جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 17 آذر 1393     
پیش بینی گلف نیوز از بازار نفت

ایسنا: این احتمال وجود دارد که بهای نفت پس از افزایش مقطعی در اوایل سال آینده میلادی مجددا در اواسط سال به دلیل لغو احتمالی محدودیت صادرات نفت آمریکا کاهش یابد و به 60 دلار در هر بشکه برسد.

به گزارش گلف نیوز، آمریکا پس از روسیه و عربستان بزرگترین تولیدکننده نفت خام در جهان است. تولید نفت این کشور اخیرا به بیش از 9 میلیون در روز رسید که بالاترین سطح تولید در 29 سال گذشته محسوب می‌شود.

عربستان هم‌اکنون روزانه 9 میلیون و 600 هزار بشکه نفت تولید می‌کند. آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرده که آمریکا تا سال 2020 بزرگترین تولید کننده نفت در جهان خواهد شد.

شرکت‌های نفتی آمریکایی نظیر کونوکوفیلییپس از دولت این کشور خواسته‌اند منع صادرات نفت این کشور را که در سال 1970 و در پی تحریم نفتی اعراب وضع شد، لغو کند.

هر بشکه نفت برنت دریای شمال از ماه ژوئن که 115 دلار بود با حدود 40 درصد کاهش به مرز 70 دلار(پایین ترین سطح پنج سال اخیر)رسیده است.

آرجنوآ ماهندران مسئول سرمایه‌گذاری شرکت امارات ان بی ای می‌گوید: پیش‌بینی ما اینست که بهای نفت پس از زمستان مجددا کاهش می‌یابد و تا اواسط سال 2015 قیمت هر بشکه نفت به کف 60 دلار سقوط خواهد کرد. این پایین‌ترین سطح قیمت نفت در سال 2015 خواهد بود که از تولید فراوان نفت شیل آمریکا ناشی می‌شود.

ماهندران گفت: در حال حاضر آمریکا به دلیل محدودیت‌های قانونی موجود نفت صادر نمی کند. اما این احتمال وجود دارد که این محدودیت در سه ماهه اول سال آینده برداشته شوند و با شروع عرضه بیش از حد نفت به بازار قیمتها دوباره کاهش خواهد یافت.

اولی حسن از ساکسوبانک می‌گوید: بعلاوه امکان افزایش عرصه نفت به بازار از منطقه کردستان عراق و ایران نیز وجود دارد. در صورتیکه توافق هسته ای دائم بین ایران و قدرتهای جهانی حاصل شود، این کشور صادرات نفت خود را افزایش خواهد داد.

این احتمال وجود دارد که بهای نفت برنت قبل از کاهش در اواسط سال آینده، به دلیل افزایش تقاضای آمریکا در فصل زمستان، در سه ماهه نخست 2015 به 80 تا 90 دلار در هر بشکه بازگردد.

12عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت(اوپک) که 40 درصد نفت خام جهان را تامین می‌کنند در نشست اخیر خود برای دفاع از سهم بازار خود برابر تولیدکنندگان نفت شیل، سقف تولید روزانه 30 میلیون بشکه ای خود را تثبیت کردند که این امر باعث کاهش بیشتر قیمت نفت شد.

به رغم درخواست‌های اعضای اوپک نظیر ونزوئلا، اکوادور، نیجریه، لیبی و ایران برای کاهش تولید و دفاع از قیمتها، عربستان که عملاً در راس اوپک قرار دارد و بزرگترین صادرکننده این سازمان است، در مقابل درخواستها برای کاهش تولید مقاومت کرد.

برآوردها حاکی از اینست که تولید نفت اوپک در ماه نوامبر نسبت به ماه قبل‌تر(اکتبر) روزانه با 340 هزار بشکه کاهش به 30 میلیون و 30 هزار بشکه در روز رسید .

تولید نفت اوپک در ماه نوامبر 30 هزار بشکه در روز بیشتر از سقف تولید رسمی 30 میلیون بشکه ای این سازمان بوده است.

کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از جمله کویت، امارات و عربستان می‌توانند کاهش قیمت نفت را برای مدت بیشتری نسبت به اعضای دیگر تحمل کنند.

اما اگر قیمت نفت برای مدت طولانی در سطوح فعلی باقی بماند، این خطر برای برخی از شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس وجود دارد که پس از سالها مازاد بودجه با کسری بودجه مواجه شوند.

صندوق بین‌المللی پول در ماه اکتبر برآورد کرد که کشورهای مختلف برای متعادل کردن بودجه خود به قیمت‌های مختلفی برای نفت احتیاج دارند. کویت ، قطر و عربستان می‌توانند قیمت نفت را در محدوده 70 دلار در هر بشکه تحمل کنند و از سوی دیگر ایران برای متعادل کردن بودجه خود به نفت 136 دلاری، ونزوئلا و نیجریه به نفت 120 دلاری و روسیه به نفت 101 دلار در هر بشکه احتیاج دارند.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: