جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 7 دی 1393     
«مینیر» چیست؟

ایسنا: یک متخصص گوش، حلق و بینی گفت: بیماری "مینیر" مربوط به گوش داخلی است که در صورت عدم درمان می‌تواند موجب از دست رفتن شنوایی فرد شود.

دکتر مریم اعتمادی اظهار کرد: بر اثر عواملی از جمله استرس، فشار خون و مصرف غذاهای پرنمک و پرچرب تغییراتی در یون‌های مایعات گوش داخلی ایجاد شده که بر اثر این تغییرات فشار داخل این مایعات افزایش می‌یابد.

وی تصریح کرد: این افزایش فشار در مراحل اولیه بصورت ورم بروز کرده و در مراحل بعدی موجب پاره شدن مجاری گوش داخلی می‌شود.

اعتمادی، وزوز گوش، سرگیجه طولانی مدت ( یک یا دو روز پشت سر هم) و نیز کاهش شنوایی در برخی موارد همراه با تهوع و استفراغ را از جمله علائم این بیماری عنوان کرد.

این متخصص گوش، حلق و بینی با بیان اینکه این علائم می‌تواند همراه با یکدیگر یا بصورت مجزا بروز کند، اظهار کرد: با گذشت چند روز علائم به خودی خود برطرف شده و پس از گذشت مدتی حمله بعدی بروز می‌کند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اظهار کرد: متاسفانه با هر بار حمله بیماری درجاتی از کاهش شنوایی که حسی عصبی است باقی می‌ماند و هیچگاه درمان نمی‌شود. در صورت پیشرفت بیماری، ادامه حملات و عدم درمان امکان از دست رفتن شنوایی گوش محتمل است.

وی با اشاره به وجود درمان‌های دارویی، حمایتی و جراحی برای درمان این بیماری، اظهار کرد: بیمار در مرحله اول باید سعی کند شرایط زندگی خود را تغییر داده و از عصبانی شدن و استرس اجتناب کند. این بیماران همچنین باید مصرف مواد کافئین‌دار مانند چای، قهوه و شکلات و نیز مصرف غذاهای پرچرب و پرنمک را در رژیم غذایی خود کاهش داده و فشار خون خود را هم کنترل کنند.

این متخصص گوش، حلق و بینی انجام ورزش‌هایی مانند پیاده‌روی و یوگا را برای کنترل استرس این بیماران مفید دانست و گفت: در درمان دارویی "مینیر" داروهایی برای رفع سرگیجه و نیز قرص‌های ضداضطراب و ادرارآور تجویز می‌شود تا از این طریق فشار گوش داخلی را پایین بیاورد. همچنین در مراحل نهایی بیماری و در مواردی که سرگیجه فرد شدت یافته و مقاوم به دارو است، جراحی توصیه می‌شود. درمان جراحی تنها برای رفع سرگیجه کاربرد داشته و در درمان وزوز گوش و کاهش شنوایی فرد تاثیری ندارد.

وی گفت: از طریق روش‌های درمانی مذکور تنها می‌توان این بیماری را کنترل کرد.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: