جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 16 آذر 1393     
18 نقص فني حادثه ساز خودروها كه ناديده گرفته مي‌شود

به گزارش گروه حمل و نقل پاک شهرداری نیوز،مدير عامل ستاد مركزي معاينه فني خودروهاي تهران با اعلام اين كه وقتي صحبت از نقص فني خودرو به ميان مي‌آيد، اولين و مهم‌ترين تصويري كه به ذهن مي‌رسد، مشكل در سيستم موتور يا ترمز است، گفت: موارد ساده‌اي در خودرو وجود دارد كه نقص احتمالي در عملكرد هر يك از آن‌ها، مي‌تواند حادثه رانندگي مهيبي را رقم بزند.

مهندس ولي آذروش افزود: 18 نقص فني حادثه ساز در خودروها وجود دارد كه ناديده گرفتن و بي ‌توجهي به هر كدام از آن‌ها مي‌تواند موجب وقوع حوادث رانندگي شود.

وي با تأكيد بر اين كه اشكال در بالابر شيشه‌ها، عملكرد برف پاك‌كن، كاركرد شيشه‌شوي و وضعيت كمربند ايمني، از جمله اين نقص‌هاي فني است، اعلام كرد: وضع لاستيك، وضعيت بدنه خودرو از لحاظ دفرمگي و پوسيدگي و دود خودرو جهت تشخيص روغن‌سوزي، از ديگر نقص‌هاي فني خودرو محسوب مي‌شوند.

سلامت خودرو باعث افزايش ايمني و كاهش آلودگي هوا مي‌شود

مدير عامل ستاد مركزي معاينه فني خودروهاي تهران با اشاره به اين كه كنترل وضع بلوري چراغ‌هاي جلو و طلق‌ چراغ‌هاي عقب، عملكرد چراغ‌هاي ترمز و كاركرد چراغ‌هاي پلاك خودرو، از نقص‌هاي فني مربوط به چراغ‌هاست، اظهار كرد: همچنين كنترل عملكرد چراغ‌هاي راهنما و كاركرد چراغ‌هاي جلو از لحاظ شدت نور و ميزان انحراف، از ديگر موارد مرتبط با چراغ‌هاست.

مهندس آذروش با بيان اين كه متعلقات اضافي، صداي ناهنجار اگزوز و صداي گوشخراش بوق، از جمله نقص‌هاي فني خودرو است، تصريح كرد: آزمون سنجش آلايندگي خودرو، آزمون همر‌استايي چرخ‌ها، آزمون كمك فنر، تست ترمز، كنترل زير خودرو بر روي جك و بررسي اهرم‌بندي فرمان و اتصالات جلوبندي، بخشي از بررسي‌هاي‌ فني خودرو به شمار مي‌آيد.

وي با تأكيد بر اين كه سالم بودن اين موارد، نقش مهمي در كاهش آلودگي هوا و ارتقاي ايمني خودرو دارد، اضافه كرد: به عنوان مثال، نقص كاركرد چراغ‌هاي ترمز يك خودرو به دليل هشدار ندادن به موقع به راننده خودروي پشتي به خصوص در بزرگراه‌ها، مي‌تواند موجب تصادف شود.

صاف بودن لاستيك از عوامل حادثه ساز است

مدير عامل ستاد مركزي معاينه فني خودروهاي تهران با اشاره به اين كه خرابي چراغ‌هاي جلو، از جمله نور بالا و پايين و نيز شدت و زاويه نور، موجب پايين آمدن سطح ديد راننده نسبت به خودروهاي رو به رو خواهد شد، اظهار كرد: بي‌ توجهي به خرابي و صافي لاستيك‌ها، يكي از عوامل حادثه‌ساز در رانندگي است.

مهندس آذروش با بيان اين كه خراب بودن لاستيك‌ها و صاف بودن آن‌ها، باعث تركيدگي لاستيك و انحراف خودرو خواهد شد، تصريح كرد: اين مسأله در سرعت‌هاي بالا، مي‌تواند موجب واژگوني خودرو يا تصادف با ديگر خودروها شود.

وي با تأكيد بر اين كه ايراد در ميزان فرمان و وجود ناهمراستايي در چرخ‌ها مي‌تواند باعث عدم پايداري خودرو، كشيدگي فرمان و ساييدگي شديد لاستيك‌ها شود، اضافه كرد: خرابي در كمك فنرها نيز مي‌تواتد موجب انحراف خودرو هنگام ترمز گرفتن، واژگوني خودرو در پيچ‌ها و آسيب رسيدن به ديگر قطعات جلوبندي خودرو شود.

ترك خوردگي شيشه بسيار خطرناك است

مدير عامل ستاد مركزي معاينه فني خودروهاي تهران با اشاره به اين كه خرابي سيستم ترمز مي‌تواند موجب كاهش نيروي ترمز در هر چرخ، شتاب ترمزگيري و توقف نكردن به موقع خودرو پس از ترمز باشد، اظهار كرد: وجود هر گونه ايراد در اتصالات اهرم‌بندي و جلوبندي و وجود لقي و ضعف در سيبك‌ها،  موجب شكستگي و جدا شدن قطعات جلوبندي و وقوع فاجعه مي‌شود.

مهندس آذروش با بيان اين كه وجود شكستگي و ترك خوردگي شيشه جلوي خودرو بسيار خطرناك است و مي‌تواند باعث اختلال در ديد راننده و ضعيف شدن مقاومت شيشه و خرد شدن آن هنگام تصادف شود، تصريح كرد: سلامت كاركرد چراغ‌هاي هشدار و اخطار در خودروها، از الزامات اوليه و مهم ايمني است، زيرا بسياري از تصادفات فقط به واسطه خرابي همين چراغ‌ها اتفاق مي‌افتد.

وي با تأكيد بر اين كه خودرويي كه چراغ راهنماي آن معيوب است، با تغيير مسير و گردش به چپ و راست به دليل ندادن هشدار به ديگر رانندگان موجب تصادفات شديد خواهد شد، اضافه كرد: در مجموع 18 نقص فني حادثه آفرين در خودروها وجود دارد كه هر يك از آن‌ها به تنهايي مي‌توانند حوادث مرگ‌باري را رقم بزنند.

افزايش سن معاينه فني ضربه مهلكي به آلودگي هوا زد

مدير عامل ستاد مركزي معاينه فني خودروهاي تهران با اشاره به اين كه به قانون 5 ساله شدن معاينه فني خودروهاي نو احترام مي‌گذاريم، اظهار كرد: اما باورمان اين است كه قانون مذكور بايد اصلاح شود، چرا كه وضع ايمني برخي خودروهاي توليد داخل به حدي نامطلوب است كه كمتر از يك سال پس از توليد، داراي مشكلات و نقايص فني مشهودي مي‌شوند.

مهندس آذروش با بيان اين كه لايحه‌اي مبني بر بازنگري در قانون افزايش سن معاينه فني خودروها از 5 سال به 2 سال از سوي دولت به مجلس شوراي اسلامي ارسال شده، تصريح كرد: با جديت پيگير اصلاح اين قانون بوديم كه خوشبختانه امسال لايحه‌اي براي بازنگري اين قانون به مجلس ارائه شده است.

وي در پايان با تأكيد بر اين كه افزايش سن معاينه فني از 2 سال به 5 سال، ضربه مهلكي به آلودگي هوا بود، چرا كه با اين كار در عمل تعداد بيشتري از خودروهاي واجد شرايط كه سهم قابل توجهي در انتشار آلاينده‌ها دارند، از چرخه معاينه فني حذف مي‌شوند، خاطرنشان كرد: اميدواريم نمايندگان مجلس با توجه به نقش معاينه فني در كاهش آلودگي هوا از يك سو و اهميت و ضرورت بازنگري‌هاي دوره‌اي سيستم ايمني و فني خودروها از سوي ديگر، به اصلاح سن معاينه فني خودروها رأي مثبت دهند.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: