جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 19 آذر 1393     
شاخ غول مالاریاشکست

همشهری: براساس گزارش BBC، سازمان بهداشت جهانی WHO اعلام کرد در سال‌های 2001 تا 2013 از مرگ 4.3 میلیون نفر از مبتلایان به بیماری مالاریا جلوگیری شده‌است، که از این میان 3.9 میلیون نفر از آنها کودکان زیر پنج سال آفریقایی بوده‌اند.

به گفته WHO سالانه افراد بیشتری می‌توانند به داروها و درمان‌های کنترل مالاریا دسترسی پیدا کنند، به طوری که در سال 2004 میزان این دسترسی پنج درصد بود درحالیکه اکنون به 50 درصد رسیده‌است.

پیروزی در نبرد

امروزه در آزمایش‌های تشخیص مالاریا پیشرفت‌های قابل توجهی رخ داده و افراد بیشتری اکنون می‌توانند داروهای مورد نیاز برای درمان این بیماری عفونی را که به واسطه نیش پشه آنوفل انتقال پیدا می‌کند، دریافت کنند. همچنین تعداد کشورهایی که بر ریشه‌کنی مالاریا متمرکز شده‌اند افزایش یافته‌است.

در سال 2013 دو کشور آذربایجان و سریلانکا برای اولین‌بار اعلام کردند هیچ مبتلا به مالاریایی در این کشورها باقی نمانده‌است، پس از آن 11 کشور دیگر، آرژانتین، ارمنستان، مصر، گرجستان، عراق، قرقیزستان، موروکو، عمان، پاراگوئه، ترکمنستان و ازبکستان نیز اعلام کردند آمار ابتلا به مالاریا در این کشورها به صفر رسیده است.

در آفریقا که بیش از 90 درصد از مرگهای ناشی از ابتلا به مالاریا در آن رخ می‌دهد نیز کاهش قابل توجهی در آلودگی به این بیماری و مرگ و میر ناشی از آن رخ داده‌است. در این منطقه تعداد مبتلایان به مالاریا یک چهارم کاهش یافته‌است و از 173 میلیون نفر در سال 2000 به 128 میلیون نفر در سال 2013 رسیده‌است. این کاهش آمار در شرایطی است که جمعیت آفریقایی‌هایی که در مناطق آلوده به مالاریا زندگی می‌کنند افزایشی 43 درصدی داشته‌است.

مارگارت چان مدیر کل سازمان بهداشت جهانی می‌گوید این دستاورد عظیم نتیجه بهبود یافتن ابزار و تکنیک‌ها، افزایش تعهدات سیاسی، رشد طرح‌های منطقه‌ای، و افزایش قابل توجه در تامین بودجه جهانی و بومی بوده‌است. اما ما نباید به خود غره شویم، زیرا مقاومت در برابر دارو و حشره‌کش‌ها همچنان تهدید‌های بزرگی به‌شمار می‌روند و اگر توجهی به‌آنها نشود، می‌تواند آمار مرگ‌و‌میر را با رشدی صعودی مواجه سازد. همچنین این نگرانی وجود دارد که فرایند کنونی مبارزه با ابولا در غرب آفریقا موجب کاهش دادن نیروی مبارزه با مالاریا شود.

درجهان نزدیک به 3.2 میلیارد انسان در معرض ابتلا به مالاریا و بیماری‌های واگیردار قرار دارند. به گفته سازمان بهداشت جهانی اگرچه بودجه مبارزه با مالاریا در سال 2013 به 2.7 میلیارد دلار رسید، سه برابر بیشتر از بودجه سال 2005، این مقدار منبع مالی هنوز بسیار کمتر از 5.1 میلیارد دلاری است که برای مقابله با مالاریا مورد نیاز است.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: