جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 16 آذر 1393     
افزایش 35 درصدی بودجه سازمان حفاظت از محیط زیست

به گزارش گروه محیط زیست شهرداری نیوز،رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: 40 پرونده رفع تصرف اراضی تصرف شده تمام شده است و 100 پرونده دیگر در دستور کار این سازمان قرار گرفته است.

معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در نشست خبری مربوط به رفع تصرف اراضی ملی در مناطق حفاظت شده و مقابله با زمین‌خواری گفت: یکی از برنامه‌هایی که به طور جدی در دولت مورد نظر است مقابله با پدیده تغییر کاربری و زمین‌خواری در اراضی ملی است.

وی با اشاره به پیدا کردن 40 پرونده در این خصوص که در زمان دولت قبل مخفی مانده بود افزود: فرآیند قضایی این 40 پرونده شروع شده و در حال حاضر بازرسی سازمان محیط زیست و اداره کل سازمان نسبت به این پرونده‌ها اقدامات لازم را انجام داده‌اند.

ابتکار همچنین اظهار داشت: در بحث رفع تصرفات گسترده‌ای که عمدتا طی 9 سال گذشته در منطقه ورجین و البرز مرکزی اتفاق افتاده است ورود پیدا کرده‌ایم همچنین این کار در استانهای دیگر نیز شروع شده است.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه اینگونه پرونده‌های تصرف اراضی ملی بسیار زیاد است بیان داشت: سازمان محیط زیست به طور جدی ظرف 3 ماه گذشته 772 هکتار از مناطق حفاظت  شده بازگردانده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: کار این 40 پرونده به پایان رسیده است و 100 پرونده دیگر که مربوط به دوره قبل است به مرحله صدور حکمی رسیده و در دستور کار داریم.

ابتکار با اشاره به اینکه اراضی ملی متعلق به مردم است یادآور شد: اراضی ملی تحت هیچ شرایطی قابل واگذاری نیست چرا که بعضی از تغییر کاربری‌ها غیر قابل جبران است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: بیشترین تعداد تصرفات دراستان‌های هرمزگان، فارس و گیلان بوده است که اتفاقات خوبی در این خصوص درحال رخ دادن است و این روند ادامه خواهد داشت چرا که در اراضی تحت حفاظت سازمان محیط زیست اجازه دخل و تصرف را نخواهیم داد.

وی با اشاره به اینکه مساحت این اراضی 1500 هکتار است که برای 772  هکتار حکم گرفته شده است عنوان داشت:بسیاری از افراد از این موضوع اطلاع ندارند و زمین‌هایی را با سند جعلی می‌گیرند که با اطلاع رسانی صحیح و آگاهی نسبت به اینکه منابع ملی به هیچ عنوان قابل واگذاری نیست و تغییر کاربری به مفهوم تخریب و دخل و تصرف شخصی قابل پذیرش نیست می‌توان از پیشرفت این پدیده جلوگیری کرد.

ابتکار درادامه افزود: برای اولین بار در تاریخ سازمان محیط زیست ردیف اعتباری برای اجرای طرح‌های مدیریت مناطق حفاظت‌ شده تعیین شده است که در این طرح های مدیریت زون‌هایی را مشخص کرده‌ایم که 100 درصد تحقیقاتی و حفاظتی است.

وی در خصوص شبه جزیره میان کاله گفت:  تصرفاتی در شبه جزیره میان کاله  در چند سال اخیر اتفاق افتاده است که بر اساس آن ده ها هکتار زمین تغییر کاربری داده شده بود که در این میان دو مورد رفع تصرف شده و سایر موارد نیز حکم دارند.

آشور زاده در خصوص شبه جزیره ادامه داد: این شبه جزیره فراز و نشیب‌های زیادی در گذشته داشته است، طرح مدیریت بانک انجام شده است که یک منطقه به عنوان زون 100 درصد امن در نظر گرفته شده است و بر اساس مطالعات یک زون گردشگری گسترده و یک زون گردشگری متوسط دارد که اجازه فعالیت‌ در آن بر اساس ضوابط که در نظر گرفته شده است.

ابتکار همچنین به جاده جنگل ابر اشاره کرد و اظهار داشت: بررسی‌های کامل و جامع راانجام داده‌ایم و تا به حال هیچگونه مجوزی در این خصوص صادر نشده است و نظر سازمان محیط حفاظت از محیط زیست نسبت به این موضوع روشن است دردولت هم نظری در این خصوص وجود دارد.

وی ادامه داد: امیدواریم با عنایت  به ارزشهای ذاتی کشور و روند تخریبی که در برخی از این عرصه‌ها داریم، نمایندگان مجلس نیز عنایت لازم را در این زمینه داشته باشند چرا که جاده کشی در مناطق حساس تغییر کاربری را به دنبال خواهد داشت و اگر جاده ای کشیده شود کسی نمی‌تواند با تغییر کاربری مقابله کند.

وی افزود: به طور کلی باید یک توقف کامل در بحث بهره برداری از جنگل داشته باشیم چرا که جنگل‌های طبیعی کشور بسیار آسیب‌پذیر شده‌اند و تحت هیچ شرایطی نمی توان به  بهره برداری از آنها ادامه داد.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در خصوص اعتبار در نظر گرفته شده در بودجه سال 94 خاطر نشان کرد: با همه مشکلات و محدودیت‌ها تدابیری در این خصوص دیده شده و تحولات خوبی را در بودجه سال 94 شاهد بودیم.

وی اظهار داشت:رویکرد ما در بحث مقابله با گردو غبار در بودجه سال 94 وارد فاز اجرایی می‌شود علاوه براین حفاظت‌ و احیای تالاب‌های کشور به ویژه تالاب‌های استان فارس، تالاب بین‌المللی هامون و انزلی و دریاچه ارومیه در بودجه سال 94 در نظر گرفته شده است که در این میان 55 میلیارد تومان برای این دو رویکرد در نظر گرفته شده است.

ابتکار با اشاره به اینکه 400 میلیارد تومان بودجه سازمان حفاظت از محیط زیست است بیان داشت: به طور کلی اعتبارات تملک و دارایی و هزینه در سازمان حفاظت از محیط زیست 232 میلیارد تومان و اعتبارات استانی 170 میلیارد تومان است.

وی همچنین اظهار داشت : پروژه بزرگراه پردیس- پاکدشت به علت اینکه ارزیابی آن مورد تایید سازمان حفاظت از محیط زیست نبوده متوقف شده است.

وی در خصوص مبلغ زمین‌های رفع تصرف شده گفت: به طور کلی زمین‌های منطقه ورجین، 2 تا 10 میلیون تومان معامله شده است این در حالی است که یکی از پلاک های تصرف شده 600 میلیارد تومان قیمت گذاری شده است.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: