جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 29 آذر 1393     
کمپین آسمان آبی و زمین پاک تجلی اراده ملی برای حفاظت از محیط زیست

به گزارش گروه محیط زیست شهرداری نیوز،رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران گفت: کمپین آسمان آبی و زمین پاک کانونی برای جلب مشارکت همه دوستداران طبیعت است و نشانه ای از تجلی اراده ملی و مشارکت عمومی و مردمی برای حفاظت از محیط زیست به شمار می رود.

علی محمد شاعری ضمن بیان این مطلب تصریح کرد: کمپین آسمان آبی و زمین پاک با هدف کاهش آلودگی هوا ،مدیریت پسماند به ویژه تفکیک زباله از مبدا ، کمک به کاهش زباله و کنترل آلودگی منابع حیاتی آب و خاک و هوا راه اندازی شد.

وی در ادامه گفت: در حال حاضر آلاینده هایی چون مصرف انرژی در منازل، مصرف سوخت در خودروها و فعالیت های صنعتی آلاینده در تهران و اطراف شهرکهتحتتاثیرمنابعثابتقرار دارند، مهم ترین منابع آلودگی در تهران به شمار می روند.در واقع، منشاء بسیاری از آلاینده های موجود در هوا، آب و خاک رفتارهای ما شهروندان و عدم توجه و سیاست گذاری اشتباه مسئولان است.

رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با بیان اینکه دغدغه و اولویت اصلی مردم در تهران موضوع آلودگی، ترافیک و حفظ محیط زیست است، بیان کرد: برای حل این معضلات نیازمند کمک دولت و مشارکت مردم هستیم. بر همین اساس، کمپین آسمان آبی و زمین پاک تجلی حرکت اجتماعی است تا اعلام کنیم که به آلودگی های موجود اعتراض داریم و می خواهیم هوای پاک، زمین پاک و محیط زیست پاک داشته باشیم. برای رسیدن به این هدف نیز باید از روش های جایگزین و مناسب استفاده کنیم. 

شاعری با اشاره به اینکه برگزاری کمپین آسمان آبی و زمین پاک فرصت مناسبی برای ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست و کنترل منابع آلاینده ها و مسئولیت پذیری شهروندان در نگهداشت محیط زیست است، خاطر نشان کرد: به باور من، ضروری است تا دولت، مردم و شهرداری برای حل مشکلات محیط زیست با یکدیگر مشارکت سازنده ای داشته باشند تا در چارچوب یک مدیریت واحد تعریف شده تمام عناصر در کنار هم قرار بگیرند.

وی افزود: حل مشکلات محیط زیستی در تهران باید تحت رهبری دولت به عنوان نهاد مقتدر که مسئولیت های تصدی گری و اجرایی مقابله با آلودگی هوا را دارد،صورت پذیرد. ضمن اینکه، سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان دستگاه نظارتی وظیفه نظارت و شهرداری ها به عنوان دستگاه اجرایی وظیفه حفاظت و حراست از محیط زیست را بر عهده دارند.

شاعری در ادامه با تاکید بر اینکه شهرداری تهران طی سال های اخیر نشان داد که از توان اجرایی بالا، ساز و کار و نیروی متخصص و مدیریت قوی برای امور پیچیده و سختی چون آلودگی هوا و پسماندبرخوردار است، گفت: بحث پسماند در تهران موضوع اساسی بود که شهرداری توانست با مدیریت یکپارچه این پدیده را به درستی هدایت کند.این در حالی است که در حال حاضر، 15 دستگاه مسئول آلودگی هوای تهران هستند و این معضل نیازمند متولی مقتدری همچون شهرداری ها است تا تمامی اختیارات و مسئولیت ها را بر عهده بگیرد و  دولت تنها نقش نظارتی داشته باشد. در واقع، همان گونه که رئیس جمهور هم اعلام کرده دولت در این عرصه نباید وظیفه اجرایی و تصدی گری را بر عهده بگیرد و ضروری است تا در این مورد مردم و شهرداری ها به نیابت از مردم باید وارد عمل شوند.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: