جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: پنجشنبه، 20 آذر 1393     
صنعت خودرو کشور نیازمند تغییر دیدگاه مدیران است

به گزارش گروه پارلمانی شهرداری نیوز، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در خصوص راهکارهای توسعه سرمایه گذاری خارجی در صنعت خودرو گفت : صنعت خودروسازی در دنیا به صورت صد درصد بومی در هیچ کشوری وجود ندارد و در صنایع دیگر از جمله هواپیما سازی نیز به همین منوال است ، لذا ضروری است که صنعت خودروسازی ما از این منظر توسعه یابد .

مجید منصوری در ادامه گفتگو با خبرنگار پارلمانی شهرداری نیوز افزود : باید در نظام تعرفه ای و قیمت گذاری خودرو تجدید نظر صورت گرفته و به سمت اقتصاد آزاد حرکت کنیم تا راه برای رقابت خودروسازان کشور باز باشد البته به دلیل تحریم و عدم وجود فضای بین المللی مجبور به حمایت از تولیدات داخلی هستیم و در حال حاضر چاره ای جز حرکت در این مسیر نداریم تا زمانی که فضا در سطح بین المللی بهبود یابد . 

وی در ادامه افزود : باید توجه داشته باشیم در عین حال که از خودروساز داخلی حمایت می کنیم همچنان باید راه برای خودروساز خارجی نیز باز باشد تا بتواند به بازار کشور ورود پیدا کند و باعث افزایش رقابت پذیری در خودروسازان شود. 

وی در ادامه تصریح کرد : چنانچه بخواهیم صنعت خودرو در کشورمان توسعه یابد نباید تنها به توان و داشته های خود تکیه کنیم ، البته بی شک از لحاظ نیروی انسانی در دنیا پتانسیل بسیار قوی در کشور داریم اما در تکنولوژی ضعیف هستیم که برای استفاده و بهره وری از تکنولوژی روز دنیا چند راه داریم . از جمله اینکه اساتید در خارج از کشور آموزش های لازم را ببینند یا اینکه همزمان با آن تکنولوزی های روز دنیا را وارد کشور کنیم و یا به صورت مشترک تولید داشته باشیم همان طور که هم اکنون بسیاری از تکنولوژی های روز دنیا به صورت مشترک درحال تولید و کار در سطح دنیا هستند . 

وی در ادامه گفت : در صنعت خودروسازی نباید فقط به فکر ملی بودن خودروی تولیدی باشیم ، در بسیاری از صنایع خودکفایی نیاز نیست اما در کالاهای استراتژیک نیاز مبرم است و چنانچه خودکفایی وجود نداشته باشد قطعا اقتصاد آن کشور به مشکل برمی خورد.   

مجید منصوری در ادامه افزود : باید در صنایع استراتژیک و همچنین نظامی خودکفا باشیم ولی در صنایع دیگر به بهترین های دنیا متصل شویم تا به توسعه برسیم اما اگر به سراغ محصولات بی کیفیت برویم خلاف الگوی اسلامی عمل کرده ایم و به صنعت و اقتصاد کشور خود لطمه وارد کرده ایم . 

وی تاکید کرد : مدیران صنایع کشور از توانمندی بالایی برخوردار هستند خصوصا در صنعت خودرو مانند مهندس مدنی و دیگر مدیران ارشد که در حال تلاش هستند و افق دید را می شناسند و به خوبی با چشم اندازها آشنایی دارند و برای رسیدن به جایگاه مناسب در خودروسازی و موفقیت آن تلاش می کنند . 

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در خصوص کم توجهی به بخش پژوهش و تحقیقات صنعت خودرو و قطعه سازی در سالهای اخیر گفت : در بازدیدی که از یک شرکت بخش خصوصی در چین داشتم 60 هزار نفر پرسنل در بخش R&D مشغول به کار بودند که این موضوع و وسعت بخش مطالعات برایم غیر قابل باور بود در حالی که در کشور ما در گوشه ای از شرکت ها این بخش به صورت غیرگسترده فعال است و ظاهرا در ایران خط تولید مقدم به بخش توسعه است در صورتی که در کشورهای دیگر خط توسعه مقدم بر هر بخش دیگری است . 

وی در ادامه افزود : در ایران مدیران ما به دنبال افزایش تیراژ هستند در حالی که مدیران در کشورهای خارجی مرتبا تغییر محصول و ارتقاء کیفیت را مدنظر دارند و در فکر توسعه و بازاریابی هستند و R&D بسیار قوی را برای مجموعه خود در نظر می گیرند . قطعا با تغییر دید مدیران در خودروسازی کشور انقلاب و تحول عظیمی انجام خواهد شد و لازم است در مکانهایی غیر از سایپا و ایران خودرو قسمت R&D تشکیل شود . 

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در خاتمه خاطرنشان کرد : به شرکت های خودروساز پیشنهاد می کنم که در دانشگاه های ایران و مراکز علم و صنعت و تحقیقات جایگاهی به منظور تحقیق و توسعه تدارک ببینند و قطعا شرکت های خودروساز می تواند از خروجی این طرح ها حمایت و استفاده نماید حتی این کار می تواند در دانشگاه های خارجی اتفاق بیفتد و خودروسازان کشور با اعزام دانشجویان به دانشگاه های خارج از کشور زمینه گسترش تحقیق و توسعه را فراهم کنندکه در این صورت شاهد تاثیر بسیار مثبت در صنعت خودرو سازی و سایر منابع خواهیم بود .

 

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: