جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 10 فروردين 1393     
حکم جدید درباره الواح باستانی ایران

تسنیم: یک قاضی دادگاه فدرال اعلام کرد بازماندگان قربانیان حادثه بمبگذرای سال ۱۹۹۷ در بیت‌المقدس نمی‌توانند آثار باستانی ایرانی که در دانشگاه شیکاگو نگهداری می‌‌شود را به عنوان غرامت مصادره نمایند.

به گزارش یو‌اس‌ای تودی؛ قاضی یک دادگاه فدرال در ایالت شیکاگو اعلام کرد که بازماندگان بمبگذاری سال 1997 نمی‌توانند آثار باستانی ایران که در موزه‌های آمریکا نگهداری می‌شود را به عنوان بخشی از غرامت 412 میلیون دلاری علیه دولت ایران ضبط کرده و به فروش برسانند.

این پرونده که درباره آثار تاریخی ایرانی در موزه تاریخ طبیعی و مؤسسه شرق دانشگاه شیکاگو مطرح شده در سراسر آمریکا توجهات را به خود معطوف کرده بود زیرا موزه‌داران از این امر واهمه داشتند که در صورت اجابت این خواسته سایر آثار باستانی ایران که اکنون در موزه‌های این کشور نگهداری می‌شود نیز دچار چنین سرنوشتی شود.

این پرونده یک دهه‌ای از یک بمبگذاری شهادت‌طلبانه در یک فروشگاه در بیت‌المقدس ناشی شده است که طی آن پنج نفر کشته و قریب به 200 نفر دیگر زخمی شدند.

در آن زمان گروه حماس مسؤولیت این حمله را برعهده گرفته و بعدها یک قاضی آمریکایی اعلام کرده بود که ایران به دلیل حمایت مالی و آموزشی از این گروه شریک جرم بوده و باید مبلغ 412 میلیون دلار به بازماندگان بپردازد.

در کنار ایران، موزه و دانشگاه شیکاگو نیز تلاش کردند تا دادگاه رأی به مصادره این اشیاء که در میان آنها هزاران لوح‌نوشته باستانی با قدمتی بیش از 2 هزار سال وجود داشتند، ندهد. این اشیاء از دهه 1930 بر اساس یک توافقنامه بلندمدت توسط مقامات وقت ایران به صورت امانت به موزه مؤسسه شرق دانشگاه شیکاگو انتقال یافتند.

 



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: