جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 18 آذر 1393     
آماده باش سفارتخانه های آمریکا/عکس

مهر: قرار است امروز سه شنبه کمیته اطلاعات سنای امریکا گزارشی را در مورد اقدامات سازمان اطلاعات مرکزی این کشور (سیا) در شکنجه زندانیان منتشر کند.

این اقدام سنا با واکنش مننفی اغلب مقامات سابق آمریکا مواجه شده زیرا معتقدند که محتوای گزارش به گونه ای است که ممکن است موجب انجام حملات جدید علیه منافع آمریکا در سراسر جهان شود.

در همین رابطه آسوشیتدپرس در گزارشی از اعلام وضعیت فوق العاده در سفارت خانه و واحدهای نظامی آمریکا در کشورهای مختلف خبر داده است.

رویترز نیز در گزارشی می نویسد: دولت آمریکا در آستانه انتشار گزارش کنگره در انتقاد از روش های شکنجه سازمان اطلاعات مرکزی این کشور (سیا) اقداماتی پیشگیرانه را برای تقویت امنیت مراکز و امکانات خود در سراسر جهان انجام داده است.


 

"جاش ارنست" سخنگوی کاخ سفید، در این رابطه گفت این گزارش ممکن است امنیت امکانات و اتباع آمریکا را در سراسر جهان با خطر روبرو کند.

ارنست تصریح کرد دولت آمریکا از گزارش کنگره درباره روش های شکنجه سیا که قرار است روز سه شنبه منتشر شود استقبال کرده است.

این گزارش کنگره آمریکا به برنامه سیا در دوره ریاست جمهوری جرج دبلیو بوش اشاره دارد که پس از حملات 11 سپتامبر سال 2001 آغاز شد.

یک مقام اطلاعاتی بلندپایه آمریکا در مصاحبه با رویترز گفت دستگاه های اطلاعاتی مخفیانه با ارسال ابلاغیه ای، در مورد واکنش های خشونت آمیز احتمالی علیه امکانات و اتباع آمریکا در خارج از این کشور هشدار داده اند.

گزارش جنجالی

گزارش مربوط به بازجویی های خشن توسط ماموران سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سی آی ای، توسط سنا تهیه شده و خلاصه ای ۴۸۰ صفحه ای از آن روز سه شنبه منتشر خواهد شد.

انتظار می رود که این گزارش جزئیات عملیات سی آی ای علیه القاعده پس از حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ را علنی کند.

گفته می شود که گزارش سنا علاوه بر تشریح جزئیات شیوه های جنجالی سی آی ای برای کسب اطلاعات از مظنونان مطرح تروریستی، تاکید خواهد کرد که این شیوه ها به نتایج مفیدی منجر نشده است.

انتشار این گزارش به دلیل اختلافات در واشنگتن بر سر بخش هایی که باید فاش شود چند بار عقب افتاده است.


 

کل گزارش شش هزار صفحه ای که توسط کمیته اطلاعاتی سنا تهیه شده محرمانه باقی خواهد ماند و خلاصه ای شامل ۴۸۰ صفحه از آن توسط اعضای دموکرات این کمیته منتشر می شود.

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا پس از پیروزی در انتخابات سال ۲۰۰۹ برنامه بازجویی های سی آی ای را متوقف کرد. او اذعان کرده است که شیوه های به کار رفته علیه زندانیان القاعده معادل شکنجه بوده است.

در جریان آن عملیات که در دوران ریاست جمهوری جورج بوش اجرا می شد، سی آی ای تا ۱۰۰ مظنون تروریستی را در به اصطلاح "نقاط سیاه" در خارج آمریکا نگهداری می کرد و مظنونان هدف شیوه هایی مثل احساس خفگی در آب، سیلی، حقارت، سرمازدگی و محرومیت از خواب قرار گرفتند.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: