جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 18 فروردين 1393     
حجم ذخایر نفت ایران افزایش یافت

مهر: در حال حاضر حجم ذخایر نفت خام و هیدروکربورهای مایع ایران بالغ بر 700 میلیارد بشکه برآورده می‌شود که از این میزان تنها حدود 155 میلیارد بشکه نفت قابل برداشت است.

بر اساس اهداف برنامه پنجم توسعه باید سالانه یک درصد ضریب بازیافت مخازن نفت ایران افزایش یابد که برای تحقق این هدف در مجموع  باید سالانه 5 میلیارد دلار سرمایه گذاری جدید برای افزایش ضریب بازیافت از مخازن نفت انجام شود.
 
مطالعات انجام شده در شرکت ملی نفت حاکی از آن است که در صورت افزایش پنج درصدی ضریب بازیافت مخازن 100 میلیارد دلار به ارزش ذخایر نفت کشور افزوده خواهد شد که برای اجرای طرحهای افزایش ضریب بازیافت مطابق با اولویت بندی مخازن مناطق خشکی و دریایی انجام می شود.

حميد دريس مدير امور فني شركت ملي مناطق نفتخيز جنوب با اشاره به انجام مطالعه 27 مخزن نفتي در محدوده عملياتي مناطق نفتخیز جنوب، گفت:نتيجه انجام اين مطالعات منجر به افزايش 0.2 درصدي ضريب بازيافت نفت شده است.

این مقام مسئول با اعلام اینکه متوسط ضريب بازيافت نفت در مناطق نفتخيز جنوب 28 درصد است، تصریح کرد: سال گذشته با انجام مطالعات مخازن حدود 668 ميليون بشكه نفت به ذخاير کشور اضافه شده است.

وی با یادآوری اینکه در مجموع از سال 1378 تاكنون بيش از 3 ميليارد بشكه نفت درجا به ذخاير افزوده شده است، بیان کرد: مطالعه تعداد زيادي از مخازن (از مجموع 27 مخزن) به اتمام رسيده است، بقيه مطالعات نيز تا پايان خردادماه امسال به اتمام مي رسد.

دریس با بیان اینکه برنامه مطالعات مخزني هر پنج سال يك بار انجام مي شود، اظهار داشت: اين مطالعات به صورت ديناميك همزمان با توليد از ميادين انجام مي شود.

مدير فني شركت مناطق نفتخيز جنوب از افزايش توان توليد این مجموعه نفتی در سال جديد خبر داد و افزود: با توجه به سياستگذاري وزارت نفت مبني بر افزايش سطح توليد، برنامه توليد مناطق نيز در سال جديد افزايشي بسته شده كه با فراهم شدن ملزومات لازم برنامه توليد كامل محقق خواهد شد.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: