جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 26 آذر 1392     
افزایش صادرات تجهیزات صنعت برق

 

فارس: حمید چیت‌چیان دوشنبه شب در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو صداوسیما در ارائه گزارشی از عملکرد وزارت نیرو به سؤالاتی درباره وضعیت آب و صنعت برق پاسخ داد.

 

چیت‌چیان با بیان اینکه طبیعتاً 100 روز اول بیشتر به سازماندهی و برنامه‌ریزی گذراندیم، اظهار داشت:‌در این مدت فعالیت‌هایی را آغاز کردیم.

 

وی ادامه داد: خدمات آب و برق از جمله موارد هستند که باید به طور مستمر به مردم ارائه شود؛ آب‌های مشترک یکی از دغدغه‌های وزارت نیرو طی چهار ماه گذشته بوده که در لایحه بودجه 93 نیز این موضوع گنجانده شده است.

 

وی با اشاره به اینکه کارگروهی پس از روی کار‌آمدن دولت برای تدوین بودجه 93 تدوین شد، گفت: با توجه به مجموعه شرایط اقتصادی کشور اعتبارات آب با همکاران صنعت آب به خوبی تخصیص داده خواهد شد.

 

چیت‌چیان تأکید کرد:‌ در لایحه بودجه سال 93 کل کشور بند مستقلی مربوط به توسعه مجتمع‌های آب روستایی برای مردم جزو اولویت‌ها قرار گرفته است.

 

وی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از نیروی این وزارتخانه در دریاچه ارومیه و سایر تالاب‌های کشور متمرکز شد، گفت: برداشت بی‌رویه و روال اشتباه مصرف موجب خشکسالی‌ها و مشکلاتی برای تالاب‌ها و دریاچه‌های کشور شده است.

 

چیت‌چیان با تأکید براینکه انتقال آب از حوض‌های مجاور به دریاچه ارومیه را در دستور کار قرار دادیم، گفت: انتقال آب از خزر و ارس به دریاچه ارومیه نیز در حال بررسی است.

 

وزیر نیرو تأکید کرد:‌ مطالعاتی را نیز راجع‌به جاده میان‌گذری که در دریاچه ایجاد شده و اثرات رسوب‌گذاری و زیست‌محیطی خاصی داشته است انجام دادیم.

 

وی افزود:‌ در حوزه دریاچه ارومیه اقدامات جدی برای مصرف آب انجام داده‌ایم و در این باره باید گفت بیش از 92 درصد منابع آب این منطقه به کشاورزی اختصاص یافته است که متأسفانه به روش‌های سنتی و راندمان پایین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

چیت‌چیان با بیان اینکه در موضوع آب فقط دریاچه ارومیه مشکل ندارد، تصریح کرد: مسئله مدیریت مصرف آب کاری نیست که در کوتاه‌مدت اقدامات وسیعی روی آن انجام شود.

 

وی همچنین به تشکیل شورای آب در دولت تدبیر و امید اشاره کرد و گفت:‌ هفته آینده نیز جلسه‌ای با حضور اعضا برگزار خواهد شد؛ در این باره کارون، زاینده‌رود و دریاچه ارومیه محور اصلی این جلسه خواهد بود تا تصمیمات خوبی در این باره اتخاذ شود.

 

وزیر نیرو گفت:‌ زون‌بندی شبکه آب شهری در برخی شهرهای بزرگ انجام شده است و امیدواریم این مهم در آینده‌ای نزدیک توسعه یابد.

 

چیت‌چیان از کمک بخش خصوصی برای توسعه طرح‌ها و پروژه‌های وزارت نیرو خبر داد و افزود: با کمک بخش خصوصی تلاش می‌کنیم شبکه‌های جمع‌آوری فاضلاب در شهرهای مختلف انجام شود؛ علاوه بر این اقدام وسیعی برای اینکه از آب‌ شیرین‌کن‌ها استفاد کنیم و برای تأمین آب مورد نیاز صنایع اقدام شود، در حال انجام است.

 

وی تصریح کرد: وزارت نیرو اعتباراتی را تخصیص داده که با شرکت‌های خصوصی با هدف شیرین‌ کردن آب و خریداری از آنان، وارد همکاری شود.

 

وزیر نیرو در ادامه گزارش عملکرد 100 روز وزارتخانه متبوعش تأکید کرد:‌تاکنون در کشور سیستم‌های دفع فاضلاب به صورت سیستم‌های بزرگ تعبیه شده است که با توجه به ایده‌های موفق در دنیا دیگر نیازی به احداث شبکه‌های بزرگ نیست چون هزینه‌بر خواهد بود.

 

وی ادامه داد: در این باره برای هر محله، شهرک و یا شهرهای کوچک تصفیه‌خانه‌های متناسب با آن احداث و آب جمع‌آوری و از آن استفاده شود.

 

چیت‌چیان تأکید کرد: در محدوده‌های مسکن مهر هر کدام از مجموعه تصفیه فاضلاب را مستقر خواهیم کرد.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: