود داشته باشد و دو ویژگی دیگر که فقر و تکاثر است نباید وجود داشته باشد. حال اگر این مساله را به عنوان یک پیشرفت در نظر بگیریم و نگاهی به جامعه خود بنماییم چگونه می‌توانیم جامعه را ارزیابی و تحلیل کنیم که در کجای این ویژگی‌ها ایستاده‌ایم.

شهردار تهران با مطرح کردن این سوال که آیا بنا هست اندیشمندان و مدیران ما در نظام اسلامی فکری کنند و حرکتی انجام دهند ادامه داد: امروزه جامعه ما باید یک جامعه مولد باشد و برای پیشرفت در هر زمان دانش و علم را به کار گیرد.

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم یک جامعه مولد باشیم این سوال پیش می‌آید که چه چیز باید تولید کنیم. از این رو به نظر می‌رسد که ما باید قدرت، ثروت و منزلت تولید کنیم و مهمتر از تولید اینها تبدیل کردن آنها به یکدیگر است تا جامعه‌ای پویا، زنده و سالم داشته باشیم. چرا که اگر ما در جامعه بتوانیم ثروت را به معرفت ، منزلت را به قدرت و قدرت را به ثروت تبدیل کنیم جامعه پویا می‌شود.البته گاهی نمی‌توانیم منزلت را به قدرت تبدیل کنیم و گاها از مسیرهای فساد آلود این کار صورت می‌گیرد و این اندیشمندان علوم انسانی هستند که می‌توانند جامعه را از این چالشها نجات دهند.

شهردار تهران در پایان افزود: هم‌اکنون به عنوان یک دانشجو و خدمتگزار دست نیاز به سمت اندیشمندان علوم انسانی دراز کرده‌ایم و اگر در جایی لازم باشد که مجموعه مدیریت شهری، شهرداری و شورای شهر این امکان را فراهم کنند که بین بخش اداری و دانشگاهی ارتباط برقرار شود، این کار را خواهیم کرد تا از این منظر کنار هم قرار گرفته و به پیشرفت جامعه کمک کنیم.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: